SME

Kolu nemáme, priplaťte si za iné – domáce. Čím lákajú kaviarne

Kolu nemáme, priplaťte si za iné – domáce. Čím lákajú kaviarne

Trochu New York, ale hlavne nová Bratislava. Kaviarne by mohli byť novým znamením mesta.

[content type="longread-pos" pos="full"]

[/content]

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/8/55/5534488/5534488.jpeg?rev=2" author="" longread-pos="full"]Gorila Urban Space. Foto: SME – Gabriel Kuchta[/content]

[content type="longread-pos" pos="left"]

Autori:

Lukáš Onderčanin

Peter Bobula

Radoslav Augustín



[/content]

Shtoor, Štúr, Urban Space a House, Foxford, U Kubistu. Nový svet bratislavských kaviarní sa aj tento mesiac rozširuje a mení tvár mesta.

BRATISLAVA. Dve staršie dámy debatujú nad šálkou kávy a napravo si mladý bradatý muž vyberá z ponuky sendvič s lososom a bazovú limonádu.

Pri vedľajšom stole sedí trochu zmätený pár a pýta sa čašníčky na kolu či tonik. Vysvetľuje im, že tieto nápoje nepodávajú. Pár sa tvári nechápavo, ďakuje a opúšťa podnik.

Klasickú kolu v niektorých kaviarňach či bistrách, ktoré vyrastajú po Bratislave, jednoducho nedostať. Ani fľaškový ľadový čaj. Je to predsa čaj, citrón, cukor a ľad, teda nič, čo by si barista nevedel pripraviť kvalitnejšie sám a za nižšie náklady a vypýtať si za to potom ešte viac.

Aj toto leto im praje. V historickom jadre aj v širšom centre, v zabudnutých dierach aj v presklených budovách sa otvárajú kaviarne. Všetky sa vo svojej novosti podobajú – núkajú domáce nátierky a sendviče, vlastné nápoje a dobrú kávu, v niektorých prípadoch za ceny vyššie, ako by ste čakali.

Mladým kaviarnikom, ktorým pribúdajú podniky, vychádza aj spojenie s kníhkupectvami. Popri raste kedysi iba internetového Martinusu sa zväčšuje aj Foxford. S inou, donedávna, najmä internetovou Gorilou.sk, zasa zaberá Urban House a Urban Space.

„Pár najlepších podnikov v Bratislave sa kvalitou vyrovná tomu, čo som navštívil napríklad v New Yorku. Niečo také sme tu predsa vždy chceli mať,“ chváli tieto bistrá textár a kreatívec Daniel Feranec z facebookového Klubu kaviarenských povaľačov.

Zároveň však dodáva, že až priveľmi sa na seba podobajú a inovatívne sú len na bratislavské pomery.

[content type="img" render-type="pressphoto" title="" src="https://m.smedata.sk/api-media/media/image/sme/7/55/5534497/5534497.jpeg?rev=2" author="" longread-pos="full"] Do Foxfordu na Obchodnej chodia ľudia aj pracovať. Foto: SME - Gabriel Kuchta[/content]

Začalo to Shtoorom

Vlnu nových bistier či kaviarní, ktoré ponúkajú okrem kávy aj jedlá s domácou receptúrou, začal v roku 2010 Shtoor. Slovenský koncept dizajnéra Martina Bajaníka a Jána Krekáňa neponúkal nápoje potravinárskych sietí a zaujal širšou ponukou sendvičov či domácich koláčov.

V Bratislave vtedy nastal boom podobných konceptov – súčasne so Shtoorom vzniklo bistro St. Germain a Shtoor otvoril ďalšie prevádzky. Na jar až v lete 2013 začali fungovať bistrá Mondieu a Fúz (vedľa Shtoora na Panskej ulici), bistro U Kubistu na Grösslingovej ulici či neďaleká kaviareň Obývačka. Aj kníhkupectvo Gorila.sk na Námestí SNP otvorilo kaviareň Urban Space.

Rozdielne predstavy spolumajiteľov spôsobili na kaviarenskom trhu výrazné zmeny. Po rozdelení konceptu kaviarní Shtoor vznikol Foxford pod záštitou kníhkupectva Martinus a samostatný Štúr a druhá prevádzka kníhkupectva Gorila.sk Urban House.

Sami majitelia sa pri charakteristike týchto bistier stretávajú na hesle, ktoré by mohlo znieť „netradične a poctivo”.

sm-0828-006-hips_res.jpg

[content type="longread-pos" pos="left"]

Čo hovorí Tripadvisor

Gorila Urban Space,

Námestie SNP 30

Štúr Café,

Štúrova 8

Foxford,

Laurinská 1

[/content]

Chladničku si nechajte

Otvoriť si podnik znamenalo dlho aj v Bratislave objednať si od veľkého dodávateľa nealko a kávu, ten potom dodal zadarmo chladničky, dáždniky a kávovar.

„Amatérsky prístup, teda nebrať veci tak, že niečo je pri otváraní kaviarne dané, sa ukázal ako obrovská výhoda, ľudia to prijali s nadšením,“ hovorí Krekáň, dnes spolumajiteľ kaviarní Štúr. Keď spolu s Bajaníkom otvárali v roku 2010 kaviareň Shtoor, takmer nemali konkurenciu.

„Nový typ kaviarní je v Bratislave úspešný, pretože mladí ľudia začali cestovať ďalej než do Viedne, Budapešti a Prahy a objavujú kaviarne a bistrá pre mladých najmä v západnej Európe,“ hovorí Daniel Feranec z facebookového Klubu kaviarenských povaľačov. To je podľa neho dobré, pretože to znamená definitívny koniec pokusov o oživenie starosvetského kaviarenského ducha. „Tak ako Roland či kedysi Štefánka dnes vo svete vyzerajú už iba kaviarne pre turistov.“ Inšpiráciu vidí napríklad aj v trnavskom Thalmeineri, ktorý vychádza z prvorepublikovej tradície.

Zatiaľ čo kaviarenská kultúra tradične vychádza z tej viedenskej, nové kaviarne často konzervatívny viedenský štýl aj odmietajú, či už sa to týka silnej a veľkej čiernej kávy, alebo dizajnu.

Trend novej kávovej kultúry sa aj sem rozšíril z New Yorku cez Londýn a Berlín. Inšpiráciu priznávajú aj majitelia kaviarní – Štúr so svojimi sendvičmi čerpal z rýchleho a čerstvého stravovania v štýle newyorských bistier.

Bratislavské kaviarenské obrodenie vidno už v nápojovom lístku. Skúšajú novinky, hoci občas nevyjdú. Spolumajiteľ kaviarní Foxford Bajaník napríklad priznáva, že skúšali variť aj domácu kolu. Vôbec sa nevydarila. Základ aj tak tvoria vlastné jedlá a limonády s rôznymi zlepšovákmi.

Jedlá aj nápoje si často podniky vymýšľajú samy. Pre Shtoora aj Foxford experimentovala s ponukou manželka Martina Bajaníka, vydarenejšie receptúry sa potom dostali do lístkov. Kaviarne experimentujú aj s kávou a jej prípravou – klasickú chuť napríklad v kaviarňach Gorily.sk nahradila kyslejšia svetlopražená káva, využívajú aj slovenské pražiarne.

Kaviarenský povaľač Feranec trochu nadšenie majiteľov kaviarní brzdí. „Inovatívne sú iba na bratislavské pomery, pretože zjavne uspokojujú dopyt po niečom inom, než tu bolo doteraz,“ hovorí. „Slovenskú konzervatívnosť vidno na tom, že aj medzi týmito 'modernými' podnikmi dominuje skoro stále tá istá imitácia.“

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3GKB na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Vyštudoval žurnalistiku na Univerzite Komenského. V denníku SME pracuje od roku 2013, aktuálne sa ako redaktor zahraničného oddelenia venuje najmä strednej a východnej Európe. Twitter, Instagram

Čítajte ďalej

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu