SME

Petržalka: menej stavieb, väčšia zelená plocha

Petržalské zastupiteľstvo sa vyjadrilo k návrhu územného plánu zóny celomestské centrum Petržalka (územie medzi Starým a Prístavným mostom). Vo svojom stanovisku žiada mestská časť Petržalka znížiť množstvo stavieb na tomto území a zväčšiť množstvo ...

Petržalské zastupiteľstvo sa vyjadrilo k návrhu územného plánu zóny celomestské centrum Petržalka (územie medzi Starým a Prístavným mostom). Vo svojom stanovisku žiada mestská časť Petržalka znížiť množstvo stavieb na tomto území a zväčšiť množstvo zelených plôch. Ďalej nesúhlasí s viacerými konkrétnymi dopravnými riešeniami - s rušením chodníkov v niektorých úsekoch, rozširovaním severnej časti Einsteinovej o ďalší jazdný pruh či s umiestnením dvoch jednosmerných mostov na Veľký ostrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Marta Kropiláková z ateliéru Markrop poslancov uistila, že pripomienky mestskej časti akceptovali a považovali ich za prínos. "Najmä čo sa týka riešenia dopravy," dodala.

SkryťVypnúť reklamu

Návrh územného plánu zóny, ktorý zmení súčasný ráz petržalského nábrežia, predložil na pripomienkovanie magistrát. Vypracoval ho architektonický ateliér Markrop, ktorý bol aj autorom ideového návrhu urbanistického riešenia.

Lokalita celomestské centrum Petržalka je náprotivkom zóny Pribinova a zatiaľ je nevýrazná a zanedbaná, výnimkou sú prírodné územia, ako napríklad lužný a Soví les. Na území medzi Starým mostom a Mostom Apollo by mala byť centrálna mestská zástavba. Tá nadviaže na prírodné územie Sadu Janka Kráľa a za ňou už bude nasledovať opäť zelené územie a vodácke areály.

Prírodný ráz budú mať dva nové ostrovy, ktoré vzniknú z územia bývalého Lida a Sovieho lesa a popri dnešnej hrádzi by tak vznikol nový dunajský kanál. Ostrovy by mali slúžiť na rekreáciu a šport. Stavby na nich však musia byť riešené tak, aby zniesli riziko v záplavovom území. Brehy Dunaja by mali byť prispôsobené tak, aby sa dalo podísť až priamo k vode. Vo svojom stanovisku mestská časť Petržalka apeluje, aby bolo schválenie územného plánu zóny podmienené práve vybudovaním tohto (z hľadiska investorov menej atraktívneho) územia v záplavovom pásme. "Ak by sa od tohto upustilo, zelene v tejto lokalite by prudko ubudlo," povedal poslanec Vladimír Jurík.

SkryťVypnúť reklamu

V časti medzi Mostom Apollo a Prístavným mostom navrhujú architekti viacúčelovú halu pre 15-tisíc divákov, vhodnú na kultúrne aj športové podujatia. Pozdĺž nábrežia bude promenáda. Kompozícia vnútorného priestoru nového nábrežia je riešená tak, aby sa zachovala veduta aj priehľady na Hrad. V blízkosti diaľnice sú situované administratívne budovy a centrá. Návrh ráta s tým, že územie od hrádze smerom k rieke sa vyvýši o dve až tri poschodia - na úroveň hrádze. Z tej by sa potom mal stať chodník pre peších. Dráha pre cyklistov by viedla popri hrádzi. V strednej a prednej časti územia budú bytové domy, kaviarne, reštaurácie či galérie. Bytové budovy by mali byť päť- až osempodlažné, vyše 24-podlažné a výšková dominanta by mala mať do 30 podlaží. Spolu by v nich malo byť 1 130 bytov pre asi štyritisíc obyvateľov. Aby sa zjednodušil kontakt medzi celomestským centrom a Petržalkou, ktorú od neho odrezala diaľnica, architekti navrhujú, aby okrem piatich lávok premosťoval diaľnicu aj 20 metrov široký nadchod.

SkryťVypnúť reklamu

Násypovú nepriechodnú konštrukcia cesty k Starému mostu má nahradiť estakáda. Tá zjednoduší prechádzanie chodcov medzi Sadom Janka Kráľa, štadiónom Artmedie a novou časťou petržalského nábrežia.

O tom, kto bude investorom v tejto zóne, rozhodne mesto. "Buď sa rozpredajú jednotlivé bloky - územie je rozdelené na 38 samostatných častí, každá má zvlášť stanovené limity využitia, koeficient zastavanosti aj zelene - alebo sa nájde developer pre väčšie časti," povedala Kropiláková. V súvislosti s prepojením celomestského centra Petržalka s náprotivnou zónou Pribinova ráta návrh aj s možnosťou, že by tieto centrá spájal most pre peších.

Ochranári majú voči návrhu územného plánu zóny výhrady. "Napriek tomu, že už pri zámere návrhu sme sa vyjadrili proti akejkoľvek zástavbe na území lužného lesa (v lokalite Lido) a magistrát túto pripomienku akceptoval, návrh územného plánu zóny to nerešpektuje a z lužného lesa zachováva len torzá," povedala Katarína Šimončičová z mestského výboru Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny. JANA PARKROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  4. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  5. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  6. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  7. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  1. Prémiový výkon bez kompromisov. Lexus NX a RX sú ihneď dostupné
  2. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  3. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  4. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  5. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  8. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  1. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 9 617
  2. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 658
  3. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 6 430
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 4 945
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 823
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 3 432
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 3 012
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi 1 510
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 17 678
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 156
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 7 820
  4. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 7 275
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 6 565
  6. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 6 017
  7. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 5 741
  8. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 5 655
  1. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  2. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  3. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  4. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  5. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  6. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  7. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  8. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
SkryťZatvoriť reklamu