BRATISLAVA. Bratislava si pripomína významné výročie. Pred 120 rokmi, 27. augusta 1895, bola do jej ulíc o 08.00 h vypravená prvá električka. Počas prvého dňa sa ňou previezlo viac ako 2000 cestujúcich.
"Jej trať merala 3125 metrov a jednosmerná cesta trvala 16 minút. V tom čase cestovné bolo 10 grajciarov pre dospelých a päť grajciarov pre deti. Na hlavnej trati bolo 12 zastávok. Električky premávali v intervale 10 minút," približuje na svojej webovej stránke Dopravný podnik Bratislava (DPB).
História električkovej dopravy v hlavnom meste je spojená s rokom 1893, keď Alexander Werner získal od Uhorského ministerstva obchodu povolenie na výstavbu mestskej elektrickej železnice vo vtedajšom Prešporku. "Dňa 9. júla 1894 Werner, zastúpený firmami GanzBudapest a LindheimWien uzatvoril zmluvu o bezplatnom používaní verejných priestorov na položenie koľajníc a trakčných vedení na 50 rokov," uvádza DPB. O rok neskôr v máji sa začala výstavba električkovej trate, depa, dielní a parnej elektrárne na Prístavnej ulici.
V januári 1896 boli otvorené nové trate k Filiálnemu nádražiu a Novomestskému nádražiu. O necelé dva roky vznikla spoločnosť Pozsony városivillamosvasút (PVVV) Bratislavská mestská elektrická železnica (BMEŽ) a vozový park doplnilo šesť motorových a štyri vlečné vozne. Na jeseň v roku 1899 otvorili trať k tabakovej továrni na Krajinskej ceste. "Ďalším významným krokom k rozvinutiu električkovej dopravy bolo spustenie Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny od Palugyayho paláca na Železnú studničku," približuje DPB.
O rok neskôr bola trať predĺžená k továrni DynamitNobel po Račišdorfskej ulici. V roku 1911 sa začali značiť linky písmenami A až E. O dva roky neskôr zhorelo pôvodné drevené depo električiek i s vozidlami. "V priebehu roka dostavali novú betónovú vozovňu pre 50 električiek. V roku 1914 bola otvorená trať Elektrickej lokálnej železnice Bratislava - Zemská hranica," približuje DPB. Dopravu zabezpečovali dve lokomotívy, štyri motorové vozne a tri vlečné vozne. Na jar 1915, počas 1. svetovej vojny, bola premávka Elektrickej automobilovej linky do Vydrickej doliny zastavená a následne zrušená.