SME

Viac ľudí a menej áut v centre Bratislavy? Architekti kreslia pešie zóny

Dvaja bratislavskí architekti prišli s nápadom pretvorenia dvoch ulíc v centre mesta.

Takto by mal vyzerať bulvár na Mickiewiczovej ulici.Takto by mal vyzerať bulvár na Mickiewiczovej ulici. (Zdroj: Tomáš Šebo)

BRATISLAVA. Menej áut a viac chodcov. S návrhmi, ako zatraktívniť mesto a prilákať doň viac ľudí či znížiť počet áut v centre prišli nedávno medzi Bratislavčanov architekti Igor Lichý a Tomáš Šebo.

„Chceme podporiť vznik peších zón, aby z ulíc boli živé mestské centrá, obchody a kaviarne by prosperovali a, aby hromadná doprava tvorila prevažujúci spôsob dopravy,“ povedal Šebo počas jedného z nedávnych Bratislavských večerov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločne s kolegom v minulosti navrhovali napríklad vzhľad a interiér biznis centier či bytových komplexov v Bratislave a aj v Prahe. Tento rok získali ceny v súťažiach na riešenie mestského centra Petržalky aj bytového domu Nový háj, tiež v Petržalke.

SkryťVypnúť reklamu

„Mali by dostať úplne inú tvár, rozšíril by sa priestor pre chodcov a premávalo by tadiaľ menej áut,“ tvrdil Šebo.

Život chcú vrátiť späť do mesta

Nad prechádzkami v centre miest, však momentálne nielen u obyvateľov nášho hlavného mesta vyhrávajú obchodné centrá. „Myslíme si, že ľuďom nie je dopriaty základný komfort v centre mesta. Nemajú kam zaparkovať, nemajú súvislú sieť verejných priestorov, kde by sa pohybovali,“ myslí si Šebo.

Preto ľudia dnes uprednostňujú nákupné centrá, kde prídu, zaparkujú, dajú si kávu, sedia v príjemnom prostredí, deti dajú do detského kútika.

Uskutočnenie nápadu, ktorý by priniesol viac ľudí do centra Bratislavy by podľa architektov nebolo ani finančne náročné, keďže ide viac-menej len o úpravu povrchov a reorganizovanie dopravy. No obe navrhované úpravy ulíc sú zatiaľ len víziou.

SkryťVypnúť reklamu

„Komunikovali sme s hlavnou dopravnou inžinierkou, naša prezentácia sa jej pozdávala. Dohodli sme sa, že sa budeme navzájom koordinovať v tom, ako tieto myšlienky posunúť ďalej do reálnejšej formy,“ povedal Šebo. Štúdia je podľa neho zatiaľ iba nástrel a predpokladá ďalšiu diskusiu s odborníkmi, aby sa návrhy dotiahli do funkčného riešenia.

Iniciatívu architektov na premenu ulíc víta aj mesto Bratislava. Pred troma rokmi na Štefánikovej ulici testovali pruh pre MHD a cestovný čas sa skrátil, tvrdí hlavná dopravná inžinierka Tatiana Kratochvílová.

„Aj vzhľadom na zhoršujúcu sa dopravnú situáciu v meste a trend narastajúcej automobilovej dopravy bude mesto znovu iniciovať zriadenie vyhradeného BUS pruhu na Štefánikovej," povedala Kratochvílová.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpiráciou je aj Viedeň

Ulice teraz slúžia ako dopravné skratky. Štefánikova je najkratšou cestou z hlavnej stanice do centra. Mickiewiczova zas tvorí predĺženie Obchodnej ulice.

„Je ľahké dostať sa Mickiewiczovou ulicou na Kollárovo námestie smerom napríklad na Krížnu a podobne a na výpadovku z Bratislavy," povedal Šebo.

"S usporiadaním Mickiewiczovej čiastočne súvisí aj riešenie priestoru Amerického námestia, o ktorom sa diskutuje v rámci modernizácie električkovej trate," dodala Kratochvílová.

S podobnou situáciou sa zložitou dopravnou situáciu sa stretli aj v zahraničí, napríklad v neďalekej Viedni. Mariahilfer Strasse nedávno prešla rekonštrukciou.

„Výrazne sa tu zmenil verejný priestor v prospech chodcov, zredukovala sa doprava. To, že úprava týchto ulíc spôsobí dopravný kolaps v iných častiach Viedne sa ukázali ako neopodstatnené," povedal architekt Šebo.

"V prípade Štefánikovej a Mickiewiczovej nie je celkom možná ich premena na ulicu typu Mariahilfer Strasse, keďže je na týchto uliciach potrebné zachovať aj premávku mestskej hromadnej dopravy. Je však možné znížiť podiel tranzitnej automobilovej dopravy,“ vysvetlila dopravná inžinierka Kratochvílová.

Obaja architekti si so svojim nápadom počas spomenutej diskusie získali sympatie publika, na Bratislavčania na ulici to vidia trošku inak. „Štefánikova ulica podľa mňa nie je korzo,“ hovorí jeden z oslovených Bratislavčanov priamo v centre mesta.

„V prospech ľudí treba robiť a autá dať preč, hovorí sa o tom už 15 rokov,“ dodáva staršia pani.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  3. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  4. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  5. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  3. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  7. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  8. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 738
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 469
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 916
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 654
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 538
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 244
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 136
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 30 984
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 664
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 613
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 871
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 944
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 749
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 272
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 824
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu