BRATISLAVA. Je poludnie a skupina robotníkov vychádza spod konštrukcie železničnej časti Starého mosta, ktorú postupne rozoberajú.
Jeden z nich si na plot zavesí bezpečnostnú helmu a s cigaretou v ústach zápasí s popruhmi na istenie vo výškach, ktoré má na trupe. Potom s úľavou dobieha svojich kolegov a schádzajú do reštaurácie v mýtnom domčeku hneď vedľa mosta.
Rozoberanie Starého mosta finišuje. Už len niečo vyše týždňa budú nad hladinou Dunaja posledné kusy železa tvoriaceho konštrukciu pôvodného mosta.
Tú robotníci pília a nakladajú na lode od polovice februára. Nový most budú stavať na petržalskom brehu a postupne vysúvať ponad rieku. Hotový by mal byť v septembri 2015.
Ťažší, ako čakali
Robotníci sa v priebehu dňa pri práci na jednotlivých častiach mosta striedajú. „Aktuálne rozoberáme posledné zvyšky cestného mosta na pilieri,“ vraví hlavný stavbyvedúci Marián Ďurana.
„Druhá partia dopaľuje konzolu železničného mosta. Budeme tiež posúvať žeriav,“ popisuje práce a ukazuje hore na konštrukciu železničného mosta.
Žeriav na nej spolu s druhým, ktorý je na palube lode, dvíha odpálené kusy mosta ťažké niekoľko ton. Na lodiach ich vozia dolu po prúde do prístavu.
„Zaskočila nás hmotnosť mosta. Údaje z dobových dokumentov sú pomerne nepresné a konštrukcia je približne o dvadsať percent ťažšia,“ vraví Ďurana.
„V praxi to znamená, že sme museli prispôsobiť veľkosť kusov, na ktoré most krájame, aby ich uniesli žeriavy,“ vysvetľuje.
Treba mať rešpekt, vraví šéf jednej z pracovných skupín Jaroslav Dudáš. „Človek tu, na rozdiel od lezeckej steny, vníma tú masu vody pod sebou. Je tu tiež silný vietor.“