SME

Vozidlá MHD najazdili menej pre opravu trate v Dúbravke, reaguje DPB

Hlavné mesto chce vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME)

BRATISLAVA. Vozidlá Dopravného podniku Bratislava (DPB) najazdili vlani menej vozokilometrov, lebo z Dúbravky bola od polovice júla do novembra pre modernizáciu trate vylúčená električková doprava. Podnik takto reagoval na slová hlavnej dopravnej inžinierky Bratislavy Tatiany Kratochvílovej, ktorá dnes uviedla, že DPB vlani neodjazdil 930.000 vozokilometrov, no mesto mu zaplatilo aj za túto nevykonanú prácu. Podotkla, že chcú preveriť, prečo podnik úplne nenaplnil zmluvné výkony a aj preto sa mesto rozhodlo vytvoriť dve pracovné skupiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"DPB predložil na magistrát v decembri 2014 aktualizáciu plánu výkonov, ktoré boli z dôvodu výluky električkovej dopravy redukované o 645.000 vozokilometrov," vysvetľuje hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Pre modernizáciu trate tak podľa nej električky nenajazdili 941.000 vozidlových kilometrov a náhradná autobusová doprava bola vo výške 284.000 kilometrov. "Z tohto dôvodu bol aktualizovaný plán o mínus 245.000 kilometrov.

V prípade, že sa tieto vozidlové kilometre odpočítajú, DPB plán výkonov v zmysle zmluvy splnil," podotkla hovorkyňa s tým, že podľa zmluvy môže DPB, resp. mesto upraviť rozsah výkonov o dve percentá bez toho, aby sa dokument musel upravovať. Vlani tak podľa Volfovej podnik splnil výkony na 98,95 percenta voči upravenému plánu výkonov.

SkryťVypnúť reklamu

Kam idú peniaze?

Hlavné mesto chce ale vedieť, kam putuje každé jedno euro, ktorým dotuje DPB. "K tomu, aby mesto urobilo tento krok a rozhodlo sa zriadiť pracovné skupiny, slúžili aj výsledky auditu. Napriek tomu, že vieme, že vlani nebolo odjazdených 930.000 vozokilometrov, DPB skončil s kladným hospodárskym výsledkom," povedala pre TASR Kratochvílová. Zisk podľa podniku dosiahol 660.722 eur. Kratochvílová však tvrdí, že kroky, ktoré k takému výsledku viedli, nie sú v súlade s celkovou efektívnosťou činnosti dopravného podniku a využili sa i nástroje, na ktoré v konečnom dôsledku dopláca cestujúci. Vyplynulo to z jej analýzy, ktorú vypracovala s ďalšími pracovníkmi mesta.

Kratochvílová hovorí o dlhých prestojoch vozidiel, ktoré čakajú na opravu a počas pracovných dní tak chýbajú v premávke. V DPB tiež podľa nej nie je dostatok vodičov a niektoré vozidlá tak nie sú vypravené. Ďalej pripomína, že DPB nedodržiava vždy typovosť vozidla a na linke, ktorá má byť obsluhovaná kĺbovými vozidlami, sa často v špičke objaví krátky autobus.

SkryťVypnúť reklamu

Volfová ale vysvetľuje, že na výpravu vozidiel majú vplyv aj nekvalitné cesty, najmä pri zastávkach mestskej hromadnej dopravy. "DPB sústavne na tieto nedostatky upozorňuje magistrát, nakoľko na týchto miestach dochádza k výraznému poškodzovaniu predovšetkým nízkopodlažných vozidiel," podotýka hovorkyňa. Vozidlá sú tak podľa nej odstavené a musia ich nahradiť tými s nižšou kapacitou. "Mesto stále nevykonalo opravu týchto chýb, čo zdôvodňovali nedostatkom finančných prostriedkov," dodala.

Analýza

Z analýzy Kratochvílovej vyplýva aj to, že podnik zvykne zmeniť trasu linky či počet zastávok, no mesto o to nepožiada vopred, ale až dodatočne. "Mesto pritom musí dať na linku licenciu a na základe toho môže dopravný podnik zmeniť trasovanie. Niekedy aj v rozpore s názorom hlavného mesta linku presmeruje, čo je už úplne nevhodné," dodala Kratochvílová. Takéto tvrdenie ale DPB označil za nepravdivé. "Všetky zmeny v organizácii MHD sú vždy prerokované s odborom dopravného inžinierstva ešte pred realizovaním zmien," reagovala Volfová. To sa podľa nej netýka iba operatívnych zmien v dôsledku havarijných stavov na cestách.

Podniku Kratochvílová vyčíta aj nedostatočnú technickú starostlivosť o vozidlá a množstvo z nich má podľa nej pre šetrenie nevymenené napríklad prasknuté čelné sklo. "Všetky vozidlá sú podrobované pravidelnej technickej prehliadke," reagovala Volfová. Len v prípade technických nedostatkov jednej skupiny nie sú podľa nej vypravované.

To všetko by však mali riešiť pracovné skupiny. Jedna sa bude zaoberať dopravnou obslužnosťou, druhá dopravnou infraštruktúrou. Pracovať majú od budúceho týždňa a ich členmi budú aj zamestnanci DPB. "Programom budú vždy konkrétne pálčivé veci, ktoré mesto alebo DPB trápia, a súčasne systémové veci," dodala Kratochvílová.

Dopravný podnik Bratislava

Cabriobus prechádza cez Železnú studničku.

Týždeň mobility sa uskutoční od 16. do 22. septembra.


TASR 1

Investíciu financuje bratislavský mestský dopravca z úveru.


TASR 12
Električka v Petržalke

Spoje sa po dvoch mesiacoch prázdninového režimu vracajú do štandardných grafikonov.


SITA
Súvisiace témy: Práca
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V Malackách vybudovali čajové impérium
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  6. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 513
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 12 165
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 8 547
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 7 278
  5. Ľuboš Fellner otvorene 4 876
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 418
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 272
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 746
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 103 301
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 963
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 14 144
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 503
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 104
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 967
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 929
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 4 065
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  3. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  4. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  7. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  8. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
SkryťZatvoriť reklamu