BRATISLAVA. Na mediačnú kanceláriu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy sa od jej vzniku v máji 2014 obrátilo so žiadosťou o pomoc 63 občanov. Mediátori sú verejnosti k dispozícii každý pracovný štvrtok od 15.00 do 19.00 h na prízemí Primaciálneho paláca, pričom prvá konzultácia je bezplatná.
Zo všetkých prípadov, ktoré sa dali riešiť mediáciou a ktorých bolo 34, riešili mediátori najmä problémy v občianskom a susedskom spolužití.
Tretina sporov - susedia
"Bola to takmer tretina všetkých sporov," potvrdila na dnešnej tlačovej besede mediátorka Bronislava Švehláková. "Často išlo o spory medzi záhradkármi, keď bolo problémom vytýčenie pozemku, výška stromu či padajúce lístie, teda spory, ktoré sa síce dajú pomerne ľahko vyriešiť, no bez snahy o nich komunikovať môžu trvať dlhé roky," uviedla mediátorka.
Ďalšou veľkou časťou sporov, ktorými sa mediátori zaoberali, boli pracovnoprávne spory založené na najmä na výpovediach zo zamestnania a tiež rodinné spory, medzi ktoré patria najmä rozvody a rozchody partnerov, dedičské konanie i komunikačné spory v rámci rodiny. "Riešili sme napríklad problémový vzťah nevesty so svokrou," odhalila Švehláková.
Aj obchodné spory
Mediátori riešili v menšej miere tiež obchodné spory, spory občanov s mestom i spory s organizáciou.
V rámci všetkých uvedených 34 prípadov sa spory väčšinou skončili dohodou (44 percent prípadov), v 21 percentách dohoda dosiahnutá nebola. Vo zvyšných prípadoch sa mediačné konanie neuskutočnilo, keďže druhá strana v spore o takéto riešenie neprejavila záujem.
V prípade 29 žiadostí mediátori pomoc poskytnúť nemohli. "Boli to záležitosti, keď už spor postúpil do roviny exekučného konania, prípadne už nebolo možné zvrátiť právnym podaním rozhodnutie súdu či verejného orgánu," vysvetlila Švehláková.
Kanceláriu navštevovali podľa mediátora Františka Kutlíka najmä seniori, ale aj ľudia zo sociálne slabších skupín. Tí kanceláriu vyhľadali skôr so žiadosťou o poradenstvo. "Hoci naším poslaním je riešiť spory, samozrejme sme pomohli aj v tomto prípade, väčšinou sme sa snažili týchto občanov nasmerovať na centrá právnej pomoci, ktoré majú príslušné kompetencie," vysvetlil Kutlík.
Predpokladá, že mediačná kancelária magistrátu sa v budúcnosti bude ešte viac zameriavať na problémy seniorov, chce takisto spolupracovať s odborníkmi na sociálnu prácu.
Viceprimátorka hlavného mesta Iveta Plšeková pripomenula, že mediátori sa osvedčili aj pri moderovaní verejných diskusií medzi hlavným mestom a občanmi. "Aj toto je priestor, kde vidíme možnosti pre pokračovanie a rozvoj tejto služby," uviedla Plšeková.