Kraj plánuje aj trojkilometrový lesný cyklistický chodník, aby sa prepojili už existujúce chodníky pre terénnu cyklistiku.
BRATISLAVA. Ku cyklotrasám v Bratislavskom kraji pribudne v tomto roku ďalších 28 kilometrov cyklochodníkov, ktoré v rámci projektu Jurava prepoja bratislavské mestské časti Rača, Vajnory a mesto Svätý Jur. Mesto plánuje prepojiť Devínsku Novú Ves s Mariankou a Dúbravkou.
Zo Svätého Jura na bicykli do mesta
Na novej cyklomagistrále medzi Svätým Jurom, Račou a Vajnorami sa intenzívne pracuje. Práce sa začali v katastri Vajnôr pozdĺž Šúrskeho kanála, od Čiernej Vody smerom na Svätý Jur v dĺžke približne päť-šesť kilometrov.
V súčasnosti na ďalších úsekoch prebiehajú zemné práce, kladie sa betónová a asfaltová povrchová vrstva. Práce na celej budúcej turisticky atraktívnej cyklotrase by mali byť hotové do konca roka.
Kraj tu plánuje takisto trojkilometrový singeltrack, aby sa vzájomne prepojili už existujúce lesné chodníky pre terénnu cyklistiku.
Pribudli odpočívadlá, plánujú cykloobchvat
Na území Bratislavského samosprávneho kraja sa v súčasnosti nachádza 800 km cyklotrás, pričom regiónom prechádzajú aj dve medzinárodné trasy EuroVelo a tri národné cyklomagistrály.
"V tomto roku sme vybudovali aj tri cykloodpočívadlá, čo oceňujú najmä diaľkoví cykloturisti, a to v obciach Malé Leváre, Vysoká pri Morave a v Malých Karpatoch na Bielom kríži," uviedla tlačová tajomníčka BSK Veronika Bauchová. Kraj podľa nej registruje veľký nárast cyklistov, najmä v Malých Karpatoch, ale aj na Záhorí či na petržalskej hrádzi.
V najbližšej budúcnosti má BSK v pláne doriešiť prepojenie Vajnory Ivanka pri Dunaji Vrakuňa. Cieľom je vytvoriť nekonfliktný a bezpečný východný obchvat Bratislavy. "Mal by slúžiť na cykloturistiku, ale aj na cyklodopravu z okolitých mestských častí Bratislavy a blízkych obcí," uviedla Bauchová.
Z Rakúska na Záhorie
Mesto Bratislava zas pracuje na spojení rakúskych cyklotrás a cyklotrás, ktoré zavedú cyklistov až do Malých Karpát. To by mohlo byť hotové v roku 2015. Plán počíta aj s prepojením Devínskej Novej Vsi a Záhorskej Bystrice, ale tiež Lamača a Dúbravky.
"Po vybudovaní cyklomosta Slobody, spájajúceho rakúsky Schlosshof s Devínskou Novou Vsou, sa samozrejme snažíme ísť ďalej a máme pripravené štúdie ako prepojiť Devínsku Novú Ves so Záhorím," uviedol poradca primátora Bratislavy pre cyklodopravu Michal Feik.
"Je viacero možností, napríklad popri rieke Morave, no my sa intenzívne zaoberáme prepojením cez tzv. severnú časť Devínskej Novej Vsi," povedal Feik.
Z Devínskej do Marianky
Táto trasa by viedla k územiu známemu ako Mláka, kde by sa dostala až k ku komunikácii, za ktorou sú už pozemky, na ktorých vznikajú prevádzky veľkých obchodných reťazcov. Na tomto mieste by sa mali cyklotrasy rozdeliť dvoma smermi.
Jedna bude viesť popri cestnej komunikácii smerom k závodu Volkswagen a popri kruhovom objazde smerom na Záhorskú Bystricu, kde by sa mala napojiť na trasu, vedúcu až do Marianky. Podľa Feika ide z pohľadu budúcnosti o veľmi atraktívnu trasu.
"Jednak preto, lebo pre rakúskych cyklistov je Marianka veľmi žiadanou destináciou, a tiež preto, že automobilová fabrika má záujem zaviesť cyklotrasu až do svojich priestorov, aby ponúkla možnosti prehliadky zaujímavých častí závodu. Už teraz je o niečo také záujem," informoval Feik.
Ako ďalej povedal, výstavba tejto časti počíta s modernizáciou betónovej cesty pozdĺž devínskonovoveského potoka. "Vlastne už v novembri minulého roka mala byť táto časť hotová, no na vybudovanie komfortnej cyklocesty sme nedostali súhlas od vlastníka pozemku," uviedol Feik.
"Znovu ho požiadame o súhlas a v prípade, že nebudeme úspešní, zvažujeme aj vyvlastnenie pozemku vo verejnom záujme," povedal poradca primátora s poukázaním na fakt, že územný plán počíta s cyklotrasou. Feik dodal, že na projekt sú finančné prostriedky. Verí, že ak nie v tomto roku, v budúcom roku sa prepojenie s Mariankou podarí uskutočniť.
Cez Bory do Dúbravky
Podobne je to aj s druhým smerom od devínskonovoveskej Mláky. Ten má pokračovať k už pripravenému približne dvojkilometrovému úseku cyklotrasy, ktorú vybudoval developér centra Bory Mall.
"Máme pripravený projekt napojenia tohto úseku do Dúbravky, ktorý by mal skončiť pri Agátovej ulici," povedal Feik.
Smerom na Lamač sú problémom zložitejšie úseky, existujúca železničná komunikácia i diaľnica. "V tejto chvíli počítame s prepojením cez podjazd pod diaľnicou," vysvetlil.
Celý projekt má podporu Bratislavského samosprávneho kraja, mestskej časti Lamač i developéra nákupného centra Bory.
"Momentálne preverujeme možnosti napojenia na Lamač," uviedol v tejto súvislosti Gabriel Tóth zo spoločnosti Penta Investments.