SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Štát MHD ešte podrží

Mestská hromadná doprava v Bratislave je zatiaľ zachránená. Avizované škrtanie štátnych dotácií sa totiž neuskutoční. Koaliční partneri sa v utorok dohodli, že dotácie zo štátneho rozpočtu na mestskú hromadnú dopravu zostanú zachované.

„Dotácie štátu zostanú zachované a nebude potrebné zvyšovať ceny cestovného v MHD z dôvodu zrušenia dotácií,“ uviedol podpredseda vlády Pavol Rusko. S návrhom od budúceho roka zrušiť štátne dotácie na MHD (v rámci balíčka uvoľnenia regulovaných cien) prišlo ministerstvo financií. Argumentovalo tým, že MHD zabezpečujú mestské podniky, a preto obce majú nástroj, ako kontrolovať vývoj cien.

Tento návrh by podľa hovorcu primátora Milana Vajdu zlikvidoval MHD. Dopravný podnik by prišiel takmer o jednu miliardu ročne a prvé odhady hovorili o opätovnom náraste cestovného o 30 až 40 percent, nevylučoval sa ani 100-percentný nárast.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný podnik žije z peňazí mesta, štátu, tržieb a vlastných aktivít. Je najväčším požieračom verejných peňazí a stále je v strate. Žiadna politická garnitúra doteraz nemala odvahu pristúpiť k ráznejším zmenám vo fungovaní podniku. Jeho schodok nevyriešilo ani zvýšenie cestovného od 1. mája tohto roku. Ku viac ako 200-miliónovej strate má zvýšenie doviesť len okolo 20 miliónov korún.

Rovnako dopravný podnik po zvýšení cestovného nepredpokladá nárast tržieb. Zato sa však v podniku zdvihli platy. „Rast miezd závisí od inflácie národného hospodárstva a od výsledkov kolektívneho vyjednávania medzi štatutárnymi orgánmi dopravného podniku a odborovými organizáciami. Reálna priemerná mzda v podniku je stále nižšia v porovnaní s referenčným rokom 1989. Zvýšenie tržieb z cestovného pokrýva nárast celkových nákladov. Od 1. mája sa na základe kolektívneho vyjednávania zvyšovali tarifné mzdy valorizovane, rovnako pre robotnícke aj THP profesie o mieru inflácie za predchádzajúci rok, konkrétne o 5 korún na hodinu respektíve o 820 korún mesačne,“ informoval riaditeľ ekonomického rezortu Viliam Majda.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko však v dopravnom podniku zarába vysoký manažment, a koľko napríklad vodič, sme sa nedozvedeli. Podľa Majdu tieto informácie nie sú verejné.

Ešte pred májovým zdražením sa v mestskom zastupiteľstve začalo rozprávať o zmenách v súvislosti s dopravným podnikom. „Neviem o tom, že by sa pripravovala reštrukturalizácia dopravného podniku,“ povedal poslanec dopravnej komisie zastupiteľstva Tomáš Fábor.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  2. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  1. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  2. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  4. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  6. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  7. Ďalší ekologický krok BILLA
  8. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 355
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 217
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 380
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 7 442
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 779
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 171
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 2 865
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 772
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 635
  2. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 873
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 7 397
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 084
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 715
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 242
  7. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 087
  8. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 2 958
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu