V staronovom klubovom priestore si ako prvý zahral Marián Varga. FOTO SME - MICHAL BURZA |
Účko bol klub patriaci k Bratislave 90. rokov minulého storočia rovnako neodmysliteľne ako divadlo Stoka. Neboli to len charizmatické priestory, kde sa hrávala progresívna hudba či divadlo, ale aj miesta stretávania pre dve generácie. Dnešné osudy oboch podnikov sú však iné - kým Stoke vypršala zmluvu a počas uplynulého víkendu musela rokovať o opustení svojich priestorov, Účko, ukryté v skale pod hradom, sa v rovnakom čase prebralo z niekoľkomesačnej kómy.
Grand Opening čiže veľké otvorenie Subclubu, ako sa prerobené Účko teraz volá, sa muselo konať na druhý pokus. Minulý týždeň prvému koncertu vo vynovenom prostredí zabránila havária kanalizácie, tento piatok už sa bojovalo iba s časom na zvukové skúšky. Odloženie otvorenia však spôsobilo aj zmeny v programe - Marián Varga a dídžeji zostali, len skupina Puding pani Elvisovej nahradili Abuse live band.
Že sa hrať nezačne o ôsmej, asi nikto nečakal, prvé tóny však zazneli až krátko pred jedenástou, čo bol však rovnako nečakaný posun. O úvod celého večera i novej sezóny sa postaral Marián Varga. S prihliadnutím na fakt, že priestory pamätajú najmä koncerty elektronickej hudby a vzhľadom k ostatným účinkujúcim sa to dá nazvať otvorenou dramaturgiou. Varga vytiahol svoje overené čísla, takže väčším prekvapením bola nápaditá sprievodná videoprojekcia k jeho klávesovým kreáciám, o ktorú sa postaral Zdeno Hlinka (len škoda, že ju dlho rušila neónka svietiaca Vargovi rovno nad hlavou).
Druhé číslo piatkového večera bola zábava v podaní "pudingovej" skupiny, ale väčšine návštevníkov sa väčšmi pozdávali nasledujúce sety dídžejov, ktoré zneli údajne až do bieleho rána. V sobotňajšiu noc už obsadili priestor punkové skupiny a ich publikum, čo pri pohľade na budúci program klubu dokazuje, že noví prevádzkovatelia nezostanú len pri slovách o žánrovej otvorenosti.
V interiéri Subclubu mohli pamätníci zaregistrovať niekoľko dôležitých a príjemných zmien, no ukázalo sa, že zopár úprav je ešte nevyhnutných. Pódium je trochu malé pre hudobníkov a aparatúru zároveň, neónka a krúžiace svetlá nad parketom "boďáky" nenahradia, bez funkčných toaliet a s pomalou obsluhou pri bare sa asi len málokomu bude chcieť chodiť sem pravidelne.
A prečo bol prvý koncert zverený práve Mariánovi Vargovi? Jeden z návštevníkov sa uspokojil s odôvodnením "lebo je to najväčší feťák", no pravda je niekde inde - kto má pokrstiť nový priestor, kde sa má hrávať najrôznejšia hudba, ak nie práve legenda slovenskej hudby? Treba už len veriť, že Subclub vydrží dlhšie ako klub Spojka, pri ktorého otvorení bol Varga tiež.