Letisko a jeho rozvojové plány. Nultý okruh križuje časť plánovanej tretej dráhy letiska. Riaditeľ dopravnej sekcie mesta Vladimír Lunáček preto hovorí, že riešením je len cestný podjazd letiskovej dráhy alebo odklon cesty pretože aj mierny posun dráhy letiska je málo pravdepodobný. „Tu však narážame na rozvojové plány obce Most pri Bratislave, ktorej samospráva nesúhlasí s tým, aby sme cestu viedli cez ich územie. Aj keď je to na zamyslenie sa, v náletovej dráhe letiska, teda v relatívne hlučnom prostredí počíta táto obec s výstavbou rekreačnej oblasti. My však opačným smerom s cestou uhnúť nemôžeme, pretože zo strany Podunajských Biskupíc je koridor inžinierskych sietí – veľmi vysoké napätie.“
Geografický reliéf krajiny. Je nepochybne závažnejším a investične najnáročnejšie zvládnuteľným problémom. Naplánovaná trasa nultého okruhu prechádza cez Chránenú krajinnú oblasť Malé Karpaty. Súčasné riešenie počíta s prekopaním tunelov v celkovej dĺžke asi deväť kilometrov.
Podľa Filisteina sa však v poslednom čase začalo debatovať aj o iných alternatívach, ktoré by sa mali pokúsiť zlacniť prechod horstvom. „Na kraj a zrejme aj na mesto prichádzajú rozliční záujemcovia s návrhmi preklenúť toto územie estakádami podobne ako okolo Alandu v okolí Viedne, kde neprechádza diaľnica cez tunel, ale po kopcoch,“ hovorí Filistein. Dodáva však, že či a o koľko by to bolo lacnejšie riešenie, je zatiaľ ťažko odhadnúť. „Ani estakády nie sú úplne lacným riešením, je to otázka veľmi konkrétnych geologických podmienok. Do úvahy prichádza aj kombinácia oboch riešení.“
Zmena doposiaľ plánovanej trasy však vôbec neprichádza do úvahy. „Celý proces by to zvrátilo o niekoľko rokov späť,“ hovorí Filistein.
(jm)