SME

Investor Hlavnej stanice zmenil projekt, MHD tam vpustí z Pražskej

O dodatku, na ktorom sa právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týždeň mestskí poslanci.

Hlavná stanica v Bratislave.Hlavná stanica v Bratislave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

O dodatku, na ktorom sa právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týźdeň mestskí poslanci.

BRATISLAVA. Na bratislavskú Hlavnú stanicu by mali cestujúci mestskou hromadnou dopravou prichádzať po jej prestavbe z Pražskej ulice. Investor, spoločnosť Transprojekt, totiž zmenil svoj projekt.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Pražskej plánuje pristavať ďalšie pruhy a cez ulicu púšťať na stanicu autobusy a trolejbusy.

Teraz však práce stoja, firma totiž čaká na mesto. Žiada od neho dodatok k zmluve. Tvrdí, že keď ho s mestom podpíše, začiatkom budúceho roka začne s prvými búracími prácami.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa so spoločnosťou nevie na dodatku k zmluve o budúcej kúpnej zmluve dohodnúť už štyri roky. Zmluva hovorí o tom, že Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty magistrátu odovzdať do konca roka 2016.

Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22-tisíc štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí.

Vyvolané investície sú však len druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365-tisíc eur, už firma mestu poslala na účet.

O dodatok sa snažia štyri roky

Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve s Transprojektom podpísal tesne pred svojim odchodom v roku 2010 bývalý primátor Andrej Ďurkovský.

"Zmluvu schválilo zastupiteľstvo ešte v roku 2006, no Ďurkovský si dal podmienku, že najprv musíme mať územné rozhodnutie. Keď sme ho dostali koncom augusta 2010, už nebol ochotný nič podpisovať, ale musel splniť schválené uznesenie," povedal konateľ spoločnosti Transprojekt Igor Ballo.

SkryťVypnúť reklamu

"Nakoniec preto narýchlo opísali do zmluvy štyri roky staré podmienky, hoci medzitým sa projekt vyvíjal," dodal Ballo. Vraví, že zmluva bola zlá, lebo pri takom veľkom projekte nešpecifikovala podmienky do hĺbky, no bol rád, že má podpísanú aspoň nejakú.

Investor sa preto odvtedy snažil uzavrieť s mestom k zmluve dodatok, v ktorom sa mali obe strany dohodnúť na harmonograme prác či na presnom spôsobe odovzdania objektov.

Mesto žiadalo garancie, že investor projekt dokončí, investor zase istotu, že magistrát postavené objekty aj prevezme.

Návrhom sa budú zaoberať poslanci

Najnovšie si Transprojekt najal právnu kanceláriu a na rokovania s mestom poslal právnika. Ballo totiž priznáva, že jeho vzťahy s úradníkmi mesta už po dlhých rokovaniach nie sú najlepšie. O dodatku, na ktorom sa nakoniec právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týždeň mestskí poslanci.

SkryťVypnúť reklamu

Investor si v dodatku napríklad posúva termín na dokončenie stavieb pre mesto o jeden rok, teda do konca roka 2017, zároveň však stanovuje v dokumente ešte ďalší dátum. Ballo o ňom hovorí ako o šibeničnom.

Do konca budúceho roka musí predložiť celú projektovú dokumentáciu, ktorá je podkladom pre stavebné povolenia. Ak ju celú mať nebude, mesto môže podľa dodatku kontrakt s investorom hneď vypovedať. "Už nevieme, akým lepším spôsobom dokázať, že nám ide o to, aby sa projekt čo najrýchlejšie pohol," povedal Ballo.

Objekty musí investor mestu podľa návrhu dodatku odovzdať skolaudované a bez vád, ktoré by bránili ich užívaniu. Ak budú v takom stave, mesto nemôže ich prevzatie odmietnuť, môže však reklamovať nedorobky či chyby. Ak zase investor nestihne termín, mesto má nielen nárok od zmluvy odstúpiť, ale aj vymáhať vyše 365-tisícovú pokutu.

Mesto už istý čas zvažovalo aj možnosť, že zmluvu zruší. Nechalo si vypracovať právnu analýzu a zistilo, že vypovedať ju jednostranne nie je možné. "Museli by si byť potom vedomí aj všetkých právnych dôsledkov z našej strany," upozornil Ballo. V lokalite spoločnosť vlastní už väčšinu pozemkov, iného investora, ktorý by prišiel stanicu prestavať, by tak firma mohla blokovať.

V etapách

Investor chce projekt po novom urobiť v šiestich etapách, v prvých troch plánuje vytvoriť objekty pre mesto.

Najprv chce k Pražskej ulici smerom von z mesta pribudovať východnú vetvu, nové dva pruhy pôjdu do kopca. Z ulice potom začne viesť na stanicu mestskú hromadnú dopravu.

"Pražská je dnes zaťažená, ale na základe meraní vieme, že ju nezaťažíme viac, ale ju skapacitníme," priblížil Ballo. Pôvodné riešenie hovorilo o tom, že MHD mala chodiť na stanicu cez Žabotovu, proti čomu sa obyvatelia búrili.

Investor medzitým tiež zbúra a postaví novú odbavovaciu halu železníc, potom zavedie električku do podzemia a na konci dostavia cesty a garáže na Žabotovej ulici. V ďalších fázach vyrastie v lokalite nákupné a administratívne centrum. Križovatka na stanicu sa zruší a do Múzea dopravy plánuje investor vložiť vyše dva milióny eur.

Na práce má Transprojekt pripravené dva časové harmonogramy. Ak by ich staval paralelne, postaviť objekty pre mesto aj nákupné centrum by mu podľa výpočtov trvalo dva a pol roka. Ak bude projekt robiť postupne po fázach, trvať to má štyri roky. "Výsledný harmonogram bude kompromisom medzi týmito dvoma možnosťami," dodal Ballo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Vytvorili chrbticu slovenskej energetiky
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  8. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 492
  2. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 5 063
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 052
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 3 618
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 073
  6. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 376
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 322
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 091
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 408
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 770
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 625
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 732
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 399
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 075
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 7 752
  8. Rastislav Puchala: Veľký deň slovenskej diplomacie 6 797
  1. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  2. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  3. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  4. Tupou Ceruzou: Iný
  5. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  6. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  7. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
  8. Radko Mačuha: Aj hnutie Republika číta SME.
SkryťZatvoriť reklamu