„Dotácie štátu zostanú zachované a nebude potrebné zvyšovať ceny cestovného v MHD z dôvodu zrušenia dotácií,“ uviedol podpredseda vlády Pavol Rusko. S návrhom od budúceho roka zrušiť štátne dotácie na MHD (v rámci balíčka uvoľnenia regulovaných cien) prišlo ministerstvo financií. Argumentovalo tým, že MHD zabezpečujú mestské podniky, a preto obce majú nástroj, ako kontrolovať vývoj cien.
Tento návrh by podľa hovorcu primátora Milana Vajdu zlikvidoval MHD. Dopravný podnik by prišiel takmer o jednu miliardu ročne a prvé odhady hovorili o opätovnom náraste cestovného o 30 až 40 percent, nevylučoval sa ani 100-percentný nárast.
Dopravný podnik žije z peňazí mesta, štátu, tržieb a vlastných aktivít. Je najväčším požieračom verejných peňazí a stále je v strate. Žiadna politická garnitúra doteraz nemala odvahu pristúpiť k ráznejším zmenám vo fungovaní podniku. Jeho schodok nevyriešilo ani zvýšenie cestovného od 1. mája tohto roku. Ku viac ako 200-miliónovej strate má zvýšenie doviesť len okolo 20 miliónov korún.
Rovnako dopravný podnik po zvýšení cestovného nepredpokladá nárast tržieb. Zato sa však v podniku zdvihli platy. „Rast miezd závisí od inflácie národného hospodárstva a od výsledkov kolektívneho vyjednávania medzi štatutárnymi orgánmi dopravného podniku a odborovými organizáciami. Reálna priemerná mzda v podniku je stále nižšia v porovnaní s referenčným rokom 1989. Zvýšenie tržieb z cestovného pokrýva nárast celkových nákladov. Od 1. mája sa na základe kolektívneho vyjednávania zvyšovali tarifné mzdy valorizovane, rovnako pre robotnícke aj THP profesie o mieru inflácie za predchádzajúci rok, konkrétne o 5 korún na hodinu respektíve o 820 korún mesačne,“ informoval riaditeľ ekonomického rezortu Viliam Majda.
Koľko však v dopravnom podniku zarába vysoký manažment, a koľko napríklad vodič, sme sa nedozvedeli. Podľa Majdu tieto informácie nie sú verejné.
Ešte pred májovým zdražením sa v mestskom zastupiteľstve začalo rozprávať o zmenách v súvislosti s dopravným podnikom. „Neviem o tom, že by sa pripravovala reštrukturalizácia dopravného podniku,“ povedal poslanec dopravnej komisie zastupiteľstva Tomáš Fábor.