BRATISLAVA. Námestia, stanice, nákupné centrá, lodný prístav - aj to sú lokality, kde by mali byť tento rok umiestnené stanice so stovkou verejných bicyklov. V Bratislave takýchto miest vytipovali spolu 20. Schvaľovať by ich mali koncom mesiaca bratislavskí poslanci.
Sieťou by sa malo pokryť asi 3,5 štvorcového kilometra, kde je zahrnuté predovšetkým centrum mesta. Mesto lokality umiestnilo tak, aby boli od seba vzdialené maximálne 300 až 350 metrov.
"Je to navrhnuté tak, aby ak používateľ bike sharingu nebude môcť odstaviť bicykel na niektorej stanici, mal relatívne blízko k inej. A naopak, ak si na niektorej stanici zase nebude môcť bicykel požičať, lebo sa tam žiadny nachádzať nebude, aby si ho mohol vziať z inej, ktorá je v dostupnej vzdialenosti," vysvetlil poradca primátora Michal Feik.
Na jednej stanici má byť desať miest, z toho päť bicyklov. Na zvyšných sa budú bicykle odstavovať.
Najmä na námestiach
Stanice by mali byť blízko seba podľa Feika napríklad aj preto, aby bicykel mohol návštevník využiť na posledné metre svojej prechádzky a jeho použitie bolo preňho atraktívnejšie ako ísť autom, taxíkom alebo mestskou hromadnou dopravou.
Medzi vytipovanými lokalitami sú najmä námestia. Mesto počíta so stanicou na Šafárikovom, Hviezdoslavovom, Kamennom, Župnom, Rybnom a Primaciálnom námestí i Námestí slobody. Na verejný bicykel by sa malo dať nasadnúť aj na Kollárovom, Jakubovom či Floriánskom námestí.
Bicykle v Bratislave plánujú umiestniť tiež k autobusovej stanici na Mlynských Nivách, hlavnej železničnej stanici či k nákupnému centru Eurovea, kde budú dve.
Stanicu by mali Bratislavčania nájsť aj na križovatke ulíc Poštová a Obchodná, na Dunajskej a Poľnej ulici, pri Slovenskej akadémii vied, osobnom prístave aj lokalite Malý trh.
Od konca leta
Systém, pomocou ktorého by si mohol Bratislavčan požičať bicykel na jednom mieste, presunúť sa do cieľa svojej cesty a vrátiť ho na inom, by mohol začať v hlavnom meste fungovať koncom leta.
Ešte stále totiž prebieha verejná súťaž na dodávateľa technológie, posledné ponuky môžu uchádzači predložiť v piatok 21. marca. Obálky sa budú otvárať v pondelok (24.3.). Súťaž bude končiť elektronickou aukciou a víťazného uchádzača by tak mesto mohlo vybrať koncom apríla, odhaduje Feik.
"Naša požiadavka bola, aby bicykle aj stanice boli dodané do 90 dní, toto musí uchádzač splniť. Niektorí možno ponúknu aj kratšiu dobu," avizuje. Bicykle by si tak mohli Bratislavčania v ideálnych podmienkach požičiavať koncom augusta.
Prevádzkovať systém požičiavania bicyklov bude mesto prostredníctvom niektorej zo svojich organizácii.
Maximálna cena za dodanie technológie pre bratislavský systém bike sharingu je 700-tisíc eur aj s opciou. V prvej fáze by mal systém so sto bicyklami podľa Feika stáť do 300-tisíc eur.
Finančné náklady na spustenie požičovne bude mesto kryť najmä zo sponzorských a partnerských zdrojov.
Požičovňa mestských bicyklov by mala umožniť Bratislavčanom požičať si bicykel na krátku dobu a jednorazovo, napríklad na cestu zo stanice do hotela, ale bude fungovať aj na predplatené karty.
Nebudú sa dať rozmontovať
Pred požičaním sa budú musieť záujemcovia jednorazovo zaregistrovať, a to cez internet, mobilný telefón alebo v turistickom informačnom centre.
Systém je navrhnutý tak, aby sa dal bicykel požičať prvú pol hodinu bezplatne, na hodinu zaň užívateľ zaplatí len jedno euro, no každá ďalšia hodina bude stáť už tri eurá. Systém bude v prevádzke len od marca do októbra.
Bicykle by mali byť odolné voči vandalizmu, chránené proti rozmontovaniu, s predným košíkom a so systémom uzamykania v stojane. Na robustnom ráme má byť logo mesta a na stanovišti na verejných priestranstvách budú dostupné 24 hodín denne.
Po celom svete je v súčasnosti spustených 535 systémov na požičiavanie bicyklov, ktoré ponúkajú obyvateľom celkovo 517-tisíc bicyklov. Medzi krajiny s ich najväčším počtom patria Španielsko (132), Taliansko (104) a Čína (79).