SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Ani po šiestich rokoch dielo nefunguje

Internetové stránky Slovnaftu a tiež Asociácie priemyslu a ochrany prírody informujú o ekologickom diele na Biskupickom ramene. Ani na jednej zo stránok sa však nepíše, že dielo v skutočnosti nefunguje. Na webe Slovnaftu sa o projekte píše v superlatívoch


Prívodný kanál Slovnaftu, voda z neho zásobuje Biskupické rameno.

. „Zavodnenie Biskupického ramena má za úlohu zachrániť mimoriadne cenný ekosystém lužných lesov a európsky unikát – “dunajskú hlošinu“, t. j. v priebehu tisícročia vytvorenú špecifickú vegetáciu v strede ostrova Kopáč.“

Cieľom diela bolo naplniť rameno vodou a zlepšiť ekologické pomery prírodnej rezervácie Kopáč. Dostavali ho pred šiestimi rokmi a investície sa vyšplhali k sume 12 miliónov korún.

Rezervácia Kopáč začala v 60. rokoch vysychať. Po sprevádzkovaní vodného diela Gabčíkovo sa síce rameno zaplnilo vodou, na zavlažovanie rezervácie to však nestačilo, hladinu bolo treba zvýšiť o 50 až 70 centimetrov. Toto sa malo dosiahnuť ekologickým dielom.

Stavbu, ktorá sa skladá z nového umelého kanála a troch hatí na ramene, financoval Slovnaft, asociácia bola iniciátorom projektu, Povodie Dunaja sa malo stať správcom. Ako sme sa dozvedeli na Povodí Dunaja, správcom sa nikdy nestali, pretože dielo je majetkom Slovnaftu. Bývalá šéfka asociácie Anna Zemanová potvrdila, že funkčnosť diela môže ovplyvniť iba Slovnaft.

Dôvodom, prečo dielo nefunguje, je stále klesajúce množstvo vody, ktoré Slovnaft cez kanál prepúšťa.

Vybudovaný kanál sa napája na kanál Slovnaftu, ktorým podnik odoberá vodu z Dunaja. Časť z nej púšťa do Biskupického ramena.

Podľa nezávislého konzultanta Petra Vyskočila v súčasnosti je v ramene asi desatina vody z toho, čo by rameno potrebovalo. „V ramene chýba 50 až 70 cm vody a doteraz sa len diskutuje o tom, čo sa má robiť,“ hovorí Vyskočil. Súčasťou projetku je aj sledovanie odozvy, monitoring podzemných vôd, ktorý tiež zabezpečený nie je. Slovnaft v rámci úsporných opatrení už ohlásil, že do roku 2005 pôjde do ramena ešte menej vody.

„Zníženie množstva vody súvisí s úspornými opatreniami, ktoré Slovnaft uskutočnil v záujme trvalého znižovania znečisťovania povrchových vôd, konkrétne Malého Dunaja. Takto dosiahol podnik zníženie odberu dunajskej vody. V období prípravy predmetnej stavby v rokoch 1996 – 1997 boli iné technické podmienky zaručujúce dostatočný prívod vody pre Biskupické rameno, čo bolo podľa projektu 300 l/s. Od roku 2000 prívod vody do Biskupického ramena postupne klesal a v roku 2002 dosiahol hodnotu cca 50 l/s. Toto množstvo už nepostačuje na krytie prirodzených strát vody z Biskupického ramena, najmä v období nízkych vodných stavov,“ informoval hovorca Slovnaftu Ľubomír Žitňan. Slovnaft za vodu, ktorú odoberal z Dunaja, neplatil, podľa hovorcu im to však ekonomickú výhodu neprinieslo. „Hlavným podnetom na uskutočnenie projektu bolo, že sa vytvorilo zoskupenie zástupcov priemyselných podnikov, miestnych úradov, štátnej správy a mimovládnych organizácií. Takže realizácia akcie bola nakoniec výhodná pre všetky jej zložky vrátane Slovnaftu, a. s, pretože dobrovoľne vstúpili do zväzku, ktorý má spoločné ciele, spočívajúce v zlepšovaní stavu životného prostredia,“ dodal. Nevyhovujúci stav v zásobovaní Biskupického ramena vodou vraj podnik rieši. Technický návrh úprav, ktorými by sa mal dosiahnuť prísun potrebnej vody, sa dnes posudzuje na úrovni podniku.

Biskupické rameno však zatiaľ vysychá a funguje vlastne naopak. Namiesto toho, aby voda ramenom pretekala, rameno odoberá vodu závlahovému prívodnému kanálu horného Žitného ostrova. Podľa Pavla Virága z Povodia Dunaja rameno je možné využiť aj ináč. Podľa štúdie Povodia Dunaja by cezeň mala z Hrušovskej zdrže prichádzať voda k hornému Žitnému ostrovu, ktorý nemá dostatok vody na zavlažovanie. Na realizáciu štúdie zatiaľ chýbajú peniaze. Ak sa zámer Povodia Dunaja uskutoční, bude to znamenať likvidáciu ekologického diela.

FOTO – ARCHÍV

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 164
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 780
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 386
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 354
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 162
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 802
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 292
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 3 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 15 067
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 11 081
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 835
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 403
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 854
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 400
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 240
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 845
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu