SME

Flašíková Beňová a Frešo sľubujú nesplniteľné (analýza sľubov)

Pred voľbami vytiahli aj sľuby, na ktoré župa nemá peniaze či dosah. Preverili sme tri sľuby každého kandidáta.

Flašíková Beňová chce z Filiálky park, Frešo plánuje tunel.Flašíková Beňová chce z Filiálky park, Frešo plánuje tunel. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Pred voľbami sľubujú veľa. Monika Flašíková Beňová (Smer) napríklad obrovský park na pozemkoch, s ktorými župa nič nemá, Pavol Frešo (SDKÚ) zasa lode, ktoré by ľudí vozili do práce.

Opakuje aj štyri roky starý sľub o bytoch pre učiteľov, hoci doteraz takmer žiadne nepostavil. Jeho vyzývateľka zasa pripravuje bezplatné víkendové cestovanie autobusmi Slovak Lines. Firma jej plány komentovať nechcela.

Monika Flašíková Beňová

1.Central park

sm-1121-002f-centralpark.rw_r1604_res_res.jpg

Obrovský Central park sa má ťahať od Trnavského mýta až po vojenský vežiak Kukurica. Pozemky vlastnia štátne Železnice SR, ministerstvo dopravy tam chce do roku 2020 vybudovať novú stanicu Filiálka. Nikto z nich sa k projektu parku zatiaľ nevyjadril.

Začiatkom roka upratali okolie dobrovoľníci zo Zelenej hliadky. Zakladateľ Zelenej hliadky Matúš Čupka si nemyslí, že by im tento nápad kandidátka ukradla.

„Pochybujem, že naše aktivity sleduje. Jej návrh skôr pôsobí ako protinávrh k Frešovmu tunelu.“ Čupka vraví, že Filiálku župan veľmi ovplyvniť nemôže. „Prekvapilo ma, že sa stala pomerne významnou témou predvolebného boja.“

Flašíková Beňová hovorí, že pod parkom bude železničná stanica. Náklady na vybudovanie parku ešte povedať nevie. „Určí ich až štúdia, ktorú pripravuje ministerstvo dopravy.“

Projekt parku je podľa Čupku nereálny a náklady by boli obrovské. Aby na mieste mohol byť park, musel by sa podľa neho areál zrovnať so zemou a aspoň do hĺbky dvoch metrov vymeniť pôda za kvalitnejšiu.

„Je znečistená mazutom, uhlím, rozbitými tehlami a inými pozostatkami prechádzajúcej činnosti. Nachádzajú sa tu aj koľajnice, podvaly, asfaltová cesta, mačacie hlavy, niekoľko stavieb.“

2.Víkendová doprava zadarmo

Flašíková Beňová sľubuje aj víkendové cestovanie prímestskými autobusmi zadarmo. So súkromným prepravcom Slovak Lines chce projekt spustiť do začiatku leta.

Ročné náklady odhaduje na 1,2 milióna eur. „Zvýšené náklady bude v plnom rozsahu hradiť župa, takže nezhrozí ani zdražovanie ani znižovanie platov vodičov autobusov.“

Župa práve prepája vlaky, autobusy a MHD, ľudia na nich majú jazdiť na jeden lístok. Hovorkyňa spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava Gabriela Miškovičová hovorí, že by víkendové cestovanie zadarmo mohlo niektorých cestujúcich odradiť od kúpy predplateného lístka.

Problém vidí aj v tom, že zadarmo budú iba autobusy. „Nebude dodržaná jednotná tarifná politika, ako sa ju objednávatelia dopravy zaviazali dodržať.“

Firma Slovak Lines sa k projektu bezplatnej dopravy odmietla vyjadriť. „Vzhľadom na župné voľby sa nebudeme vyjadrovať k téme súvisiacej s predvolebnou kampaňou,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Eva Vozárová.

3. Pomoc seniorom

Pred voľbami chcela Flašíková Beňová cez sociálny príspevok osloviť aj dôchodcov.

„Príspevok bude určený pre seniorov s nízkymi dôchodkami, ktorí zároveň nemajú iné materiálne možnosti zabezpečiť si dôstojnú starobu.“ Na svojej stránke tvrdí, že niektorí dôchodcovia musia sociálnym zariadeniam platiť viac ako je ich dôchodok.

