BRATISLAVA. Nultý okruh Bratislavy, ktorý má podľa plánov viesť cez chránené územia Dunajské luhy a Biskupické luhy je podľa ochrancov prírody prijateľným kompromisom.
Ako povedal Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti/BirdLife Slovensko, ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť s nimi v prípravnej fáze projektu intenzívne komunikovali.
Podľa Ridzoňa sa tak vyhli problémom, ktoré doteraz pretrvávajú pri plánovaní výstavby úseku D1 Turany - Hubová.
Zanikne hniezdisko orliaka morského
"Iná trasa sa tu v prípade chráneného územia Dunajské luhy veľmi nedá vybrať," povedal Ridzoň s tým, že v prípade severnejšieho variantu by došlo k zničeniu väčšej časti prírodnej rezervácie Kopáčsky ostrov, prípadne by úsek musel ísť cez Slovnaft.
"Južnejšie by diaľnica preťala posledný väčší fragment zachovalých lužných lesov v okolí Bratislavy alebo Hrušovskú zdrž, kde zimujú desaťtisíce vtákov."
Plánovaná trasa úseku diaľnice D4 podľa Ridzoňa zasiahne do chránených území najmenej. Aj tak sa však podľa neho nedá úplne vyhnúť škodám na životnom prostredí.
"Zanikne tak jedno zo štyroch hniezdisk orliaka morského a negatívne budú dotknuté aj hniezdiská haje tmavej a bociana čierneho," povedal Ridzoň.
Zároveň dúfa, že všetky kompenzačné opatrenia, ktoré navrhli ochranári a ministerstvo životného prostredia ostanú pri schvaľovaní projektu nezmenené.
"Tieto opatrenia už boli na odbornej rovine prejednané a dohodnuté, preto niečo politicky meniť by bolo nešťastné," dodal.
Podľa dokumentu nazvaného Výstavba úseku diaľnice D4 Bratislava, Jarovce - Ivanka sever - návrh na rozhodnutie o tom, či ide o výstavbu z naliehavých dôvodov vyššieho verejného záujmu plánuje vláda presadiť projekt nultého okruhu Bratislavy ako projekt vyššieho verejného záujmu.
Návrh kompenzačných opatrení
Podľa analýzy vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie bude mať totiž výstavba tohto úseku D4 významný nepriaznivý vplyv na integritu územia sústavy chránených území európskeho významu Natura 2000.
Podľa materiálu by úsek mal pri bratislavských Jarovciach prekročiť Dunaj a následne povedie južne od areálu rafinérie Slovnaft smerom na Ivanku pri Dunaji pričom pretne Chránené vtáčie územie Dunajské luhy a Územie európskeho významu Biskupické luhy.
Ministerstvo životného prostredia po rokovaniach s ochranármi, lesníkmi a vodohospodármi vypracovalo návrh kompenzačných opatrení, ktoré sú v dokumente uvedené.
Počíta sa pritom z výsadbou 200 000 metrov štvorcových nového lužného lesa, zatrávnením 300 000 metrov štvorcových územia a tiež s obnovou Biskupického ramena a jeho prepojením s Dunajom.
Materiál je momentálne v štádiu ukončeného medzirezortného pripomienkového konania.