BRATISLAVA. Na rozkopanú Štúrovu ulicu v Bratislave sa opäť vráti pracovný ruch. Stavebné práce v posledných týždňoch stáli pre zmeny v projekte, vo februári by sa však mali opäť rozbehnúť. Zhotoviteľ už čaká na posledné z troch stavebných povolení, ktoré nadobudne právoplatnosť koncom tohto mesiaca.
Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa Lenka Kubejová zo spoločnosti Eurovia SK, ktorá stojí na čele združenia firiem budujúcich prvú časť električkovej trate do Petržalky.
Posun trate
Po zmenách bude na Štúrovej posunutá električková trať, zastávky a pribudne nový chodník pre cyklistov, vymenovala zmeny Kubejová. „Preto bolo potrebné prepracovať projektovú dokumentáciu a získať zmenu stavebného povolenia, čo zabezpečuje objednávateľ (mesto Bratislava, pozn.red.).
Zhotoviteľ môže následne začať stavebné práce až po správoplatnení stavebného povolenia,“ vysvetlila. Potom začnú robotníci s prácami na trakčnom vedení, pokračovať budú aj v prekládkach vodovodného potrubia. Budovať budú tiež kolektor na Šafárikovom námestí a následne začnú aj s prácami na koľajovom zvršku.
„Prioritou je vybudovanie chodníkov na Štúrovej ulici,“ dodala Kubejová. Pre rozkopávky je Štúrova už približne rok uzavretá pre mestskú hromadnú dopravu i pre autá. Kedy budú práce hotové a ulica prejazdná, zatiaľ nevedno. Zhotoviteľ tvrdí, že pre mesto pripravujú nový harmonogram prác, o termíne ukončenia stavby preto nemôžu hovoriť skôr, ako harmonogram schvália všetky zainteresované strany.
Mešká aj Starý most
Práce nejdú podľa pôvodných predstáv ani na Starom moste, s prácami oproti pôvodnému plánu meškajú desať týždňov. Prestavba Starého mosta spolu s prvou časťou električkovej trate do Petržalky pritom má byť hotová do konca tohto roka. To je podmienkou, aby projekt preplatila Európska únia. Peniaze na prestavbu mosta a vybudovanie električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu sú už schválené, Európska komisia odobrila na projekt grant 63 miliónov eur z Kohézneho fondu Európskej únie.
Radnica preto pripravila opatrenia, aby časový sklz pri stavbe mosta znížila. Po novom sa konštrukcia mosta montuje na dvoch montovniach, nie na jednej ako doteraz. Práce by sa tak mali urýchliť, prvé metre konštrukcie mosta by totiž chceli začať nasúvať nad Dunaj už budúci mesiac. Každý mesiac by mal zhotoviteľ vraj nad rieku vysunúť 30 metrov. Od marca sa začne pracovať na moste na tri zmeny, robiť sa bude vo dne i v noci. Prácu robotníkov budú navyše stále sledovať pracovníci magistrátu.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Starý most rekonštruuje Združenie MHD - Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH, a je financovaný z eurofondov. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.