SME

Manažéri bratislavskej MHD majú drahú poistku

Bratislavský dopravný podnik zabezpečuje vedenie niekoľkonásobne drahšie, ako to robí napríklad Praha.

Poistili autobusy aj manažérov.Poistili autobusy aj manažérov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Keby manažéri nechali obťažovať zamestnancov alebo urobili aj väčšiu chybu, zaplatí poisťovňa.

BRATISLAVA. Vedenie bratislavského dopravného podniku sa nemusí obávať zlých rozhodnutí. Ak by aj manažéri spôsobili škodu za milióny eur, kryje ich drahá poistka za stovky tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za tento rok zaplatila mestská firma 280-tisíc eur. V minulých rokoch bola suma podobná, škody poistka kryje až do výšky 16 miliónov eur.

Poistení sú podľa zmluvy s Allianz „všetci minulí, súčasní aj budúci členovia predstavenstva, dozornej rady, konatelia a prokuristi“, teda napríklad aj predchádzajúci šéf podniku Branislav Záhradník. Hovorkyňa Agáta Staneková odhaduje, že ide asi o 92 ľudí, medzi ktorými sú napríklad aj vedúci odborov.

SkryťVypnúť reklamu

Poistenie podľa nej nechráni len manažérov. „Je zodpovedné, keď je štatutár, ktorý podpisuje zmluvy za milióny eur, chránený poistkou. Okrem seba tým chráni aj podnik.“

Z vlastných výnosov

Poistka

  • pri skreslení skutočnosti;
  • prekročení právomocí;
  • neoprávnenom pridelení práce;
  • diskriminácii;
  • zanedbaní povinností;
  • obťažovaní;
  • chráni aj majetok manžela a manželky;
  • poistený je aj dedič.

Firma môže poistku využiť napríklad vtedy, ak sa preukáže, že niekoho neoprávnene prepustili, zle riešili sexuálne obťažovanie na pracovisku či šikanu. Pri úmyselnom konaní a trestnom čine poisťovňa neplatí.

Staneková vraví, že poistenie platia z vlastných výnosov a nie z prevádzkových zdrojov. „Sú to napríklad tržby z prenájmov, autoškoly, odťahovacej služby a reklám.“

SkryťVypnúť reklamu

Právnik z Transparency International Pavel Nechala upozorňuje, že napriek tomu ide stále o hospodárenie s verejnými financiami.

Dopravný podnik nevedel povedať, či si už nechali poistku vyplatiť. Riaditeľ Ľubomír Belfi podľa tlačového oddelenia odkazuje, že poistky využívajú permanentne a kontinuálne.

Odkedy je riaditeľom Belfi, podľa podniku poisťovňu vybrali v súťaži. Zmluvu mali iba s Allianzom, spolupracovali aj iné poisťovne.

Nezohnali by manažérov

Staneková hovorí, že keby poistku neuzavreli, mali by problém nájsť reálneho manažéra, ochotného podnik riadiť.

„Týmto by mohli argumentovať, ak by manažérov hľadali v otvorenom výberovom konaní a bez tohto benefitu by nevedeli pozície obsadiť,“ oponuje Nechala.

Vedenie mestkých podnikov vyberali mestskí poslanci s primátorom. Šéfa predstavenstva Ľubomíra Belfiho a podpredsedu Alexandra Saka navrhol vládny Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Záhradník: Štandardné

Dopravný podnik uzavrel prvú zmluvu takmer za sedem miliónov korún (takmer 230­tisíc eur) ešte v roku 2007, keď bol predsedom predstavenstva Branislav Záhradník (vtedy SDKÚ).

Ten hovorí, že ide o štandardný manažérsky nástroj na ochranu dopravného podniku. „Poisťuje sa preto, že v prípade škody nemusí na jej pokrytie stačiť ani osobný majetok členov predstavenstva, ktorým ručia.“

Súčasné vedenie podniku odkazuje, že poistku chcú určite uzavrieť aj na budúci rok.

Výrazne lacnejšie

Manažérov poistili aj iné bratislavské mestské podniky, aj dopravné podniky iných slovenských a českých veľkých miest. Všetky však výrazne lacnejšie.

Bratislavská vodárenská spoločnosť platí 12­tisíc eur, organizácia Starz spravujúca športoviská 2300 eur.

Napríklad Dopravný podnik mesta Košice platí ročne 6300 eur. Poistenie vykryje škody za rovný milión eur. Podobne veľký ako bratislavský je brniansky dopravný podnik. Poistka tam stojí sedemtisíc eur.

