SME

Manažéri bratislavskej MHD majú drahú poistku

Bratislavský dopravný podnik zabezpečuje vedenie niekoľkonásobne drahšie, ako to robí napríklad Praha.

Poistili autobusy aj manažérov.Poistili autobusy aj manažérov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Keby manažéri nechali obťažovať zamestnancov alebo urobili aj väčšiu chybu, zaplatí poisťovňa.

BRATISLAVA. Vedenie bratislavského dopravného podniku sa nemusí obávať zlých rozhodnutí. Ak by aj manažéri spôsobili škodu za milióny eur, kryje ich drahá poistka za stovky tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za tento rok zaplatila mestská firma 280-tisíc eur. V minulých rokoch bola suma podobná, škody poistka kryje až do výšky 16 miliónov eur.

Poistení sú podľa zmluvy s Allianz „všetci minulí, súčasní aj budúci členovia predstavenstva, dozornej rady, konatelia a prokuristi“, teda napríklad aj predchádzajúci šéf podniku Branislav Záhradník. Hovorkyňa Agáta Staneková odhaduje, že ide asi o 92 ľudí, medzi ktorými sú napríklad aj vedúci odborov.

SkryťVypnúť reklamu

Poistenie podľa nej nechráni len manažérov. „Je zodpovedné, keď je štatutár, ktorý podpisuje zmluvy za milióny eur, chránený poistkou. Okrem seba tým chráni aj podnik.“

Z vlastných výnosov

Poistka

  • pri skreslení skutočnosti;
  • prekročení právomocí;
  • neoprávnenom pridelení práce;
  • diskriminácii;
  • zanedbaní povinností;
  • obťažovaní;
  • chráni aj majetok manžela a manželky;
  • poistený je aj dedič.

Firma môže poistku využiť napríklad vtedy, ak sa preukáže, že niekoho neoprávnene prepustili, zle riešili sexuálne obťažovanie na pracovisku či šikanu. Pri úmyselnom konaní a trestnom čine poisťovňa neplatí.

Staneková vraví, že poistenie platia z vlastných výnosov a nie z prevádzkových zdrojov. „Sú to napríklad tržby z prenájmov, autoškoly, odťahovacej služby a reklám.“

SkryťVypnúť reklamu

Právnik z Transparency International Pavel Nechala upozorňuje, že napriek tomu ide stále o hospodárenie s verejnými financiami.

Dopravný podnik nevedel povedať, či si už nechali poistku vyplatiť. Riaditeľ Ľubomír Belfi podľa tlačového oddelenia odkazuje, že poistky využívajú permanentne a kontinuálne.

Odkedy je riaditeľom Belfi, podľa podniku poisťovňu vybrali v súťaži. Zmluvu mali iba s Allianzom, spolupracovali aj iné poisťovne.

Nezohnali by manažérov

Staneková hovorí, že keby poistku neuzavreli, mali by problém nájsť reálneho manažéra, ochotného podnik riadiť.

„Týmto by mohli argumentovať, ak by manažérov hľadali v otvorenom výberovom konaní a bez tohto benefitu by nevedeli pozície obsadiť,“ oponuje Nechala.

Vedenie mestkých podnikov vyberali mestskí poslanci s primátorom. Šéfa predstavenstva Ľubomíra Belfiho a podpredsedu Alexandra Saka navrhol vládny Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Záhradník: Štandardné

Dopravný podnik uzavrel prvú zmluvu takmer za sedem miliónov korún (takmer 230­tisíc eur) ešte v roku 2007, keď bol predsedom predstavenstva Branislav Záhradník (vtedy SDKÚ).

Ten hovorí, že ide o štandardný manažérsky nástroj na ochranu dopravného podniku. „Poisťuje sa preto, že v prípade škody nemusí na jej pokrytie stačiť ani osobný majetok členov predstavenstva, ktorým ručia.“

Súčasné vedenie podniku odkazuje, že poistku chcú určite uzavrieť aj na budúci rok.

