BRATISLAVA. Občianske združenie Nie ropovodu cez Žitný ostrov nesúhlasí s vyjadreniami strany Sloboda a Solidarita (SaS) a s ich podporou vedenia cyklotrasy z Karlovej Vsi na Devín cez ostrov Sihoť. Informovala o tom dnes na tlačovej konferencii v Bratislave prvá podpredsedníčka združenia Liliana Ráztocká.
SaS túto alternatívu podporuje, avšak chce, aby bol prejazd na Sihoť kontrolovaný a vodné zdroje by sa tak chránili bodovo. „Je to úplne absurdná rétorika a je teda absurdné, aby hovorili o nejakom regulovanom prechode cyklistov na ostrov,“ uviedla s dodatkom, že to, že poslankyňa Bratislavského samosprávneho kraja za SaS Anna Zemanová vyštudovala príbuzný odbor, jej nedáva právo sa vyjadrovať v mene celej odbornej verejnosti. „Názor zdieľa aj Katedra hydrológie a krajinnej ekológie Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave a iné subjekty odbornej verejnosti,“ doplnila.
Pečňa nie je Sihoť
Člen prezídia OZ Nie ropovodu cez Žitný ostrov a hydrogeológ Martin Antal nevidí zmysel vo vyjadreniach poslanca Ľubomíra Galka, ktorý nevidí rozdiel medzi vodným zdrojom v Pečnianskom lese a vodným zdrojom na ostrove Sihoť.
„Je tam diametrálny rozdiel, pretože Sihoť je najkvalitnejší vodný zdroj v Bratislave, a dokonca na celom Slovensku, ktorý nás vodou zásobuje od roku 1886 a je z neho možné dostať veľké množstvo vody,“ priblížil Antal a dodal, že momentálne zásobuje vodou až 250-tisíc obyvateľov nielen v Bratislave, ale aj na Záhorí. Kedykoľvek by bolo v krajnej núdzi potrebné zásobiť vodou viacerých obyvateľov, nie je podľa jeho slov problém dozásobovať z tohto zdroja aj ostatné obyvateľstvo.
Občianske združenie sa taktiež podľa Antala stretáva s názormi, že cyklista nie je terorista a podobne. „Nejde o to, že by boli cyklisti pre vodný zdroj skutočne nebezpeční, ale napríklad približne pred týždňom sa mimo ostrova Sihoť v jeho okolí vyzbieralo približne 800 kilogramov odpadkov, takže odpadky tam po cyklistoch určite budú,“ uviedol s dodatkom, že kultúra chránenia si prírody nie je u nás na takej úrovni ako napríklad v Rakúsku. Keď človek podľa neho dospeje na takúto kultúrnosť, mohli by uvažovať o tom, že cyklista skutočne nie je pre vodný zdroj na ostrove nebezpečný.
Navrhli hrádzu
Návrh Zemanovej, aby sa spravila ľavobrežná hrádza, je podľa Antala z finančného aj hydrogeologického hľadiska totálny nezmysel. „Je to nezmyselné či už pre zásoby pitnej vody alebo celkového status quo ostrova Sihoť, pretože by sa spravil zásah, ktorý by nemusel vodný zdroj zvládnuť,“ uzavrel.
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) podporuje, aby cyklotrasa z Karlovej Vsi na Devín išla cez ostrov Sihoť, ale aby bol tento prejazd kontrolovaný a vodné zdroje sa chránili bodovo. „To znamená, aby boli chránené pred nejakým prípadným úmyselným znečistením a aby bola cyklotrasa vedená čo najďalej od týchto vodných zdrojov,“ povedala Zemanová.
Dnes sa na ostrov Sihoť vchádza mostíkom, kde je strážna služba Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Podľa SaS by však cyklotrasa mala ísť po inej ceste, ktorá je vzdialená od vodárenských zariadení a prakticky ide až popri brehu Dunaja a vychádza na mostíku pod kameňolomom. Ten je v súčasnosti zavretý bránou, SaS tam navrhuje kontrolovať vstup strážnou službou.
Pozorovacie zariadenia sú zabezpečené petlicou, okolo čerpacích studní by mohli byť mobilné ploty, ktoré by pri povodni odstránili. „Komunikácia pozdĺž Dunaja ide mimo týchto zariadení. Tá prirodzená bariéra hustého lesa je taká, že človek ani nemá dôvod z tej cesty schádzať,“ vysvetlila Zemanová s tým, že plot by prichádzal do úvahy len na jednom mieste.
Téma pre mestských poslancov
Dnešná situácia je taká, že cyklisti musia ísť do Devína po ceste spolu s autami, čo nie je najbezpečnejšie. Na bratislavskom zastupiteľstve sa bude tento týždeň rokovať o trasovaní cyklotrasy, v hre sú dve alternatívy. Prvá je cez ostrov Sihoť, ktorý je považovaný za strategický vodný zdroj Bratislavy. Druhá navrhovaná trasa je súbežná s Devínskou cestou popri severnom brehu Karloveského ramena.
Predstavitelia SaS pri druhej alternatíve upozorňujú na jeden problém. „Leží na súkromných pozemkoch a teda dnes nevieme povedať, či mesto vôbec bude schopné tieto pozemky vykúpiť a ani za akú cenu,“ uviedla Katarína Augustinič, predsedníčka mestského poslaneckého klubu SaS a OKS. Preto sa rozhodli podporiť alternatívu trasy cez ostrov Sihoť.
Chcú však dať pozmeňovací návrh, aby sa musel urobiť aj strategický dokument, ktorý preverí podmienky komplexnej ochrany vodárenského zdroja ostrova Sihoť. Ako upozorňujú, cyklista nie je primárnym ohrozením vodného zdroja.
Ministerstvo životného prostredia sa prednedávnom vyjadrilo, že podporuje, aby cyklotrasa neviedla cez ostrov Sihoť. Je pre neho zásadné zohľadniť ochranu strategických vodných zdrojov, environmentálne riziká a ochranu prírody. Podpredsedu SaS takéto vyjadrenia prekvapujú. „Absolútne nepochopím, prečo nepustíme ľudí do prekrásnej prírody,“ uviedol Ľubomír Galko. Zaráža ho, že takmer rovnako vyzerá Pečniansky les a tam sa cyklisti dostanú, i keď aj tam je vodný zdroj.
Autor: khu