Na Slovensku sa zatiaľ postavil len jeden úsek ciest ako PPP projekt, aj keď sa plánovala výstavba oveľa viac kilometrov. Novú súťaž chce štát rozbehnúť.
BRATISLAVA. Začiatkom januára chce štát začať zháňať firmu, ktorá postaví očakávaný obchvat Bratislavy a kilometre pohodlnej cesty z metropoly Slovenska smerom na Dunajskú Stredu.
„V najbližších dňoch zverejníme predbežné oznámenie o začatí súťaže na koncesionára na tento projekt,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Na to, aby súťaž otvoril úplne, potrebuje ešte získať súhlas vlády. Predpokladá, že by ho mohol mať v januári.
Dobrá správa pre motoristov však zároveň nebude najlepšou správou pre štátny rozpočet. Stavebné náklady na štvorprúdovku totiž štát odhaduje na 1,3 miliardy eur.
Na Brusel sa pritom pri ich zháňaní nemôže spoliehať. Obchvat sa totiž bude stavať v pomerne bohatom regióne, ktorý Únia z eurofondov nie je príliš ochotná podporovať.
PPP lekcia z minulosti
- Štát odhaduje, že 60 km D4 a R7 bude splácať po 150 mil. eur ročne. Pri 30-ročných splátkach je to asi 4,5 mld. eur.
- Z toho asi 1,3 mld. eur môže stáť stavba. Väčšiu časť štát zaplatí napríklad za splácanie diaľnice stavbárovi aj s úrokmi a tiež za údržbu či 30-ročnú prevádzku.
- Na Slovensku sa zatiaľ postavil ako PPP projekt len úsek medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a obchvat Banskej Bystrice, spolu to je 50 km ciest.
- Jeho stavba stála 890 mil. eur. Celkové náklady sa podľa odhadov mali vyšplhať na 3,9 mld. eur. Keďže je to rýchlocesta, nemusí spĺňať také prísne parametre ako diaľnica.
Štát preto ráta s tým, že si víťaz, ktorý vzíde z tendra, od bánk požičia peniaze, cestu postaví a bude ju 30 rokov prevádzkovať. Štát mu bude následne práce splácať.
Tento model sa nazýva PPP projekt. Slovensko s nimi však nemá dobré skúsenosti.
Keď ich pripravovala prvá vláda Roberta Fica, odhadlo sa, že daňových poplatníkov cez splátky vyjde plánovaných 150 kilometrov ciest takmer na 20 miliárd eur.