V Prahe to je zasa takmer 64-tisíc eur. Aj keď platia za poistku menej, sú poistení na dvakrát vyššiu sumu ako v Bratislave. Zdroj z prostredia poisťovní tvrdí, že zohľadňujú hospodárske výsledky a rizikovosť spoločnosti. Oba dopravné podniky sú v strate.

Primátor Milan Ftáčnik sa k poisteniu nevyjadril. Cez riaditeľa svojej kancelárie Ľubomíra Andrassyho odkázal, že ho má najskôr preskúmať dozorná rada. Jej predseda Jozef Uhler sa vyjadrí až na budúci týždeň, po zasadaní rady.

Šéfovia diaľničnej ešte ročný plat nevrátili

Riaditelia NDS dostali od parlamentného výboru za poistku pokutu. Na dopravný podnik to neplatí.

BRATISLAVA. Poistenie proti zlým rozhodnutiam manažérov je medzi štátnymi firmami obľúbené. Zmluvu so spoločnosťou Allianz uzavrela aj štátna Národná diaľničná spoločnosť.

Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií označil podpísanie trojročnej zmluvy za 978-tisíc eur za porušenie zákona o konflikte záujmov.

V máji tohto roku dvom najvyšším predstaviteľom spoločnosti, generálnemu riaditeľovi Milanovi Gajdošovi a finančnému riaditeľovi Danielovi Makovi zobrali ročný plat. Podľa výboru uzavreli zmluvu vo svoj vlastný prospech, a tým uprednostnili osobný záujem pred verejným.

Hovorca NDS Marcel Jánošík nechcel povedať, koľko manažéri za rok zarobia. Topmanažéri v NDS môžu zarábať 30­ až 45-tisíc eur.

Jánošík tvrdí, že stanovisko parlamentného výboru doteraz nedostali.

NDS na svojom webe informuje, že „zadosťučiní“ rozhodnutiu parlamentného výboru. Potrestaní však pokutu ešte nezaplatili, ale obrátili sa na Ústavný súd.

Ak súd pokutu potvrdí, manažéri prídu o plat.

V tomto prípade ich podľa informácií SME neochráni ani drahá poistka. Podmienky poistenia sa nevzťahujú na škodu spôsobenú jeho uzatvorením a podľa NDS ich ani nechráni pred pokutou od parlamentného výboru.

Manažérov poistili aj ďalšie štátne firmy, napríklad bratislavské letisko, železničná spoločnosť Cargo, Slovenská pošta, letisko Poprad–Tatry, košické a martinské teplárne či automobilové opravovne ministerstva vnútra. Väčšina poistení platí na celom svete okrem územia a jurisdikcie Spojených štátov a Kanady.

Právnik Pavel Nechala z Transparency International Slovensko hovorí, že Dopravný podnik uzavretím rovnakej zmluvy zákon neporušil, lebo nie je štátnou firmou.

Dopravný podnik Bratislava

Zastávka električky po ukončení rekonštrukcie električkovej trate a jej okolia na Americkom námestí 14. decembra 2020.

Z Južného mesta premáva okružnou trasou, za zastávkou Blumentál cez Vazovovu.


TASR
Cabriobus prechádza cez Železnú studničku.

Týždeň mobility sa uskutoční od 16. do 22. septembra.


TASR 1

Investíciu financuje bratislavský mestský dopravca z úveru.


TASR 12
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Bez nich by elektrina netiekla.
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  5. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  7. Prečo milionári nevypínajú ani na vrchole?
  8. Signature vône podľa osobnosti
  1. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  2. Bez nich by elektrina netiekla.
  3. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  4. Taký obrovský úver ich mohol úplne položiť
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  6. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Signature vône podľa osobnosti
  1. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 11 902
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 9 536
  3. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 6 965
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 6 070
  5. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 079
  6. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou 3 606
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis 3 596
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 663
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 20 136
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 339
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 137
  4. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 8 448
  5. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 7 192
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 165
  7. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 6 075
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 5 314
  1. Marcel Rebro: Internetová diskusia podľa SMERu: Putin svätý, Západ fašista a USA môže aj za vaše hemoroidy
  2. Dušan Koniar: Štátne sviatky a iné generálne štrajky
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia na salaši
  4. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere.
  5. Věra Tepličková: Malí živnostníci = veľkí daromníci
  6. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  7. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  8. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
SkryťZatvoriť reklamu