
Ady Hajdu sa v spoločnosti dvoch dám, režisérky a scenáristky cítil počas nakrúcania dobre. Film preto nepokladá za ženský. „Aj keď ženy vydržia viac ako muži,“ zistil.

Pôvodne sa mal nový slovensko-český film Neverné hry volať Únava, potom ho režisérka Michaela Pavlátová (na snímke vľavo so scenáristkou Tinou Diosi) zmenila na Únavu vo dvojici. „To sa nám zdalo ešte horšie. Kto by na to šiel do kina?“ Konečný názov sa vymýšľal na poslednú chvíľu.
Od minulého týždňa o priazeň filmových divákov v kinách bojuje nový slovensko-český film. Neverné hry sú celovečerným hraným debutom režisérky animovaných snímok Michaely Pavlátovej a zároveň sú aj scenáristickým debutom Tiny Diosi.
Do príbehu o vzťahu a nevere dvojice, ktorá sa presťahuje na vidiek, obsadila skúsená režisérka na konte so Zlatým medveďom a nomináciou na Oscara neokukané hviezdy slovenského a českého filmu – Zuzanu Stivínovú, Petra Bebjaka, Adyho Hajdu a Janu Hubinskú.
Adymu sa úloha zvodcu páčila. „Vyskúšal som si typický mužský prístup – útek,“ zažartoval si. „A nasadil som Bebovi parohy!“
Počas produkcie sa popracovalo aj na scenári, menili ho hlavne okolnosti. Nakrúcanie sa začalo 13. augusta 2002 v Prahe, akurát kulminovala povodeň. „Ešte ráno sme obvolávali štáb, ale o 11.00 sme museli všetko zrušiť,“ priblížil komplikácie producent. A tak sa scéna s Ivanou Chýlkovou nakoniec vyrábala v režisérkinom byte. „Aspoň som nikam nemusela chodiť,“ komentovala s humorom Pavlátová. No v skutočnosti vraj bolo veľkým stresom mať tak veľa ľudí „na návšteve“.
Film sa odohráva v malej dedinke pri Šamoríne, aj preto je v ňom veľa dialógov po maďarsky. „Fakt, že nie sú prekladané, bol tvorivý zámer,“ vysvetlila scenáristka. Divák sa tak vie lepšie vcítiť do pocitu odcudzenia hlavnej postavy. Čeština tiež nie je vo filme výnimkou – po čase už dokonca ani samotná režisérka nevedela rozoznať slovenčinu od češtiny.
Dôležitým prvkom vo filme, keďže obe hlavné postavy sú hudobníci, bola hudba. Skomponoval ju nonkonformný Petr Hromádka. Herci mali na namáhavé scény pri hudobných nástrojoch dvojníkov, ktorí za nich hrali. No scény so Zuzanou Stivínovou hrajúcou na klavíri vyzerajú tak dôveryhodne, že aj sám Petr Zelenka jej uveril.
„Ja verím všetkému,“ povedal známy dokumentarista-fantasta.
DOROTA KRÁKOVÁ
FOTO SME – PAVOL FUNTÁL