
Zrkadlenie dvoch epoch Leningradu na fotografiách Jiřího Tondla.
Aj takto možno charakterizovať výstavu českého fotografa Jiřího Tondla, ktorá je od dnešného dňa do polovice júla sprístupnená v sieni Ruského centra vedy a kultúry na Ulici Fraňa Kráľa. Viac ako päťdesiat fotografií približuje člen Českej asociácie fotografov a jeden z významných súčasných fotografov – dokumentaristov z mesta, ktoré dôverne pozná. Napokon, jeho Návraty s podtitulom Za oponou osláv nesú pečať kontrastov života obyčajných ľudí Petrohradu v diametrálne odlišných spoločenských pomeroch, počas ktorých fotografie J. Tondla vznikali. Bolo to v rokoch 1972 - 1977 a po jeho návrate do mesta na Neve, ktoré si koncom mája 2002 za veľkého medzinárodného politického tresku pripomenulo 300. výročie vzniku.
Výstavu možno symbolicky nazvať zrkadlením dvoch epoch – Leningradu za Brežneva a Petrohradu za Putina. Cez príbehy obyčajného človeka a jeho všedných dní sa pred návštevníkom odvíja posolstvo o spoločnosti so všetkými jej príchuťami i pachuťami, ktorému nechýbajú bressonovské postuláty. Napokon, práve francúzska legenda dokumentárnej fotografie Henrie Cartier-Bresson, ktorý v mnohom ovplyvnil tvorbu Jiřího Tondla, bol svojho času vôbec prvým fotografom, ktorý počas svojej cesty po vtedajšom Sovietskom zväze vdýchol drámu života aj fotografiám z Leningradu. Petrohradské Návraty J. Tondla akoby v tomto duchu nadväzovali nekonvenčným a inšpiratívnym pokračovaním.
(ľp)