SME

Pre vynovenú trať vyrúbu stromy pri zastávke Žilinská

Výrub piatich stromov pri zastávke Žilinská na Štefanovičovej ulici je podmienka kolaudácie zmodernizovanej električkovej trate v úseku Štefanovičová - Radlinského.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Päticu stromov rastúcich pri zastávke Žilinská na Štefanovičovej ulici v Bratislave budú musieť vyrúbať. Výrub stromov povolila bratislavská radnica, podľa ktorej to je podmienkou kolaudácie vlani modernizovanej električkovej trate. Stromy by mali vyrúbať v marci, za odstránené dreviny mesto v okolí vysadí nové. Pre agentúru SITA to potvrdila hovorkyňa Bratislavy Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Električkovú trať od Štefanovičovej ulice po Radlinského mesto nechalo vlani zmodernizovať. Trať je zatiaľ v dočasnom užívaní, povolenie vyprší v júli tohto roka. „V tomto prípade je problémom päť stromov, ktoré stoja na zastávke. Chceli sme ich zachovať, ale ich vyrúbanie je podmienkou kolaudačného konania stavebného úradu Bratislavského samosprávneho kraja,“ hovorí Skokanová s tým, že stromy by podľa úradu bránili zastavovaniu dvoch električiek za sebou na tejto zastávke.

SkryťVypnúť reklamu

Päť stromov

Za obeť tak padne pätica stromov, ktoré tu boli vysadené ešte v roku 1979 pri výstavbe pôvodnej trate. Spoločenskú hodnotu vyrúbaných drevín vypočítali na 5 198 eur. Hlavné mesto má povinnosť vyrúbané stromy nahradiť minimálne piatimi novými drevinami.

„Nahradíme ich náhradnou výsadbou v tom istom priestore. Dva stromy pribudnú oproti v stromoradí a ďalšie tri budú vysadené pri chodníku pri ministerstve dopravy,“ priblížila Skokanová.

S výrubom stromov na Štefanovičovej ulici však nesúhlasia občianski aktivisti, ktorí proti rozhodnutiu mesta vzniesli námietky. S výrubom štyroch stromov nesúhlasia vôbec. Na výrub posledného stromu, ktorý je ťažko poškodený, by aj pristúpili za podmienky, že bude nahradený novou výsadbou vo výške jeho spoločenskej hodnoty. Navrhovali tiež zmenu stavby tak, aby zastávka Žilinská v smere na Hlavnú stanicu Bratislava bola iba pre jednu električku, v takom prípade by stromy rastúce na tejto zastávke odstrániť nemuseli. Mesto však pripomienkam aktivistov nevyhovelo. „Pripomienky prišli od troch subjektov a boli prerokované na špeciálnom stavebnom úrade i na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Vzhľadom na to, že iným spôsobom nemôžeme túto trať skolaudovať, cestný správny orgán rozhodol o výrube, tzn. pripomienky boli prerokované, ale nemôžu byť zapracované,“ odôvodňuje Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Obdobie mimovegetačné

Stromy na Štefanovičovej ulici by mali vyrúbať do konca marca. Stromy totiž možno odstraňovať len v mimovegetačnom období, ktoré trvá od 30. septembra do 31. marca. Rozhodnutie o výrube stromov ešte nie je právoplatné, plynie totiž zákonná lehota, v rámci ktorej sa možno proti rozhodnutiu odvolať.

Ak sa však stromy nepodarí vyrúbať do konca marca, mesto bude musieť s ich odstránením počkať zase až do októbra, keď sa opäť začne mimovegetačné obdobie. To by mohlo prevádzku električkovej trate skomplikovať, povolenie na dočasné užívanie totiž platí len do konca júla tohto roka a ak sa dovtedy trať nepodarí skolaudovať, hrozí, že zmodernizovaný úsek sa bude musieť uzavrieť.

„O tom je zatiaľ predčasné hovoriť. Výrub by sa mal ukončiť do konca marca a dočasné užívanie je zatiaľ povolené do konca júla. Máme čas na to, aby sme dokázali električkovú trať na hlavnú stanicu skolaudovať,“ dodala Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Električkovú trať v úseku Radlinského – Štefanovičová mesto modernizovalo vlani v lete. Oprava časti trate stála vyše štyri milióny eur a mesto na ňu získalo príspevok z eurofondov z Operačného programu Doprava 2007 – 2013. V úseku od ministerstva financií po Radlinského zrekonštruovali električkovú trať, opravili dve zastávky, cestnú svetelnú signalizáciu i časti dotknutých križovatiek. Mesto nechalo vymeniť električkový zvršok, nainštalovali tu nové informačné tabule a pribudli aj nové prístrešky na zastávkach. Modernizácia časti trate nadviazala na opravu úseku trate od hlavnej stanice po ministerstvo financií, ktorú ešte v roku 2014 zabezpečil Dopravný podnik Bratislava spolu s firmou Transprojekt, ktorá má do konca tohto roka zrevitalizovať priestor okolo hlavnej stanice.

Rastliny

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  2. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Ako zvládnuť prvý mobil a udržať si dôveru v rodine
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  2. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  3. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  4. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  5. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  6. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 628
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 059
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 170
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 5 020
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 785
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 661
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 075
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 3 589
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 20 977
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 10 783
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 532
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 7 097
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 6 849
  6. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 521
  7. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 4 825
  8. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 3 871
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu