Proti urbanistickej štúdii, ktorá navrhuje zmenu územia Matadoru, sa postavilo Združenie petržalských domových samospráv a asi sto občanov, ktorých sa zmena má priamo dotknúť. Ide o obyvateľov ulíc Dargovská, Gogoľova, Hrobárska, Kaukazská, Kubínska a Nábrežná.
Zámery investorov sa majú prispôsobiť cintorínu
Argumentujú tým, že územie vymedzené týmito ulicami je poslednou lokalitou, ktorá si zachovala pôvodný charakter starej Petržalky a mesto aj mestská časť by ho mali chrániť. „Je tu aj petržalský cintorín, ktorý si má zachovať svoju dôstojnosť a pokoj. Tomuto by sa malo prispôsobiť aj okolité územie a zámery na ňom,“ hovorí jeden z obyvateľov.
Obyvatelia sa ohradili proti tvrdeniu Marty Šímovej, ktorá zabezpečuje prerokovanie štúdie a povedala, že väčšina dotknutých podnikateľov aj obyvateľov lokality bývalého Matadoru je za jej zmenu z výrobného územia na byty či služby.
Obchod a služby
„V Petržalke chýba priemyselná zóna, ktorá by kumulovala zamestnanosť. Žiadame využitie tohto územia na obchod a služby,“ tvrdia obyvatelia.
Dodáva, že obyvatelia nesúhlasia s využitím lokality na bývanie alebo bývanie a občiansku vybavenosť.
„Na to chýba v štúdii dopravné riešenie. Naviac Petržalčania potrebujú pracovné miesta priamo v Petržalke a toto územie je jediným, ktoré im to môže vo väčšej miere zabezpečiť.“
Čo navrhuje investor
Návrh urbanistickej štúdie Matadoru dal vypracovať taliansky investor Alfagomma Italia. Vlastní v tejto lokalita vyše 12 hektárov, na ktorých sú aj tri veľké výrobné haly. Tie chce zbúrať a postaviť viac budov, najvyššie majú mať 34 poschodí.
Mal by tu byť hotel, administratíva, obchody, byty a služby. Spoločnosť chce s výrobou na území skončiť. Oblasť považuje za príliš lukratívnu na priemyselnú výrobu.
Podľa našich informácií sa na toto územie už orientuje aj záujem dominantných investorských skupín. Urbanistickú štúdiu vrátane dopravného riešenia pre investora vypracoval architekt Ivan Kočan.
Vstupná brána Bratislavy
Podľa Kočana bude práve areál Matadoru vstupnou bránou do Bratislavy. Susedí so železničnou stanicou a v blízkosti tohto územia povedie aj medzinárodná železničná trať Paríž – Bratislava, ktorá bude mať zastávky aj v meste.
„Lokalita je napojená na dve radiály – Panónsku a Dolnozemskú, takže dopravné spojenie s centrom mesta je ideálne, vzdušnou čiarou je Hrad vzdialený asi kilometer,“ povedal.
Obyvatelia však tvrdia, že investor nemá skúsenosť s „rozvojom urbanistických celkov a premenou priemyselných zón na obývané, administratívne či občiansku vybavenosť, čo je pre vlastníkov nehnuteľností, ale i mesto a Petržalku rizikom.“ Dodávajú, že sa nesnaží o zveľadenie územia ale o maximalizáciu zisku.
Protestujú proti tomu, aby dopravné riešenie investor riešil len na užšom území a dôsledky nárastu dopravy muselo riešiť mesto či mestská časť.
V utorok urbanistickú štúdiu bývalého areálu Matadoru prerokujú poslanci na petržalskom zastupiteľstve.