SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Na Národné divadlo je v rozpočte nula

V návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok sa nenašla ani koruna na dokončenie novostavby Slovenského národného divadla. Minister kultúry Rudolf Chmel však považuje za dôležité dokončenie divadla a jeho uvedenie do prevádzky. Aj z toho dôvodu, že „Slovensko

nedisponuje divadelným priestorom európskeho formátu.“ Rozhodnutie o novostavbe však prekračuje rámec ministerstva, preto Chmel predpokladá, že vláda v tejto veci urýchlene prijme zásadné rozhodnutie.

Podľa odborných analýz pracovísk ministerstva je vraj dokončenie stavby jediným možným riešením. Taká jasná však budúcnosť stavby divadla zrejme nebude. Na úplné dokončenie národnej kultúrnej ustanovizne žiadalo ministerstvo 821 miliónov korún. Suma zahŕňala aj dovybavenie divadla potrebnou technikou. Zredukovaná požiadavka ministerstva potom znela na 560 miliónov, ale ani tie nedostane.

SkryťVypnúť reklamu

„Rezort kultúry nie je pri výške svojho rozpočtu v žiadnom prípade schopný sanovať dostavbu z vlastných zdrojov,“ konštatoval minister Chmel.

A keďže sa dostavbu divadla nepodarilo včleniť ani medzi prioritné projekty vlády, pokúša sa ministerstvo nájsť alternatívne riešenie.

Nezaoberá sa predajom budovy – a ani o žiadnom záujemcovi nevie, ale hľadá investora. Momentálne rokuje s magistrátom a Úradom Bratislavského samosprávneho kraja. Chmel chce nájsť investora, ktorý by zachoval funkciu, na akú je stavba určená. Nanajvýš si vie predstaviť, že by budova slúžila ako divadelno-konferenčné centrum. „Bolo by lepšie, keby téma novostavby Slovenského národného divadla bola predmetom celospoločenského záujmu,“ podotkol Chmel. Ale, bohužiaľ, ľudí táto téma „málo irituje“.

SkryťVypnúť reklamu

MILADA ČECHOVÁ

Stavba divadla sa začala v roku 1986, pôvodný rozpočet 874 miliónov Kčs stúpol na dnešné takmer 3,3 miliardy Sk. Po roku 1989 sa budova chápala ako tolerované dedičstvo komunizmu. O dokončení stavby sa rozhodlo v roku 1998. Za posledných päť rokov sa investovalo 1,8 miliardy korún.

Stavba je však nedofinancovaná, jej dokončenie sa predlžuje a predražuje. Aj pozastavenie výstavby a zakonzervovanie súčasného stavu budovy si vyžiada až do 140 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  2. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 213
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 362
  3. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 5 970
  4. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 4 529
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 4 181
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 959
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 762
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 157
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 419
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 6 631
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 315
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 5 116
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 986
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 597
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 213
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 120
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu