SME

Anketa s kandidátmi na starostov Starého Mesta

Seriál o štyroch rokoch mestských častí Bratislavy vrcholí. Štyroch kandidátov a jednej kandidátky na post starostu Starého Mesta sme sa pýtali päť zásadných otázok.

O tom, či dom na Beblavého ulici pod hradom je alebo nie je čiernou stavbou sa už roky sporí magistrát s obvodným úradom aj Starým Mestom. Pred dvomi rokmi proti výstavbe Bratislavčania protestovali, dnes je dom už skoro dostavaný.O tom, či dom na Beblavého ulici pod hradom je alebo nie je čiernou stavbou sa už roky sporí magistrát s obvodným úradom aj Starým Mestom. Pred dvomi rokmi proti výstavbe Bratislavčania protestovali, dnes je dom už skoro dostavaný. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Gábor Grendel

Nova, KDH, SaS, Most-Híd, OĽaNO, KDS, SMK

Tatiana Rosová

starostka Starého Mesta

SDKÚ, Sieť OKS a SZ

Kristián Straka

nezávislý

Radoslav Števčík

nezávislý

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miroslav Vetrík

nezávislý

1. Sú v Starom Meste čierne stavby, ktoré by radnica mala dať zbúrať? Ktoré to sú?

GRENDEL: Podľa mojich informácií je právoplatné rozhodnutie v prípade jednej stavby na Novosvetskej ulici a ďalšie sa očakáva na Cintorínskej. Ide o zdĺhavý proces, ktorý by mohol spružniť nový stavebný zákon.

SkryťVypnúť reklamu

ROSOVÁ: Áno. Momentálne máme 5 právoplatných rozhodnutí o odstránení stavby, v ktorých koná naše stavebné, právne oddelenie alebo exekútor. Ide o stavby na Dobrovičovej, Moyzesovej, Mozartovej, Cintorínskej a Andreja Plávku. V boji proti čiernym stavbám robíme maximum v rámci našich kompetencií, ako jediná mestská časť máme na stavebnom úrade špeciálne vyčlenených zamestnancov na štátny stavebný dohľad. Vďaka správnym konaniam, pokutám a exekúciám sa nám vo viacerých prípadoch podarilo dosiahnuť, že stavebník práce zastavil a prebieha konanie o odstránení stavby. Taktiež sa nám podarilo odstrániť viaceré nelegálne reklamné zariadenia.

Prečítajte si tiež:Staré Mesto prihrávalo kšefty blízkymČítajte 

STRAKA: Áno. V Starom Meste je veľa stavieb, ktoré sú čiernymi stavbami, čiže sa stavajú bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním. Niektoré, žiaľ už stavebný úrad Staré Mesto alebo odvolací orgán stihli „zvláštnym“ spôsobom skolaudovať a teda zlegalizovať. Z tých, kde by malo byť nariadené odstránenie stavby, lebo ešte nie sú skolaudované je možné uviesť napr. stavbu architekta D. Fischera pod Bratislavským hradom, stavbu na Radvanskej ul. nadstavbu na Červeňovej ul. a mnoho billboardov po celom Starom Meste. Ak by som sa stal starostom toto bude jedna z hlavných výziev urobiť veci inak – razantne.

SkryťVypnúť reklamu

ŠTEVČIK: Áno. Najlepší prehľad o tom, ktoré stavby sú postavené v rozpore so stavebným povolením, má staromestský stavebný úrad. Verejnosť vie len o tých, ktoré boli medializované - dom na Beblavého ulici, či vila na Údolnej ulici. Určite je ich však viac.

VETRÍK: Áno. Napríklad z médií viem, že syn bývalého prezidenta Gašparoviča porušil povolenie a stavia načierno svoju vilu pod vládnym hotelom Bôrik. Je to veľká hanba.

2. Je v poriadku, že v časti Starého Mesta je rezidenčné parkovanie a v časti parkovanie spravuje súkromná firma BPS?

GRENDEL: Nie. Určite nie. Je mi ľúto, že starostka vzdala šancu získať späť viac ako 2000 parkovacích miest a uzavrela mimosúdnu dohodu s firmou BPS, ktorá Staromešťanom ani návštevníkom Starého Mesta nič pozitívne nepriniesla.

SkryťVypnúť reklamu

ROSOVÁ: Nie. Nie je v poriadku, že za starostu Čiernika poslanci v roku 2005 odhlasovali v podstate nevypovedateľnú zmluvu medzi Starým Mesto a BPS na 20 rokov. Rovnako nie je v poriadku, že na komunikáciách v správe hlavného mesta nie je rezidentské parkovanie zavedené vôbec. Staré Mesto sa snaží v komunikácií s BPS zjednotiť pravidlá, napríklad pre tých, ktorí sú oprávnení využívať rezidentské parkovanie. V rámci dohody o urovnaní sporu s BPS sme zo zmluvy odstránili všetky nedostatky, ktoré vytýkal Protimonopolný úrad a ktoré boli predmetom štyroch súdnych sporov, pričom urovnaním sme ušetrili respektíve získali prostriedky spolu presahujúce 2 500 000 eur.

STRAKA: Nie. Je to veľký neporiadok ak v tak malom centre hlavného mesta ako má Bratislava, platia tak neprehľadné pravidlá parkovania. Mieša sa tu rezidenčné parkovanie, vyhradzovacie parkovanie a parkovanie za úhradu vyberané súkromnou spoločnosťou za nevýhodných podmienok pre Staré Mesto. Nové parkovacie automaty, kde sa nedá platiť kartou, bankovky sa nedajú použiť ale len mince a automat nevydáva preplatok, to je v roku 2014 veľká blamáž obzvlášť pred turistami, ktorí do centra hlavného mesta zavítajú.

ŠTEVČÍK: Nie. Dvadsaťročná zmluva, ktorú podpísal bývalý starosta Čiernik, je pre mestskú časť nevýhodná a nemorálna. Súčasná starostka Rosová ju nepochopiteľne ratifikovala a potvrdila, že do roku 2026 bude parkovanie v centre mesta v rukách súkromnej firmy.

VETRÍK: Nie. Je potrebné vytvoriť jednotnú politiku parkovania v celom Starom Meste, kde budú uprednostňovaní rezidenti, pretože oni platia dane, ktoré idú na rozvoj Starého Mesta.

3. Čo má radnica robiť, aby predcházala problémom, aké sa objavili v Seniorcentre, kde seniorom nedávali plienky a ani piť?

GRENDEL: Vymenovať kompetentné vedenie a pravidelne kontrolovať kvalitu poskytovaných služieb.

ROSOVÁ: Mestská časť vo výberovom konaní vybrala nového riaditeľa Seniorcentra, zriadila Radu príbuzných a na základe vykonaných odborných kontrol prijala množstvo ďalších opatrení.

STRAKA: Mestská časť Staré Mesto musí zabezpečiť starostlivosť o seniorov tak aby boli dodržiavané základné ľudské práva, dôstojnosť a poskytnuté adekvátne sociálne služby. To znamená používať na to zamestnancov, ktorí poznajú sociálnu prácu odborne a nie sú len politickými kádrami vedenia mestskej časti, ktorým ide o výplatu. Aby nedochádzalo k takým zlyhaniam ako v Seniorcentre na Podjavorinskej ul. je nutná aj pravidelná náhodná kontrola zo strany zriaďovateľa a komunikácia s klientmi a ich rodinnými príslušníkmi o kvalite poskytovaných služieb a možnostiach ich zlepšenia.

ŠTEVČÍK: Nie je to len problém Seniorcentra, podobné problémy sú aj v staniciach opatrovateľskej služby. Pracovať v zariadení pre seniorov má byť poslaním, čo nie všetci zamestnanci zrejme chápu. Seniori sú často bezbrannejší ako deti. Aby sa to neopakovalo, musia tieto zariadenia viesť odborníci, nie stranícki nominanti.

VETRÍK: Je potrebné viac kontrolovať. Napr. ja som počas štúdií dva roky každý víkend navštevoval starších ľudí v domove dôchodcov.

4. Ako by ste pomohli obyvateľom reštituovaných domov?

GRENDEL: Vyvíjaním tlaku na primátora mesta, ktorý má v kompetencií ich problém riešiť.

ROSOVÁ: Aj keď táto problematika spadá pod kompetencie hlavného mesta, zaviedli sme bezplatnú právnu poradňu a vypracovali sme obsažný inštruktážny materiál o tom, ako majú nájomníci postupovať. V domoch, kde mala mestská časť podiel, sme rokovali so spoluvlastníkmi, buď sme pristúpili k odpredaniu, alebo sme sa dohodli na reálnej deľbe. Užívateľov bytov, ktoré sa po vyrovnaní s podielovými spoluvlastníkmi stali vlastníctvom mestskej časti, sme ponúkli nové nájomné zmluvy za ekonomicky spravodlivé nájomné.

STRAKA: Obyvatelia bytov v reštituovaných a privatizovaných domoch majú byť podľa aktuálneho zákona riešení formou náhradných bytov, ktoré má postaviť Magistrát hl. mesta SR Bratislavy. Ako starosta by som inicioval aby do zákona bola doplnená novela kt. prinesie obyvateľom možnosť namiesto náhradného bytu požiadať o finančnú náhradu a vyriešiť si bývanie vo vlastnej réžií. Podľa reálneho prieskumu by si túto formu riešenia zvolilo 80% dotknutých občanov a mestu by odpadla starosť stavať byty, keďže má problém už 3 roky nájsť vhodné pozemky. Po tom, čo zo zákona už nepochopiteľne vypadla povinnosť magistrátu zaplatiť týmto ľuďom sťahovacie náklady, ako starosta by som našiel financie aby Staré Mesto sa mohlo na týchto sťahovacích nákladoch svojich občanov podieľať, keďže tu nejde o sťahovanie na základe vlastného rozhodnutia obyvateľa.

ŠTEVČÍK: V podielových domoch, kde je možné rozdeliť vlastníctvo, treba bezodkladne konať a nájomníkom v obecných bytoch v zmysle zákona byty odpredať. V domoch, kde je výlučným vlastníkom reštituent, musí problém náhradného bývania pre nájomníkov riešiť štát a mesto.

VETRÍK: Z krátkodobého hľadiska: využitie štátneho fondu rozvoja bývania na riešenie predovšetkým havarijných situácií v uvedených domoch. Celkové vyriešenie tohto problému však presahuje rozpočtové možnosti Starého Mesta.

5. Ktoré ulice v správe mestskej časti sú v najhoršom stave a potrebujú opravu? Bola ich doterajšia oprava dostatočná?

GRENDEL: Akútny stav nastal na Žižkovej, ale v zlom stave sú mnohé cesty a chodníky (Kapitulská, Nad lomom atď.). Mestská časť nedokázala minúť rozpočtové prostriedky a štyrikrát menila vedúceho oddelenia dopravy.

ROSOVÁ: V rámci komunikácií, ktoré má v správe mestská časť, je plánovaná oprava ulíc Grösslingova, Žižkova, Nad Lomom, svahu na Šulekovej aj Kozej a Zochovej. Pripravuje sa oprava Tichej a Hrebendovej. Len tento rok sme zrekonštruovali ulice Májková, Poľná, Mikulášska aj Michalská, pričom spolu sme opravili výtlky, dlažby či schody na viac ako 60 komunikáciách. Taktiež neustále vyvíjame tlak na magistrát, aby pristúpil k rekonštrukciám ulíc, ktoré má v Starom Meste v správe hlavné mesto.

STRAKA: Cesty, ulice a chodníky, ktoré spravuje Staré Mesto vyzerajú zúfalo a to nie len po zimnom období. Problémom nie sú financie, pretože tie sú v rozpočte na to vyčlenené ale v spôsobe ako kvalitne sa tie opravy realizujú. Po tom, čo je zadaná zákazka firme, už mestskú časť nezaujíma spôsob jej vyhotovenia a kvalita prác, ktoré sa tam zrealizujú. Extrémne prípady ulíc a chodníkov som sám už zverejnil na blogu pod názvom - „Dobrá starostka“.

ŠTEVČÍK: Tých ulíc sú desiatky tak vo vilovej časti Starého Mesta, ale aj v obytnej časti. Na úrade musia veľmi dobre vedieť, ktoré ulice a chodníky treba opraviť, namiesto toho však samospráva vyhadzuje peniaze na drahé hračky ako je elektromobil, staromestská televízia či predražené kontajnerové WC.

VETRÍK: Napríklad každú chvíľu sa opravuje dlažba v pešej zóne. Kde sú záruky za odvedenú robotu? Taká dlažba by mala vydržať aspoň 20 rokov. A potom chýbajú peniaze aj na ostatné ulice. A je ich veľmi veľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 835
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 370
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 825
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 370
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 132
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 879
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 367
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 1 963
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 083
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 73 613
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 258
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 692
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 461
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 574
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 16 397
  8. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 11 335
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu