predtým mali číslo 120 a len nedávno si ho tiež zmenili. Ale informácie majú teraz číslo 1181. Ľudia to nevedia, a tak volajú k nám, alebo sem hovor preskočí automaticky po vytočení už neexistujúceho 120,“ povedala Anna Škutová, vedúca oddelenia ochrany obyvateľstva a integrovaného systému záchrany na krajskom úrade.
Pavol Barát, vedúci operátor zmeny integrovaného systému záchrany, hovorí, že neoprávnené volania zatiaľ predstavujú väčšinu všetkých volaní, denne ich zaznamenajú od 1700 do 2000.
Aj keď je to viac ako 90 percent všetkých volaní, pokutu za zneužívanie ešte nedostal nikto. „Je to nová vec. Zatiaľ situáciu len monitorujeme a informácie posielame ministerstvu vnútra. Ale každý hovor sa digitálne zaznamenáva a ukladá do pamäte počítača vrátane čísla, z ktorého prišiel,“ upozorňuje Škutová a dodáva, že za zneužitie linky hrozí pokuta až 50-tisíc korún.
Linka 112 je v prevádzke nepretržite a má slúžiť najmä na rýchlu záchranu pri haváriách vrátane ekologických, živelných a iných pohrôm. Ale môže sa na ňu obrátiť napríklad aj cudzinec, ktorému ukradli auto alebo doklady. Na linke pracuje šesť jazykovo zdatných pracovníkov v dvojzmenných prevádzkach.
Stále však platia aj tiesňové linky pre hasičov 150, zdravotníkov 155, políciu 158 a mestskú políciu 159. Ako povedal vedúci operátor zmeny linky integrovanej záchrany Pavol Barát, ak ide o sekundy, je lepšie volať priamo potrebnú tiesňovú linku, na čísle 112 ju tiež musia len presmerovať. Ale ak človek nevie, koho zavolať alebo potrebuje pomoc viacerých zložiek záchrany, je lepšie volať 112, kde zásah skoordinujú.