Dotácie do hromadnej dopravy by mali byť zrušené od januára 2004. Dôsledkom tohto kroku bude zvýšenie cestovného, podľa ministerstva o 30 až 40 percent. Posledné zvyšovanie cien MHD bolo v Bratislave v máji tohto roku, keď základný desaťminútový lístok zdražel z 12 na 14 korún, 30-minútový cestovný lístok zo 14 na 16 korún.
„Zvýšenie cien cestovného MHD je len jednou z možností v dôsledku pripravovaného opatrenia vlády. Inou možnosťou je zníženie prepravných výkonov. Obe sú pre mesto absolútne neprijateľné. Je zrejmé, že zvýšenie cien cestovného napr. o 30 – 40 percent by občania Bratislavy používajúci MHD už neuniesli. Len vďaka tomu, že okrem tržieb z cestovného vykrýva cenu lístka MHD na Slovensku aj dotácia z mesta a štátu, môže tento lístok stáť okolo 12 až 16 korún. Rovnaký lístok v krajinách Európskej únie stojí približne toľko, ako cena 1 litra nafty, teda 35 – 40 korún. Keby štát a mesto cestovné v MHD nedotovali, pri platových podmienkach občanov by takýto lístok bol prakticky nepredajný,“ reagoval na návrh ministerstva hovorca primátora Milan Vajda.
Rozpočet mesta na tento rok ráta s podporou štátu pre MHD vo výške viac ako 900 miliónov korún (bežné aj kapitálové výdavky), kým mesto na MHD prispeje sumou vyše 430 miliónov korún. Dopravný podnik však avizuje ročnú stratu okolo 220 miliónov korún. Ministerstvo sa tak zbavuje stratovej dopravy a kladie ju na plecia mesta.
„Navrhujeme, aby ceny v MHD neboli v zásade regulované. Keďže rozhodujúci podiel výkonov MHD je zabezpečovaný podnikmi so 100-percentnou majetkovou účasťou, obce majú nástroj, ako kontrolovať vývoj cien MHD aj bez cenovej regulácie,“ píše sa v návrhu. Ministerstvo navrhuje riešiť financovanie posilnením vlastných príjmov mesta v rámci daňovej reformy a fiškálnej decentralizácie.
„Pri takom opatrení vlády by všetky avizované kroky samosprávy hlavného mesta v oblasti zlepšenia MHD stratili zmysel. Nebola by možná modernizácia vozového parku, čo je jednou z hlavných priorít mestského rozpočtu v tomto i budúcom roku. Prestalo by mať zmysel hovoriť o nosnom systéme MHD na báze koľajovej trakcie. Ak by sa malo realizovať avizované uvoľnenie regulovaných cien, mesto by muselo zo dňa na deň nájsť takmer 1 miliardu korún,“ dodáva Vajda.
Prvýkrát sa bude touto témou zaoberať klub starostov už koncom tohto týždňa. Zo stretnutia vedenia mesta a starostov by mal vzísť jednotný postoj mesta.