SME

Takmer nesnežilo, no Bratislava už dala na zimnú údržbu státisíce

Napriek teplej zime platí Bratislava robotníkov aj stroje v pohotovosti. Keď stroje nemali čo robiť, prácu im vymysleli.

Za stroje v pohotovosti mesto platilo i vtedy, keď nebol sneh, ktorý by odhŕňali.Za stroje v pohotovosti mesto platilo i vtedy, keď nebol sneh, ktorý by odhŕňali. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Namiesto odhŕňania snehu zametali ulice. Je to výhodnejšie, tvrdí mesto.

BRATISLAVA. Až do pondelka bola v Bratislave teplá zima. Súkromná firma, ktorá zabezpečuje údržbu ciest, si napriek tomu účtuje za "zimnú údržbu" státisíce. Za december pýta 892­-tisíc eur.

Magistrát totiž už od 1. decembra 2013 vyhlásil pohotovosť firme A. R. K. technické služby.

Problémom je zmluva s firmou, ktorú v roku 2010 podpísal bývalý primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský na osem rokov. Zimná služba podľa nej platí 90 dní. Termín je možné predĺžiť, no nie skrátiť.

Počas tejto zimnej služby magistrát platí firmu aj v prípade, že nesneží. Za každého z osemdesiatky mužov v pohotovosti má posielať 5,7 eura na hodinu.

Ak ich vyšlú do terénu, tak mesto platí 6,5 eura za hodinu. Pri 54 mechanizmoch stojí pohotovosť osem eur, ak však ide do terénu, cena je 27,70 eura za hodinu.

Mesto tak zaplatí za jedného človeka, ktorý čaká, kým nasneží, vyše štyritisíc eur mesačne, upozornili mestskí poslanci SDKÚ Jozef Uhler a Radovan Jenčík.

Pokyn z magistrátu

Zimná údržba
  • pracovník v pohotovosti: 5,7 eura za hodinu;
  • pracovník v teréne: 6,5 eura za hodinu;
  • mechanizmus v pohotovosti: 8 eur za hodinu;
  • mechanizmus v teréne: 27,7 eura za hodinu;
  • firma A. R. K. vznikla spojením firiem Raki, Kosec a A.S.A., ktoré predtým vykonávali údržbu v meste;
  • vzišla zo súťaže, zmluvu podpísal Andrej Ďurkovský.

Na všetky zásahy zimnej údržby pritom dáva pokyn magistrát alebo dispečing oddelenia cestného hospodárstva.

Vedenie magistrátu sa bráni tomu, že by vyhlásili pohotovosť priskoro.

"Už v závere novembra bolo treba robiť lokálne zásahy. Podľa predpovedí počasia bolo hlásené sneženie a námraza," vysvetľuje šéf kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

Počas decembra pritom snežilo iba párkrát, vo vyššie položených oblastiach Bratislavy, ako je Koliba.

Andrassy hovorí, že s dodávateľom rokujú o tom, aby neboli v pohotovosti všetci pracovníci a všetky stroje.

Na otázku, či musia byť v pohotovosti všetci, odpovedala Ester Meraiová z A. R. K. technické služby, že dátum a rozsah pohotovosti vyhlasuje štáb magistrátu.

Mali prácu

Stroje technických služieb pritom neboli počas teplej zimy len v pohotovosti, ale vyrážali aj do terénu.

Napríklad v nedeľu minulý týždeň, keď ešte nesnežilo, jazdili po Palisádach a okolo Hradu ťažké mechanizmy. Zametali a čistili cesty.

Magistrát to vysvetľuje tak, že sa stroje a ľudí snaží využiť na iné práce.

"Keďže rozdiel medzi tou cenou 5,70 eura a 6,50 eura na človeka v pohotovosti alebo vo výkone je malý, radšej tých ľudí využijeme na čistenie verejných priestranstiev či orezávanie stromov," povedal Andrassy.

Čistia chodníky, zastávky alebo orezávajú stromy. Rozdiel ceny za stroje je pritom výrazne vyšší.

V lete platí magistrát za údržbu ciest, zelene a čistiace práce v priemere vyše 420­tisíc eur za mesiac. Za december roku 2012, keď snežilo, platilo mesto 1,7 milióna eur.

Chyby vidí aj kontrolór

Poslanci klubu SDKÚ a Most­-Híd požiadali pre údržbu ciest na magistráte hlavného kontrolóra o kontrolu. Zistila viaceré nezrovnalosti.

Firma napríklad podľa nej vyfakturovala pri údržbe 1700 metrov dlhej cesty na Kamzík údržbu 40­tisíc štvorcových metrov, čo by znamenalo, že by musela byť široká 24 metrov.

Pred novinárov sa poslanci postavili so šéfom klubu Ivom Nesrovnalom, ktorý kandiduje za primátora.

Andrassy vraví, že primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) kritike rozumie a sám v roku 2010 kritizoval podpis zmluvy.

snehii_r2292_res.jpg

snehiii_r2001_res.jpg

Zimná údržba zahŕňa odpratávanie snehu technikou, ale tiež napríklad posypy chodníkov.

FOTO - SME GABRIEL KUCHTA


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 704
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 376
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 898
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 234
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 029
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 816
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 805
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 060
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 941
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 446
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 362
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 251
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu