SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Hradby sú aj v súčasnosti nepreniknuteľné

Hradobný múr je atraktívnou historickou pamiatkou Bratislavy a iste by patril medzi turistické atrakcie mesta. Ak by bol prístupný verejnosti. Navyše - práve cez hradby si mohli obyvatelia centra bežne skracovať cestu, pretože schodisko k nemu nadväzuje .


Územie za múrom je uzavreté a neprístupné už dva roky.

Hradobný múr je atraktívnou historickou pamiatkou Bratislavy a iste by patril medzi turistické atrakcie mesta. Ak by bol prístupný verejnosti. Navyše - práve cez hradby si mohli obyvatelia centra bežne skracovať cestu, pretože schodisko k nemu nadväzuje na Dóm svätého Martina, čím prepája priestor medzi Dómom, Kapitulskou a Ventúrskou ulicou. Uzavretím územia prišli obyvatelia, ktorí prechádzajú cez Staromestskú ulicu, aj o možnosť vyhnúť sa podchodu na Zochovej ulici a nerobiť si zachádzky. Nad frekventovanou Staromestskou ulicou je spájajúci mostík pre chodcov, na konci je však uzavretý železnou bránou.

Hradby vlastní mesto a od roku 1993 do roku 2000 ich prenajalo Tovarišstvu starých bojových umení a remesiel. To v priestoroch hradieb uskutočnilo zopár zaujímavých divadelných happenigov v rámci Medzinárodného festivalu divadelných škôl. Hradby slúžili turistom aj Bratislavčanom. V roku 2001 hradby prevzala mestská organizácia Paming.


FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

„Dotknuté územie je od svojho dokončenia a sprístupnenia z hľadiska údržby a prevádzky veľmi problematické. Nielenže je terčom vandalov ničiacich rôzne časti opevnenia (dlažby, osvetlenie, brány, poklopy na vpustiach, striekanie sprejmi), ale stáva sa útočiskom asociálov, ako sú bezdomovci a narkomani,“ informoval hovorca primátora Milan Vajda. „Hlavné mesto sa snažilo problém riešiť formou nájomnej zmluvy so združením Tovarišstvo starých bojových umení a remesiel, ktoré malo lokalitu udržiavať a oživiť kultúrno-spoločenskými akciami. Paming po skončení nájmu však prevzal areál v dezolátnom stave, nebezpečnom pre chodcov a turistov, preto pristúpil kjeho dočasnému uzavretiu.“

Opätovné sprístupnenie areálu podľa Vajdu bude finančne aj časovo náročné. „Nejde len o vykonanie základnej údržby, ale aj o opravy poškodených konštrukcií väčšieho rozsahu, ktoré treba pripraviť podľa predpisov a vykonať odborným spôsobom. Napríklad reštaurovanie „Baxovej veže“, výmena rozpadnutej tehlovej koruny hradieb, oprava osvetlenia, oprava drevených konštrukcií ochodze, ktoré sú prehnité, oprava dlažby, poškodených kovaných mreží a podobne,“ dodal Vajda.

Okrem sanačných prác mesto uvažuje o dobudovaní areálu o prevádzkové a sociálne zázemie umožňujúce zatraktívniť využitie areálu a zabezpečiť stály dohľad nad územím. Predpokladané náklady na sanačné a reštaurátorské práce spolu s dobudovaním areálu o sociálne zázemie sa pohybujú v sume okolo 30 miliónov korún.

Mestské opevnenie vytváral múr z lomového kameňa. Mal hrúbku okolo 130 - 160 centimetrov a výšku 6 metrov. „Korunu hradobného múru tvorili zuby cimburia. Je to prvok, ktorý zodpovedá spôsobu obrany hradieb streľbou z kuší,“ uvádza historička umenia Zuzana Ševčíková. Pamiatkari sa domnievajú, že mestský opevňovací pás bol stavaný v celom svojom rozsahu naraz v časovom období od konca 13. do polovice 14. storočia.

Obnova hradieb prebiehala v rokoch 1975 až 1991 vo dvoch etapách. V prvej sa rekonštruovalo územie od spojenia ulíc Kapitulská - Na vŕšku po štít Eszterházyho paláca a v druhej od Eszterházyho paláca po Dóm sv. Martina. Celkové náklady rekonštrukcie boli 37 340-tisíc korún.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 22 813
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 335
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 172
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 206
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 926
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 456
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 010
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 320
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 366
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 866
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 637
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 727
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 153
  7. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 110
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu