
Na snímke vľavo je poškodený čln odstavený v bazéne. Riaditeľ divízie riečnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov Ľuboš Smolec včera povedal, že o počte a umiestnení jednotlivých druhov plavidiel v bazéne rozhoduje Štátna plavebná správa. Čln, ktorý spôsobil ekologickú haváriu, stál podľa neho na určenom mieste. Na obrázku vpravo je pohľad do prístavného bazénu, ktorý je prehradený nákladným člnom a plávajúcou nornou stenou, aby v prípade úniku znečistenia z ohradeného priestoru nedošlo k vyplaveniu znečistenia do hlavného toku Dunaja.
V stredu večer došlo na Dunaji k ekologickej havárii. Z odstaveného tankového člna, ktorý patrí divízii riečnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov, uniklo asi 300 l ropných látok. Ako povedal František Horváth z operačného strediska hasičov, únik im nahlásili hasiči z dipečingu Slovnaftu o 20. hodine 20. minúte. „Po príchode na miesto naši hasiči zistili, že na vodnom toku Malý Dunaj je ropná škvrna na úseku asi piatich kilometrov.“
Vedúci Inšpektorátu vôd Stanislav Babiak potrdil: „Došlo k znečisteniu prístavného bazénu Pálenisko a následne Malého Dunaja a čiastočne aj Dunaja olejovým filmom v dôsledku úniku ťažkého vykurovacieho oleja z prerazeného dna odstaveného tankového člna.“
Dodal, že tanker bol odstavený pre poruchu potrubného systému. „Bol však odstavený tak blízko pri brehu, že vplyvom poklesu hladiny Dunaja dosadol na kamenné dno, naklonil sa a kamene na brehu prerazili dve diery do jednej z komôr člna, kde sa nachádzali zvyšky mazutu.“
Aj keď ekologickú haváriu s jej dôsledkami označil Babiak za „mimoriadne zhoršenie vôd dosť veľkého rozsahu“, dodal, že by nemala mať veľký dosah na okolie, „pretože sa včas podarilo zachytiť všetky ropné látky na mieste“.
Povodie Dunaja podľa jeho slov na situáciu zareagovalo veľmi rýchlo. Manipuláciu so svojimi stavidlami umiestnenými na vtoku do Malého Dunaja znížilo prietok Malého Dunaja, čím zabránilo ďalšiemu posunu ropnej škvrny. Utrpeli tým však závlahy, pretože znížená hladina už nestačila napĺňať celý závlahový systém Žitného ostrova.
Hlavný tok Dunaja bol vraj znečistený minimálne vďaka tomu, že „hladina Dunaja v ten deň mierne stúpla, takže voda z hlavného toku vtekala do prístavného bazénu.“
V tomto zmysle sa dá hovoriť o šťastnej zhode okolností, pretože na hlavnom toku je nemožné robiť akékoľvek sanačné práce.
Breh prístavného bazénu je na opačnej strane, ako je Malý Dunaj a je malá pravdepodobnosť, že by sa ťažký vykurovací olej so svojimi vlastnosťami dostal cez kamenný násyp na brehu do súvisiaceho prostredia, kde by mohol spôsobiť ekologické škody.
Slovenskej plavbe a prístavom hrozí podľa Babiaka pokuta maximálne jeden milión korún.
Podľa predbežných informácií zástupcov Povodia Dunaja a Štátnej plavebnej správy už popoludní sa na Malom Dunaji a ani na hlavnom toku Dunaja nenachádzali viditeľné znaky ropných produktov.