SME

Súťaž návrhov na okolie električky v Petržalke rieši Úrad pre verejné obstarávanie

Mesto zatiaľ nemôže zverejniť víťaza urbanistickej súťaže ku Chorvátskemu ramenu, lebo sa dvaja účastníci súťaže odvolali.

Ako bude vyzerať Chorvástke rameno po postavení električky riešili v urbanistickej súťaži.Ako bude vyzerať Chorvástke rameno po postavení električky riešili v urbanistickej súťaži. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Urbanistická súťaž, ktorá mala priniesť návrh, ako bude vyzerať okolie Chorvátskeho ramena s električkou v bratislavskej Petržalke, stojí na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO).

Dvaja uchádzači totiž podali námietky. Nepáči sa im, ako mesto vyhodnocovalo jednotlivé ideové návrhy. Mesto už víťaza vybralo, oficiálne ho však teda predstaviť ešte nemôže.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nápady, nie peniaze

"My stále veríme, že v procese verejného obstarávania nedošlo k pochybeniam a že námietky budú vyhodnotené ako neodpodstatnené," povedal na dnešnej tlačovej konferencii riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň však pripúšťa, že ÚVO súťaž možno aj zruší, alebo aspoň samospráve nakáže, aby zopakovala vyhodnocovanie jednotlivých návrhov.

"Pri týchto súťažiach však pracujeme s ideami, nie s peniazmi. Keď niekto tvrdí, že bola daná váha na nepodstatnejšiu vec, ako na tú podstatnejšiu, tam nastáva mnoho problémov, s ktorými sa ÚVO nevie vysporiadať," podotkol Andrassy.

ÚVO o doplnenie materiálov k súťaži požiadal hlavné mesto ešte koncom augusta. "Informácie sme doplnili," dodal Andrassy. Podľa zákona úrad o námietkach rozhodne do 30 dní odo dňa doručenia kompletnej dokumentácie a písomného vyjadrenia k podaným námietkam.

Proporcie zelene, zástavby a verejných priestorov

Keď ÚVO postup označí za správny, mesto podľa Andrassyho spustí proces participácie verejnosti. Na základe víťazného návrhu sa bude totiž obstarávať urbanistická štúdia. "Dosiaľ sme participáciu nemohli spustiť bez účasti víťaza," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Anonymnú architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo mesto ešte v novembri minulého roku. Jej cieľom bolo dotvoriť Petržalku na miesto s pracovnými príležitosťami, kvalitnými verejnými priestormi, električkou ako nosným prostriedkom verejnej dopravy bez štvorprúdovej cesty okolo nej a s výrazným zeleným pásom - mestským parkom s cyklotrasami.

Takto to schválili bratislavskí mestskí poslanci vlani v septembri. Súťaž mala ukázať, ako bude vyzerať priestor z hľadiska proporcie medzi zástavbou, verejnými priestormi a zeleňou.

Urbanistická štúdia sa má stať podkladom pre vyhotovenie územných plánov zón, ktoré budú regulovať budúci rozvoj dotknutého územia. "Ak chceme urobiť štúdiu záväznou, musíme ju premietnuť do zonálnych plánov," podotkol Andrassy. Územný plán zón je podrobnejší ako ten mestský a možno ním podrobnejšie regulovať dotknuté územie.

SkryťVypnúť reklamu

Víťaz vyhral s náskokom

Návrhy architektonickej súťaže anonymne predstavila porota na verejnej prezentácii v Petržalke ešte v máji.

"Všetkých 15 odovzdaných návrhov splnilo základné podmienky. Víťazný návrh získal suverénne najviac bodov, vyše 800 z 900 možných. Ďalšie dva boli s veľkým odstupom," uviedol vtedy predseda medzinárodnej poroty Peter Gero.

Pri víťaznom návrhu porota ocenila, že ponúka vznik verejných a poloverejných priestorov i zelených plôch, ktoré v rôznych priestorových formách vstupujú do mestskej štruktúry vzájomne na seba nadväzujúcimi polyfunkčnými centrami a sú priestorovo viazané na električkovú trať s novými zastávkami.

Koľajová trať je riešená na úrovni terénu, čím sa električka stáva integrálnou súčasťou parteru mesta a mestskej krajiny, jej zastávky budú iniciačnými bodmi vzniku nového mestského priestoru v nadväznosti na súčasnú Petržalku.

Električková trať by mala v druhej etape viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a podľa odhadov by mohla byť hotová v roku 2018.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 740
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 069
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 902
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 617
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 675
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 104
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 099
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 298
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 686
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 164
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 432
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 387
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 153
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu