BRATISLAVA. Zavedenie bezplatného cestovania v železničnej doprave pre vybraných cestujúcich môže v Bratislavskom kraji spôsobiť rušenie prímestských autobusových spojov.
Bratislavský kraj pritom zdôrazňuje aj súvis s novelou zákona o dani z motorových vozidiel.
"Toto opatrenie aj v prípade kombinácie, že sa schváli centralizácia dane z motorových vozidiel, budú mať za následok s najväčšou pravdepodobnosťou rušenie prímestských spojov," povedala hovorkyňa Bratislavského kraja Iveta Tyšlerová.
Daň z motorových vozidiel
Tyšlerová zároveň zdôraznila, že o riadení dopravy by mali rozhodovať samosprávne kraje.
"V týchto dňoch sa hovorilo aj o vytvorení centrálnej organizácie, ktorá by mala objednávať výkony vo verejnej autobusovej doprave a v železničnej doprave v jednotlivých regiónoch. To by však bolo zase len rozhodovanie od zeleného stola. Rozhodovať by mali samosprávne kraje, pretože tie najlepšie poznajú potreby regiónov," dodala krajská hovorkyňa.
Hlasovanie o návrhu zákona o dani z motorových vozidiel posunuli poslanci NR SR na ďalšiu schôdzu, ktorá bude v novembri.
Predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo pritom hovorí, že ak prejde navrhovaný zákon, kraje nebudú môcť rozhodovať o svojich príjmoch a porušuje sa tým princíp samosprávnosti.
Frešo tiež upozornil, že ak sa to neupraví, Bratislavský kraj očakáva v roku 2015 zhoršenie verejných služieb v doprave, školstve a sociálnej starostlivosti, na ktoré pôjde pre zmeny v dani z motorových vozidiel o 25 miliónov eur ročne menej.
Znevýhodnenia autobusy
Nárok na bezplatné cestovanie vo vnútroštátnej železničnej osobnej doprave budú mať od 17. novembra deti do 15 rokov, žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov, ako aj osoby, ktoré dovŕšili 62 rokov a všetci poberatelia dôchodkov podľa zákona o sociálnom poistení.
Ide najmä o dôchodcov poberajúcich starobný, invalidný, vdovský, sirotský dôchodok a o predčasných dôchodcov.
Zväz autobusovej dopravy považuje rozhodnutie vlády o zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vlakmi za nesystémový krok, ktorý nezohľadňuje autobusovú dopravu s dominantným postavením v regionálnej verejnej doprave s podielom 85 percent výkonov.
Podľa ministerstva dopravy má opatrenie za cieľ znížiť náklady na cestovanie pre spomínané skupiny obyvateľov, ale aj zvýšiť počet vlakov, ktoré po Slovensku premávajú.