
Letisko Viedeň prejavilo záujem investovať do bratislavského letiska.
FOTO - ARCHÍV
Letisko Viedeň prejavilo záujem vstúpiť ako investor do bratislavského letiska, týmto krokom tak potvrdilo desaťročné plány o spolupráci letísk. Spoločný letiskový systém by podľa Romana Filisteina, predsedu komisie dopravy Bratislavského samosprávneho kraja, priniesol zvýšenie počtu cestujúcich na letisku Ivanke.
Očakáva sa, že v roku 2003 využije letiskové služby v Bratislave okolo 420-tisíc pasažierov, kapacita letiska je na hranici jedného milióna. Pre porovnanie: Viedeň vybaví ročne 12,5 milióna pasažierov. Pritom zo Schwechatu ročne odlieta 300 až 400-tisíc Slovákov.
„Do budúcna sa určite nedá očakávať, že rovnaká ponuka, ako je vo Viedni, bude aj v Bratislave. Naším cieľom je zvýšiť počet priamych destinácií z bratislavského letiska a pre tých, ktorí musia letieť z Viedne, umožniť check-in v Bratislave. Naše letisko má voľné kapacity na rozdiel od Viedne,“ povedal Filistein.
Aby spoločný letiskový systém mohol fungovať, musia byť obe letiská dopravne spojené a to dnes chýba. Jednou z možností prepojenia je diaľnica. Slovenská časť diaľnice síce stojí, no rakúska strana sa na jej dostavbu ešte len chystá. Druhou možnosťou je koľajová doprava.
Bratislavský samosprávny kraj, ktorý je tiež majoritným vlastníkom Bratislavskej regionálnej koľajovej spoločnosti, chce vypracovať štúdiu koľajového napojenia letiska. „Mali by sme nájsť optimálny variant napojenia letiska na trať smerom na Nové Mesto a druhým smerom na Petržalku,“ hovorí Filistein. Okrem hľadania dopravného napojenia súčasťou štúdie bude aj prieskum medzi cestujúcimi Viedenčanmi. Prieskum by mal dať odpoveď na otázku, za akých podmienok sú ochotní cestovať cez Bratislavu.
Spolu so spojením letísk sa kraju ponúka vyriešiť aj spojenie medzi mestami. Po rokoch sa tak opäť oprašuje projekt známej viedenskej električky. „S touto iniciatívou prišli starostovia Hainburgu a Wolfsthalu. Hlavne Wolfsthal má ambíciu stať sa ako keby 18. mestskou časťou Bratislavy. Starosta nám potvrdil, že Bratislavčania sa už dnes zaujímajú o možnosť kúpy pozemkov na druhej strane hranice,“ dodal Filistein.
Úvodná technická štúdia tohto spojenia je už na svete. Problematickým bodom je križovanie s diaľnicou, ktorú musí trať obísť.
INGRID DROZDÍKOVÁ