SME

Zima bola teplá, mesto za údržbu ciest zaplatí vyše tri milióny eur

Mesto chce ušetrené dva milióny eur použiť na opravu ciest.

Jeden z mála tohtoročných zásahov.Jeden z mála tohtoročných zásahov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)
Bratislava platila zimnú pohotovosť, aj keď bolo teplo. Magistrát pripúšťa vypovedanie zmluvy.

Magistrát hlavného mesta k 1. marcu ukončil tohtoročnú zimnú pohotovosť. Tento rok trvala tri mesiace. Mesto za ňu zaplatí vyše tri milióny eur. Oproti plánovanému rozpočtu ušetrili podľa Ľubomíra Andrassyho z kancelárie primátora dva milióny eur.

Milan Ftáčnik ich navrhuje použiť na opravu ciest, dočisťovanie verejných priestranstiev, chodníkov a námestí. O využití ušetrených zdrojov rozhodnú poslanci. Zatiaľ ide o hrubé čísla.

„Definitívne to budeme vedieť vyčísliť v závere mesiaca. Suma bude upravená na základe prepočtov Operačného plánu zimnej údržby,“ povedal Ľubomír Andrassy z kancelárie primátora.

„V prípade, že by mesto zistilo nezrovnalosti napríklad pri fakturácii alebo rozsahu vykonaných prác na strane dodávateľa, primátor pristúpi k vypovedaniu zmluvy,“ dodal.

Do celého mesta vyrazili sedemkrát

Za predchádzajúcu zimu, počas ktorej výrazne viac snežilo, zaplatilo mesto za údržbu osem miliónov eur. Dodávateľská firma A.R.K. technické služby musela vtedy vykonať 66 celomestských a 414 lokálnych zásahov. Pohotovosť ukončilo mesto až 14. apríla 2013.

Tento rok firma robila sedem celomestských zásahov a 111 lokálnych. „Jeden celomestský zásah stojí približne 35-tisíc eur. Výsledná cena lokálneho zásahu závisí od lokality, dĺžky a rozlohy cesty,“ vraví Andrassy.

Zmluva, ktorú s dodávateľskou firmou A.R.K. technické služby uzavrel bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), zaväzuje mesto, aby po vyhlásení zimnej pohotovosti trvala minimálne 90 dní. Mesto ju nemôže ani v prípade teplej zimy ukončiť skôr. Môže ju však predĺžiť.

Túto zimu vyhlásili zimnú pohotovosť 1. decembra napriek tomu, že aj vtedy bolo teplo a nesnežilo. Mesto platilo aj dni, keď zamestnanci firmy neboli v teréne, ale v pohotovosti. Platby za hodiny v pohotovosti sú o niečo nižšie ako tie za akciu.

O ústupkoch rokujú, jeden už vyjednali

Na otázku, či mesto neplánuje s firmou rokovať o zmenách v zmluve Andrassy odpovedal: „Rokujeme o možnosti prerušenia pohotovosti po jej vyhlásení. Ide však o zložitý problém z hľadiska pracovno-právnych vzťahov, nasadenia ľudí a techniky do tridsiatich minút po vyžiadaní mesta.“

Magistrát zodpovedá za bezpečnosť a zjazdnosť na cestách I. a II. triedy, na národných i medzinárodných cestných ťahoch a na cestách, kde jazdí mestská hromadná doprava.

Ak by podcenili nasadenie techniky a pracovníkov, mohlo by to podľa Andrassyho ohroziť životy. Tento rok po dohode s dodávateľom mesto znížilo počet ručných pracovníkov zo 62 na 33 od polovice februára.

„Vo výslednej faktúre za zimnú údržbu nie sú len náklady viazané na pohotovosť, ale aj na čistenie ciest, vynášanie košov, úpravu námestí a podobne,“ vysvetlil Andrassy, že aj keď bolo teplo, pracovníci firmy boli v teréne.

Firma A.R.K technické služby s.r.o, ktorú mesto vysúťažilo, zabezpečuje okrem zimnej pohotovosti aj údržbu ciest, zelene a čistiace práce v lete. Mesto v lete firme platí v priemere 420-tisíc eur mesačne.

Pracovník v pohotovosti a v teréne

Podľa hovorkyne firmy A.R.K. technické služby s.r.o. Ester Meráiovej „zimná údržba pozostáva z pohotovosti na pracovisku, výkonov a spotreby posypového materiálu.“ Mesto za jedného pracovníka v pohotovosti platí 5,70 eur na hodinu.

Zahŕňa vozidlá na rozvoz pracovníkov, dispečera, dispečerské vozidlá, strojníka, nakladača na nakládku posypového materiálu a materiálno technické zabezpečenie ako napríklad šatne, garáže, pracovné oblečenie, lopaty, sekáče na ľad, či motorové frézy.

Za pracovníka v teréne platí mesto 6,51 eur na hodinu, suma zahŕňa prácu pracovníka, výkon dispečera a dispečerského vozidla, kilometre vozidiel na rozvoz ľudí, kilometre vozidiel na rozvoz posypového materiálu, výkon nakladačov vrátane strojníkov a motorových ručných fréz a rozmetadiel.

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 700
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 529
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 691
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 299
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 692
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 429
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 314
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 464
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 343
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 103
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 343
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 335
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 788
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 416
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu