SME

Začiatok prestavby Hlavnej stanice avizuje investor na jeseň

Firma Transprojekt tvrdí, že má vypracované harmonogramy u medzinárodných firiem, podľa ktorých, ak s prácami začne na jeseň, prestavbu do konca roka 2016 stíha.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Po rokoch, kedy bola prestavba bratislavskej Hlavnej stanice len na papieri, by sa malo s prácami začať na jeseň tohto roku.

Takýto termín najnovšie avizuje investor, spoločnosť Transprojekt. Podľa analýzy, ktorú si dalo vypracovať hlavné mesto, by však mala firma práce odštartovať už budúci mesiac, ak má stihnúť zmluvné termíny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto sa preto už medzitým začalo pripravovať na to, že zmluva by sa dala vypovedať a okolie stanice by samo dočasne upravilo. Problém stanice to ale nemusí vyriešiť, železnice majú totiž s investorom zmluvu na 50 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Termín do konca roka 2016

Firma Transprojekt tvrdí, že má vypracované harmonogramy u medzinárodných firiem, podľa ktorých, ak s prácami začne na jeseň, prestavbu do konca roka 2016 stíha.

Takýto termín jej dáva zmluva o budúcej kúpnej zmluve, ktorú uzatvorilo ešte bývalé vedenie mesta. Investora zaviazalo zaplatiť prvú splátku za pozemky vo výške 365.000 eura zvyšok, vyše 23,4 milióna eur, vložiť do priestoru, napríklad do električkovej trate, ktorá má ísť do tunela.

"Sme pripravení začať s prácami na jeseň, keď nám to dovolí vegetačné obdobie. Samozrejme, sme tiež závislí na tempe vydávania stavebných povolení," uviedla mediálna zástupkyňa investora Mária Adamová.

Z desiatok stavebných povolení, ktoré k prestavbe stanice investor potrebuje, ešte vlani v lete požiadal o tri a v ďalších týždňoch chce firma podať žiadosti, ktoré súvisia s búracími prácami.

SkryťVypnúť reklamu

Staromestský stavebný úrad investorovi zatiaľ vydal dve stavebné povolenia, jedno vlani v decembri, druhé v apríli. Adamová hovorí o pomalom rozhodovaní stavebného úradu.

Vo všetkých prípadoch však boli žiadosti o vydanie stavebného povolenia neúplné, zdôrazňuje hovorkyňa mestskej časti Bratislava - Staré Mesto Alexandra Obuchová.

Pri jednom povolení podľa hovorkyne sám investor dvakrát žiadal o predĺženie lehoty na doplnenie údajov. Pri poslednom dnes čaká úrad na investora. "Do dnešného dňa neboli zo strany stavebníka doplnené požadované doklady a stanoviská," povedala Obuchová.

Investor s prestavbou dlhodobo otáľa

Mesto aj poslanci majú pocit, že investor s prestavbou dlhodobo otáľa. Na magistráte sa preto už začali pripravovať na to, že by firma prestavbu nestihla a vyčísľujú náklady na dočasnú úpravu predstaničného priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

Na tom, ako má lokalita vyzerať, pracuje hlavná mestská architektka Ingrid Konrad. "Sú tam rôzne stánky, ktoré treba doslova odpratať a keď to nepôjde, tak premiestniť.

Momentálne kontrolujeme ich nájomné zmluvy. Treba tiež odstrániť všetky lavičky a ak tam bude nejaké sedenie, tak nie také, na ktorom je možné aj ležať," priblížila plány s úpravou priestoru Konrad.

Zo vstupnej haly stanice chcú odstrániť fólie, urobiť poriadok medzi reklamnými zariadeniami, kde sú niektoré ešte z obdobia socializmu, priestor sa má upratať a do kvetináčov zase zasadiť kvety. Na stanici chce tiež Konrad vytvoriť miestnosť pre mestského policajta.

"Aj keby sme my našli riešenie pre predstaničný priestor, budova veľmi pravdepodobne zostane v dnešnej podobe, lebo by muselo dôjsť k dohode medzi železnicami a Transprojektom, že to bude robiť niekto iný. Ten záväzok je totiž nevypovedateľný," podotýka primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD).

Okrem mesta má totiž Transprojekt uzatvorenú aj rámcovú zmluvu so Železnicami Slovenskej republiky, a to až na 50 rokov. Tú z roku 2001 nahradila zmluva z roku 2006 a platí do konca roku 2056, vysvetlila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.

V rámci nej ŽSR prenajímajú firme pozemky pod budovami a v predstaničnom priestore. Adamová hovorí, že ročne ich to stojí 50.000 eur, hoci pozemky podľa nej za vyše desať rokov ešte nevyužili.

Transprojekt chce v rámci projektu v lokalite vybudovať aj administratívnu budovu či nákupné centrum.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  2. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  3. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  4. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  5. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  6. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  7. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  8. Keď sa z brigády stane kariéra
  1. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  2. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich
  3. Najprv rozhadzovali, teraz drancujú. Koľko vám vzali?
  4. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  6. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 13 143
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 11 874
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 6 118
  4. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 044
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 3 563
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 619
  7. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 232
  8. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti 1 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 20 019
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 869
  3. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 829
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 10 109
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 9 364
  6. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 7 777
  7. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 5 025
  8. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 4 829
  1. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  2. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  3. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  6. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  7. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  8. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
SkryťZatvoriť reklamu