Dopravnému podniku chýbajú veľkokapacitné autobusy. Mnohé nadsluhujú. V polovici budúceho roku by už mali v meste jazdiť nové.
BRATISLAVA. Viac ako polovica kĺbových autobusov, ktoré dopravný podnik má, je po životnosti. Dnes by sa mal vyhlásiť tender na nákup vyše dvesto veľkokapacitných vozidiel.
Povedal to predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník. „Ak súťaž prebehne podľa odhadu, je reálne, že prvé vozidlá budú v Bratislave do polroka od podpisu zmluvy – v polovici budúceho roku.“
Najväčší tender v histórii
Kĺbové autobusy sa naposledy kupovali v roku 1998, boli to Ikarusy typu 435.18. Nedostatok podnik tento rok riešil prenájmom 13 kĺbových autobusov z banskobystrického dopravného podniku. Viaceré dlhé autobusy sa však tiež pre poruchy vyradili a nebolo ich čím nahradiť.
V súvislosti s novým grafikonom, platným od septembra, sa na stránke imhd.sk hovorilo o tom, či bude dosť kĺbových vozidiel pre jednotlivé linky. Aj na trasách, kde premávajú, sa totiž objavujú krátke. Obvykle to znamená tlačenicu.
Za problém s výpravou vozidiel môže zanedbanie nákupu kĺbových autobusov v minulosti, hovorí Zahradník. „Každoročne treba obmieňať jednu osminu vozového parku tak, aby sa každých osem rokov obmenil celý. Toto sa nerobilo.“
Nákup kĺbových autobusov sľuboval dopravný podnik dlhší čas. Skôr sa však vyhlásila súťaž na krátke. Zahradník hovorí, že na dlhé autobusy hľadali peniaze. „Z rozpočtu mesta sa takáto vysoká suma nedala uvoľniť.“ Dodal, že pre podnik je to rozsahom najväčší tender v histórii. Kúpiť chcú 240 nízkopodlažných veľkokapacitných vozidiel za 2,6 miliardy korún (okolo 86 miliónov eur).
Solarisy stoja
V lepšom stave sú krátke autobusy. Z vyše 200, ktoré podnik má, je po životnosti 92 vozidiel. „Teraz vyhodnocujeme tender na obstaranie 30 kusov 12-metrových sólo vozidiel. Mali by byť v Bratislave do troch mesiacov po ukončení tendra.“
Nákup Solarisov vozovému parku veľmi nepomohol. „Ide o problematickú dodávku. Dve vozidlá horeli,“ povedal Zahradník. „Problémy sú aj so spoľahlivosťou ostatných vozov Solaris. Nakoľko ide o zánovné vozidlá, je to neakceptovateľné.“
Podnik má ťažkosti s reklamáciou, zmluva je v tejto oblasti všeobecne a voľne formulovaná. „Príkladom je fakt, že zhorený autobus z minulého roku si dodnes výrobca z vozovne neprevzal a nezabezpečil jeho opravu alebo výmenu.“
Električky sú ako nové
Zahradník chce ako mestský poslanec navrhnúť, aby sa z rozpočtu mesta na rok 2009 vyčlenilo 300 miliónov korún (9,96 milióna eur) na nákup šiestich až desiatich nízkopodlažných veľkokapacitných električiek.
Zatiaľ sa modernizujú staršie. „Vzhľadom na rozsah modernizácie to znamená výrobu nových vozidiel.“ Ešte tento rok by mali kompletne obnoviť štyri kĺbové električky typu K2S. Ďalšie štyri majú byť dokončené do apríla 2009.