Podobný krok v júni spravilo hlavné mesto, to však malo uzavretú zmluvu na dobu neurčitú s možnosťou bezdôvodnej výpovede. Staré Mesto má však s BPS Park zmluvu na dobu určitú.
BRATISLAVA. Bratislavské Staré Mesto hľadá spôsob, ako možno vypovedať zmluvu na parkovanie s firmou BPS Park. Parkovacia spoločnosť prevádzkuje na území Starého Mesta približne 2 500 parkovacích miest. Zmluva je uzavretá na dobu určitú a platí ešte do roku 2026. Podľa staromestského starostu Radoslava Števčíka je však táto zmluva pre mestskú časť nevýhodná. "Mestská časť dostáva z parkovného približne 100 eur za jedno parkovacie miesto ročne, kým firma ponúka parkovacie miesto ďalej aj za 1 900 eur," vysvetlil starosta Števčík.
Vypovedať zmluvu s BPS Park sa na konci júna tohto roku rozhodlo hlavné mesto Bratislava. Výpovedná lehota je šesť mesiacov. Parkovacia spoločnosť podľa zmluvy s mestom prevádzkuje dočasné parkovanie na približne 650 parkovacích miestach v správe hlavného mesta na 15-tich cestných komunikáciách.
Zmluvu s parkovacou spoločnosťou uzavrelo ešte bývalé vedenie bratislavskej radnice v auguste 2013 po tom, čo vypršala desaťročná zmluva. Zmluva bola uzavretá na dobu neurčitú s tým, že ju možno vypovedať bez uvedenia dôvodu.
Vypovedanie
"Vypovedanie zmluvy považujem za správne, lebo si nemyslím, že je normálne, aby si súkromná firma prenajímala od mesta komunikácie a následne parkovacie miesta prenajímala štátnym inštitúciám. Ak chcú štátne inštitúcie parkovať v Starom Meste pred svojimi budovami a sídlami, nech platia mestu alebo mestskej časti, ale nie aby tie peniaze išli cez súkromnú firmu," uviedol na margo vypovedania zmluvy mestom starosta Števčík. Staré Mesto to však také jednoduché s vypovedaním zmluvy mať nebude. Zmluva medzi BPS Park a Starým Mestom totiž platí od roku 2006 a je uzavretá na 20 rokov. V roku 2009 sa staromestský úrad začal s parkovacou firmou súdiť o neplatnosti tejto zmluvy. Spor zastavila až starostka Tatiana Rosová v roku 2013, ktorá sa s BPS Park dohodla na urovnaní. Staré Mesto však zmluvu s parkovacou spoločnosťou bezdôvodne vypovedať nemôže. "Analyzujeme zmluvu s BPS Park a kontrolujeme, či je táto zmluva zo strany firmy dodržiavaná. Upozornili sme BPS Park viackrát v zime, že si nesplnili zmluvné povinnosti pri zabezpečovaní zimnej údržby parkovacích miest. Tak isto sa domnievam, že firma nezabezpečuje v zmysle tejto platnej zmluvy ani bežnú letnú údržbu, parkovacie miesta sú znečistené. Domnievam sa, že ide o porušenie zmluvy, na čo sme BPS Park písomne upozornili," vysvetlil starosta Števčík.
Firma BPS Park zabezpečuje v Starom Meste parkovanie na približne 3 000 parkovacích miestach, z toho asi 2 500 je na cestách 3. a 4. triedy, o ktoré sa stará mestská časť a zvyšok patrí hlavnému mestu. "Za 2 483 parkovacích miest dostáva mestská časť necelých 250-tisíc eur a ešte máme podiel na tržbách z hodinového parkovania, čo je asi 20-tisíc eur ročne," vysvetlil starosta Števčík s tým, že BPS Park má v Starom Meste tržby z parkovania takmer 2,5 milióna eur. Podľa starostu Števčíka je celý systém zle nastavený, a preto sa snaží miesta na cestách v ich správe získať pod kontrolu mestskej časti. "Tie peniaze, ktoré by z parkovania mohla mať mestská časť, nám vážne chýbajú napríklad pri obnove povrchu komunikácií," vysvetlil Števčík dôvody, pre ktoré si myslí, že zmluva s parkovacou firmou nie je pre mestskú časť výhodná. Mestská časť Staré Mesto síce hľadá spôsoby, ako zmluvu s parkovacou spoločnosťou vypovedať, no podľa starostu to nebude ľahké, keďže zmluva je uzavretá na dobu určitú. Už v minulosti sa totiž mestská časť snažila s firmou dohodnúť, aby zmluvu upravili alebo zvýšili výšku nájomného, no BPS Park podľa starostu Števčíka nebola ochotná na to pristúpiť. "Argumentujú tým, že podnikajú v zmysle zákona a podľa zmluvy," doplnil Števčík.
Predstava nejasná
Staré Mesto zatiaľ nemá jasnú predstavu, ako by mohli v prípade vypovedania zmluvy parkovanie prevádzkovať. Podľa Števčíka by bolo pre mestskú časť výhodnejšie, aby mala na zabezpečovanie parkovania partnera, ktorý s tým má skúsenosti a má aj svoje know-how.
Úrad totiž podľa neho nemá na prevádzkovanie parkovania peniaze, zabezpečiť treba napríklad logistiku a systém parkovania, najať ľudí, zabezpečiť dopravné značenie. "Z tohto dôvodu by som považoval za vhodnejšie mať nejakého zmluvného partnera, ale uvedomujem si, že tá skúsenosť s BPS Park je natoľko negatívna, že či už miestni poslanci, ale aj občania, by neboli veľmi nadšení, keby sme zverili to parkovanie do rúk súkromníkovi. Oni sami chcú, aby z toho profitovala samospráva. Je tu aj úvaha, že by to robila firma zriadená na tento účel mestskou časťou", uzavrel starosta Števčík s tým, že momentálne je všetko len v štádiu príprav a posudzovania.
Agentúra SITA oslovila so žiadosťou o stanovisko aj firmu BPS Park.