SME

Mestská doprava je zdroj pesimizmu

Od roku 1990 v meste pravidelne pribúda deväť- až desaťtisíc áut ročne. Dnes máme 243-tisíc vozidiel s identifikačným číslom, čiže na jedného obyvateľa asi 1,8 vozidla. Touto informáciou otvoril námestník primátora pre dopravu Karol Kolada pondelkový deba

tný večer v bývalom Véčku. Okrem neho prišiel aj Karol Kajdi z dopravného podniku a Peter Klučka z firmy Bratislavská integrovaná doprava.

Tentoraz, možno zo záujmu, možno preto, lebo idú voľby, sedeli známi ľudia aj v publiku. Prišli komunálni poslanci Pavel Blažej a Peter Tatár, hlavný architekt Štefan Šlachta a pracovníci magistrátu – Tatiana Kratochvílová z oddelenia cestného hospodárstva a Ivan Macko, zodpovedný za územný rozvoj mesta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ten sa však napriek vyzvaniu moderátorky k veciam súvisiacim s dopravou vyjadriť nechcel.

SkryťVypnúť reklamu

Ohnivá diskusia sa týkala najväčšieho problému Bratislavy – dopravy, s ktorou súvisí aj nová investičná výstavba. V meste sú zápchy, pri najmenšom probléme, akým je sneženie či nehoda na jednom z uzlov, vznikajú kritické situácie.

V meste vznikajú polyfunkčné kolosy a byty, a tak pribúd áut, ktoré potom stoja v zápchach. Čoraz menej ľudí využíva hromadnú dopravu, ale aj tí, čo sú na ňu odkázaní, na ňu nadávajú. Kedysi bol pomer hromadnej dopravy k individuálnej 70 ku 30, dnes je to skoro jedna k jednej. „Nerobme si ilúzie, že tento trend zastavíme,“ povedal Klučka.

Prilákať aspoň určitú časť ľudí späť do hromadnej dopravy by mohlo okrem zlepšenia služieb hromadnej dopravy aj zavedenie integrovanej dopravy. Tú plánuje mesto spolu so SAD a železnicami v roku 2008. Na jeden lístok by mohli Bratislavčania aj ľudia z okolia cestovať vlakom, diaľkovým autobusom či MHD.

SkryťVypnúť reklamu

Problémom sú aj peniaze. „Mestské cesty i MHD využívajú aj dochádzajúci ľudia, ale kde sú od nich dane?“ spýtala sa Kratochvílová. Z päťmiliardového rozpočtu mesta ide na dopravu polovica. Podľa zákona sa pritom obec môže zadlžiť len do polovice svojho rozpočtu. Bratislava už išla na maximum.

Zmenu by si žiadalo linkovanie MHD, aby ľudia nemuseli prestupovať a voziť sa cez centrum, a viac kilometrov električkových tratí, povedali ďalší diskutujúci. Jedna rýchloelektrička v Petržalke situáciu podľa nich nevyrieši.

„Aby bola doprava efektívna, Bratislava by mala mať pri svojej veľkosti 80 kilometrov koľají, a má 36,“ povedal odborník na dopravu Juraj Hrubiško.

Treba aj obmedziť tranzitnú dopravu v meste – pomôcť má nultý diaľničný okruh a tunel Sitina.

SkryťVypnúť reklamu

„Ale nie je všetko len o peniazoch,“ povedal jeden z diskutujúcich. Zlepšiť situáciu by mohlo rozšírenie pešej zóny, ale v takej podobe, ako je to teraz. „Denne tam musíme uhýbať pred autami,“ povedala režisérka Marta Gogálová.

Hlavné príčiny zlého stavu

– málo peňazí v mestskom rozpočte, napríklad na zahustenie liniek hromadnej dopravy či na rekonštrukcie ciest

– chýbajúca vízia či systémové riešenie

– zahusťovanie zástavby bez napojenia na verejnú dopravu, čo vytvára nové zdroje masovej individuálnej dopravy

– slabá preferencia hromadnej dopravy na križovatkách

– živelný boom automobilizmu

– malá atraktivita hromadnej dopravy

Možné riešenia

– zaviesť integrovanú dopravu so záchytnými parkoviskami

– zlepšiť služby hromadnej dopravy

– obmedziť veľkorozmernú výstavbu na miestach, ktoré už dnes neunesú dopravnú záťaž

– obmedziť tranzitnú dopravu v meste a rozšíriť pešiu zónu v centre

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Slováci nechcú skládky. Aké je iné riešenie?
  4. Signature vône podľa osobnosti
  5. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  2. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. Budvar stavia na tradícii a darí sa mu lepšie ako kedykoľvek
  7. Signature vône podľa osobnosti
  8. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  1. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 13 689
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 022
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 227
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 013
  5. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 494
  6. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 301
  7. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis 3 772
  8. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 410
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 16 521
  3. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 13 684
  4. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 11 964
  5. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 10 544
  6. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 614
  7. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 569
  8. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 5 811
  1. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  2. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  3. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  4. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  5. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  6. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  7. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  8. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
SkryťZatvoriť reklamu