Výrazne lacnejšie

Manažérov poistili aj iné bratislavské mestské podniky, aj dopravné podniky iných slovenských a českých veľkých miest. Všetky však výrazne lacnejšie.

Bratislavská vodárenská spoločnosť platí 12­tisíc eur, organizácia Starz spravujúca športoviská 2300 eur.

Napríklad Dopravný podnik mesta Košice platí ročne 6300 eur. Poistenie vykryje škody za rovný milión eur. Podobne veľký ako bratislavský je brniansky dopravný podnik. Poistka tam stojí sedemtisíc eur.

V Prahe to je zasa takmer 64-tisíc eur. Aj keď platia za poistku menej, sú poistení na dvakrát vyššiu sumu ako v Bratislave. Zdroj z prostredia poisťovní tvrdí, že zohľadňujú hospodárske výsledky a rizikovosť spoločnosti. Oba dopravné podniky sú v strate.

Primátor Milan Ftáčnik sa k poisteniu nevyjadril. Cez riaditeľa svojej kancelárie Ľubomíra Andrassyho odkázal, že ho má najskôr preskúmať dozorná rada. Jej predseda Jozef Uhler sa vyjadrí až na budúci týždeň, po zasadaní rady.

Šéfovia diaľničnej ešte ročný plat nevrátili

Riaditelia NDS dostali od parlamentného výboru za poistku pokutu. Na dopravný podnik to neplatí.

BRATISLAVA. Poistenie proti zlým rozhodnutiam manažérov je medzi štátnymi firmami obľúbené. Zmluvu so spoločnosťou Allianz uzavrela aj štátna Národná diaľničná spoločnosť.

Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií označil podpísanie trojročnej zmluvy za 978-tisíc eur za porušenie zákona o konflikte záujmov.

V máji tohto roku dvom najvyšším predstaviteľom spoločnosti, generálnemu riaditeľovi Milanovi Gajdošovi a finančnému riaditeľovi Danielovi Makovi zobrali ročný plat. Podľa výboru uzavreli zmluvu vo svoj vlastný prospech, a tým uprednostnili osobný záujem pred verejným.

Hovorca NDS Marcel Jánošík nechcel povedať, koľko manažéri za rok zarobia. Topmanažéri v NDS môžu zarábať 30­ až 45-tisíc eur.

Jánošík tvrdí, že stanovisko parlamentného výboru doteraz nedostali.

NDS na svojom webe informuje, že „zadosťučiní“ rozhodnutiu parlamentného výboru. Potrestaní však pokutu ešte nezaplatili, ale obrátili sa na Ústavný súd.

Ak súd pokutu potvrdí, manažéri prídu o plat.

V tomto prípade ich podľa informácií SME neochráni ani drahá poistka. Podmienky poistenia sa nevzťahujú na škodu spôsobenú jeho uzatvorením a podľa NDS ich ani nechráni pred pokutou od parlamentného výboru.

Manažérov poistili aj ďalšie štátne firmy, napríklad bratislavské letisko, železničná spoločnosť Cargo, Slovenská pošta, letisko Poprad–Tatry, košické a martinské teplárne či automobilové opravovne ministerstva vnútra. Väčšina poistení platí na celom svete okrem územia a jurisdikcie Spojených štátov a Kanady.

Právnik Pavel Nechala z Transparency International Slovensko hovorí, že Dopravný podnik uzavretím rovnakej zmluvy zákon neporušil, lebo nie je štátnou firmou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 157
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 000
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 750
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 089
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 433
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 531
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 043
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 600
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 447
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 939
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 509
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 104
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 795
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 253
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 617
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 4 854
  1. Roman Kebísek: Štúrova teória zakliatia Slovanov
  2. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  3. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  4. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Tupou Ceruzou: Smerákov
  7. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  8. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
SkryťZatvoriť reklamu