Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským textom denníka SME.
BRATISLAVA. Na jednom z troch riečnych pilierov bratislavského Starého mosta sa včera objavili robotníci s brúskami.
Pilier najbližšie ku staromestskému brehu Dunaja začali včera rozoberať po takmer troch mesiacoch. Zdržala ich hrozba bômb na dne rieky.
Podozrivé predmety našiel sonar, podľa ministerstva vnútra však môžu začať piliere opatrne búrať.
Použijú starý obklad
„Pri búraní sa nesmú používať žiadne pyrotechnické prostriedky, čo sa ani nikdy neplánovalo,“ vraví primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).
Pilier by mal zmiznúť do 45 dní. Po ňom rozoberú aj stredný pilier a medzi nimi postavia úplne nový.
Obložia ho kameňmi z pôvodných dvoch pilierov, zvyšok použijú na zvýšenie piliera pri petržalskom brehu, ktorý chcú zachovať. Nový most bude vyššie nad hladinou, ako pôvodný.
Betónové vnútro pilierov potom rozoberú bagrami z lode.
Napriek sklzu mesto verí, že stihne termín dokončenia mostu v septembri 2015. Na ten sú viazané európske peniaze, ktoré majú preplatiť 85 percent ceny prestavby.
Po novom Starom moste povedie električková trať do Petržalky. Prerábajú preto aj oba brehy Dunaja.
V centre autá a aj chodcov najviac obmedzujú rozkopané Šafárikovo námestie a Štúrova ulica. Ftáčnik hovorí, že by ju mohli dokončiť skôr, už v marci.
„Chceme, aby sa posunuli koľaje a veľkorysejšie sa riešila otázka cyklistického pruhu,“ vraví primátor.
V máji tiež menili projekt električky. V Petržalke nebude obratisko a budú sa posúvať zastávky.
Aj tieto kusy ocele by mali poslúžiť na stavbu dvoch mostov vo Vranovskom okrese.
FOTO SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Materiál má svoje chyby
Časť oceľovej konštrukcie zo starého cestného mosta chcú zužitkovať obce v okrese Vranov nad Topľou.
Z dohromady 138 metrov a 400 ton konštrukcie chcú štyri tamojšie obce postaviť dva mosty ponad rieku Ondava. Väčšiu časť mestom darovanej konštrukcie si už previezli na východ. Mosty by mali stáť dohromady vyše milióna eur.
Časť mostu, ktorá ešte zostala v bratislavskom prístave, je však na mnohých miestach hrdzavá a niektoré vrstvy sa odlupujú.
Autor projektu rekonštrukcie Miroslav Maťaščík si však myslí, že oceľ z roku 1985 by mala nižšiu záťaž vydržať.
„Musí to posúdiť statik a musí sa urobiť povrchová úprava. Bude s tým ešte veľa roboty,“ vraví starosta Hencoviec Štefan Kovaľ.
Obce tiež podávajú reklamáciu na darovanú konštrukciu. Firme Eurovia, ktorá most opravuje, vyčítajú, že pri rozoberaní poškodila niektoré kusy.