SME

Rýchlodráha čaká na posudok ministerstva

Mesto sa metra vzdalo, ale stále sa nevie, ktorý variant električkovej rýchlodráhy zvíťazí. Pokračujú aj spory o najvýhodnejší rozchod koľajnícNajvhodnejšie riešenie dopravy pre Bratislavu má byť nosný systém MHD na báze koľajovej segregovanej dopravy.

Návrh električkovej rýchlodráhy do Petržalky má tri varianty - povrchový, estakádový a polozapustený. Na vizualizácii je estakádový variant tretieho stanoviska. Pohľad z okraja parkoviska supermarketu smerom na Romanovu ulicu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Zásady nosného systému schválilo mestské zastupiteľstvo v decembri minulého roka. Prvou fázou realizácie má byť vybudovanie električkovej rýchlodráhy, ktorá prepojí Petržalku s centrom. Rýchlodráha sa má počas výstavby postupne napájať na súčasnú dopravnú sieť.

Mesto sa už dávnejšie vzdalo myšlienky na metro a ľahké metro, ako dôvod uvádza vysoké náklady a nevhodné podložie v Petržalke - najmä pod Dunajom. Vybudovanie rýchlodráhy by malo stáť okolo päť miliárd korún, zatiaľ čo metro by len na prvú trasu potrebovalo okolo 150 miliárd a ľahké metro vyše 30 miliárd.

SkryťVypnúť reklamu

Financovanie

Pre novú električkovú trať Janíkov dvor - Šafárikovo námestie mesto koncom mája schválilo kúpu 46-tisíc m2 pozemkov za 82 miliónov. Peniaze uvoľnia z mestského rozpočtu z položky vyčlenenej na výstavbu nosného systému.

Stavbu chce mesto financovať sumou 1,4 miliardy z úveru z decembra 2004, z ďalších úverov bánk, z výnosov predaja a prenájmu nehnuteľností a zo štátnej dotácie 2,5 miliardy korún. Podmienkou pre zisk peňazí zo štátneho rozpočtu je aj posudok o zaťažení životného prostredia z príslušného ministerstva, na ktoré magistrát stále čaká.

"Ak by sme kladné stanovisko ministerstva dostali dnes-zajtra, teda ihneď, môže začať hlavné mesto s tvorbou podmienok na verejné obstarávanie. V auguste, septembri by potom mohlo prebehnúť výberové konanie a koncom roka 2007 by sa mohlo začať stavať," povedal nám námestník primátora Karol Kolada.

SkryťVypnúť reklamu

Starý most

Prvá etapa výstavby rýchlodráhy by sa mala začať rekonštrukciou Starého mosta. Aj po nej zvládne most električky len s vylúčením ostatnej dopravy. Tá bude presmerovaná na Nový most a Most Apollo. Celkovo má mesto v zámere utlmiť cestnú dopravu na nábreží aj v centre.

Starý most má predpokladanú životnosť ešte asi desať rokov. To sa netýka v súčasnosti nepoužívanej železničnej časti, ktorá môže po rekonštrukcii slúžiť ešte niekoľko desaťročí pre potreby električky. Pri rekonštrukcii sa najprv odstráni cestný most, časť pilierov sa nadstaví, železničný most sa prenesie na nadstavenú časť a potom sa dobuduje zvyšok pilierov. Železničná mostovka sa pri rekonštrukcii rozšíri a umiestni na stred pilierov. Vznikne priestor pre dvojkoľajovú trať a po oboch stranách mosta majú byť nové lávky pre peších a cyklistov.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa pristúpi k rekonštrukcii, a teda aj k uzatvoreniu Starého mosta, dopravu v meste to poznamená na niekoľko mesiacov. Naposledy bol Starý most dlhšie uzatvorený po tom, ako do jedného z jeho pilierov narazil rakúsky tlačný remorkér. Vtedy sa, paradoxne, dopravná situácia na Šafárikovom námestí zlepšila, zvýšila sa priepustnosť križovatky.

Rýchlodráha

Trať rýchlodráhy povedie z Janíkovho dvora na juhu Petržalky popri Draždiaku a Chorvátskom ramene cez Háje, Bosákovu, Einsteinovu a Viedenskú cestu a cez Dunaj po zrekonštruovanom Starom moste na Šafárikovo námestie.

Vedenie trasy počíta s tromi variantmi - povrchovým, nadúrovňovým (estakádnym) a polozapusteným. Petržalskí poslanci presadzujú estakádny variant, hoci štúdia Dopravoprojektu považuje za najvýhodnejší povrchový.

Úsek od Starého mosta až po Bosákovu je vo všetkých variantoch rovnaký, estakádny, iba na zvyšok trate sa uvažuje s polozapusetným, povrchovovým alebo estakádnym.

Podľa niektorých odborníkov na dopravu by však najlogickejším riešením bol kompromis. Električka, ktorá príde do Petržalky zo Starého mosta po vyvýšenej trati, by logicky mala pokračovať po estakáde ponad Einsteinovu s diaľnicou, ponad železnicu a prípadne Bosákovu ulicu, a potom by mala klesnúť. Pri kombinovaní troch variantov by odpadol hlavný argument proti povrchovému, že znamená kolízne kríženie komunikácií.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  2. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  5. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  7. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  8. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  1. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom
  2. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  3. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom
  4. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  5. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  6. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  7. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  8. Ľuboš Fellner otvorene
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 26 550
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 24 965
  3. Ľuboš Fellner otvorene 7 897
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 6 297
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 788
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 764
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 284
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky 3 136
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 93 659
  2. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 67 027
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 18 155
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 307
  5. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 641
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 439
  7. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 6 373
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 229
  1. Věra Tepličková: A je to tu: Mars útočí
  2. Radko Mačuha: Dobrá správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  4. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  5. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  8. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
SkryťZatvoriť reklamu