Milada Dobrotková, šéfka DSS Hestia a Asociácie poskytovateľov sociálnych služieb, hovorí, že ak senior nemá na to, aby zaplatil za služby v neverejnom centre ani s príspevkom v odkázanosti od župy, tak mu župa dá ešte iný príspevok.

Kritizuje však to, že ak župa rozhodne o odkázanosti, dôchodca dostane príspevok až keď sa dostane na rad v poradovníku.

Pavol Frešo

1.Loďou do práce

sm-1121-002f-lode.rw_r3820.jpg

Frešo sľubuje bratislavskú integrovanú dopravu rozšíriť o lode. Riečna doprava by však momentálne podľa odborníka na dopravu Jozefa Drahovského fungovala len na trase Devín – centrum, pretože inde chýbajú prístavy.

Drahovský v tom preto vidí viac turistickú atrakciu než odľahčenie dopravy. Vraví, že záujem by bol malý. „Lodná doprava by musela byť rýchlejšia alebo lacnejšia.“

Od devínskeho hradu sa podľa neho loďou dá dostať do osobného prístavu v centre za pol hodinu, rovnako aj autobusom. Autom je to rýchlejšie.

„Zaujímavejšie by to bolo smerom na juh,“ hovorí Drahovský. Tam však chýbajú prístavy a ich vybudovanie by bolo drahé.

Spoločnosť BID tvrdí, že o tomto projekte zatiaľ nič nevie a, ale ak sa v budúcnosti objaví niekto, kto vhodne doplní alebo nahradí iný druh dopravy a nebude len atrakciou, tak ho podporia.

V minulosti chcel súkromník prevádzkovať lodnú linku zo Šamorína, cez Hamuliakovo, Čunovo, Bratislavu, Devín až do Hainburgu. Nenapájala sa však na inú dopravu a cestovné bolo podľa BID dvakrát drahšie oproti autobusom.

Frešo zatiaľ nevie povedať, kde budú prístavy a ako často budú lode premávať, čakajú na vyhodnotenie štúdie. Náklady má podľa neho vyrátať súkromník.

2.Byty pre učiteľov

Frešo už v minulosti sľuboval byty pre učiteľov, po voľbách ich chce ešte viac. Zatiaľ sú pritom hotové len dva, sťahovať sa tam učitelia majú do konca roka.

Začiatkom roka 2012 chcel učiteľom dokonca vyhradiť celú budovu, potom od toho pre krízu ustúpil. Župa teraz prerába len študentské izby na byty pre učiteľov na internáte v Petržalke. „Či bude v budúcnosti k dispozícii celá budova, ukáže čas.“

Župa okrem toho učiteľom ponúka bývanie priamo na internátoch. Podľa Freša je záujem veľký a každý rok stúpa. V minulom školskom roku ich na internátoch bývalo viac ako sto.

3.Športoviská v Petržalke na zabudnutej Danube Aréne

Frešo tvrdí, že podporia aj vznik nového športového areálu v Petržalke. Nepôjde však o úplne nový projekt, ihriská budú stáť na pozemkoch Danube arény, nevydarenom projekte z čias Vladimíra Bajana.

Má ísť o multifunkčné športoviská a oddychové zóny. Župa chce o prenájom pozemkov súťažiť, s výstavbou majú začať v roku 2015. Frešo hovorí, že náklady budú vedieť odhadnúť až po súťaži.

Právnik z Transparency International Pavel Nechala, ktorý žije v Petržalke, takýmto projektom veľmi neverí. „Doterajšia skúsenosť hovorí, že napriek deklarovanému verejnému záujmu v konečnom dôsledku prevyšuje obchodný záujem."

Ako príklad spomína zimný štadión v Petržalke. "Starosta Vladimír Bajan ho deklaroval ako príspevok pre verejnosť a dal prevádzkovateľovi pozemok." Nechala upozorňuje, že pre verejnosť nakoniec vyhradili iba dve hodiny týždenne a zvyšný čas je využitý komerčne.

Nechala župe odporúča najskôr vysúťažiť a zaplatiť vhodné riešenie a až potom začať so samotnou výstavbou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 006
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 012
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 395
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 794
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 743
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu