SME

Most SNP sa prehýba aj o štyri centimetre a mení dĺžku

V útrobách bratislavského mosta geodeti merajú jeho kmitanie. Majú naň vplyv počasie a premávka.

Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený.Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený. (Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Vnútri to vyzerá ako v ponorke. Stredom sa ťahá veľká rúra, po okrajoch vedú zväzky káblov, jednotlivé časti vnútornej konštrukcie sú oddelené schodíkmi, prechádza sa po úzkych lávkach.

V útrobách Mosta SNP cítiť a počuť každé auto, pri autobusoch zaznejú nárazy a celá konštrukcia sa jemne otrasie.

Most je v dobrom stave

Odborníci zo Stavebnej fakulty STU tvrdia, že most je v dobrom stave. Hoci sa vo vetre hýbe zo strany na stranu a stúpa a klesá aj v závislosti od počtu áut na ňom.

„Kmitanie mosta je rádovo v milimetroch. Pri autobuse je to v priemere medzi piatimi milimetrami až jedným centimetrom,“ vraví doktorand na Katedre geodézie Imrich Lipták.

Ak je most preplnený pri kolónach, môže sa jeho konštrukcia prehnúť až o štyri centimetre.

Pôsobením tepla sa zasa môže predĺžiť alebo skrátiť na dĺžku až o šesť centimetrov.

Sledujú ho už roky

Pravidelné merania na moste robievajú už od jeho dokončenia v roku 1972.

„Podobné merania robievame pre Národnú diaľničnú spoločnosť, Železnice SR alebo mestá,“ vraví dekan Stavebnej fakulty STU Alojz Kopáčik. Merania kedysi robili aj na dnes už rozobratom Starom moste.

Na Moste SNP teraz testujú vo svete bežný automatizovaný systém, ktorý údaje zbiera neustále. Cez wifi komunikuje so senzormi vnútri mosta a sníma čidlá upevnené na moste. Údaje odosiela do počítača na katedre.

„Na rozdiel od u nás dnes bežne využívaných geodetických meraní, ktoré sa robia niekoľkokrát do roka, dokážu tieto zachytiť okamžité vplyvy premávky či teploty,“ opisuje zariadenie Lipták. Projekt je súčasťou jeho dizertačnej práce.

Technici teraz navrhujú mestu, aby si zariadenie v moste nechali. Kopáčik odhaduje, že jednorazové náklady na montáž by mohli byť približne stotisíc eur.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) podľa STU prislúbil pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 106
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 15 370
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 990
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 585
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 484
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 989
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 401
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 682
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 666
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 469
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 370
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 789
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu