Keby manažéri nechali obťažovať zamestnancov alebo urobili aj väčšiu chybu, zaplatí poisťovňa.
BRATISLAVA. Vedenie bratislavského dopravného podniku sa nemusí obávať zlých rozhodnutí. Ak by aj manažéri spôsobili škodu za milióny eur, kryje ich drahá poistka za stovky tisíc eur.
Za tento rok zaplatila mestská firma 280-tisíc eur. V minulých rokoch bola suma podobná, škody poistka kryje až do výšky 16 miliónov eur.
Poistení sú podľa zmluvy s Allianz „všetci minulí, súčasní aj budúci členovia predstavenstva, dozornej rady, konatelia a prokuristi“, teda napríklad aj predchádzajúci šéf podniku Branislav Záhradník. Hovorkyňa Agáta Staneková odhaduje, že ide asi o 92 ľudí, medzi ktorými sú napríklad aj vedúci odborov.
Poistenie podľa nej nechráni len manažérov. „Je zodpovedné, keď je štatutár, ktorý podpisuje zmluvy za milióny eur, chránený poistkou. Okrem seba tým chráni aj podnik.“
Z vlastných výnosov
Poistka
- pri skreslení skutočnosti;
- prekročení právomocí;
- neoprávnenom pridelení práce;
- diskriminácii;
- zanedbaní povinností;
- obťažovaní;
- chráni aj majetok manžela a manželky;
- poistený je aj dedič.
Firma môže poistku využiť napríklad vtedy, ak sa preukáže, že niekoho neoprávnene prepustili, zle riešili sexuálne obťažovanie na pracovisku či šikanu. Pri úmyselnom konaní a trestnom čine poisťovňa neplatí.
Staneková vraví, že poistenie platia z vlastných výnosov a nie z prevádzkových zdrojov. „Sú to napríklad tržby z prenájmov, autoškoly, odťahovacej služby a reklám.“
Právnik z Transparency International Pavel Nechala upozorňuje, že napriek tomu ide stále o hospodárenie s verejnými financiami.
Dopravný podnik nevedel povedať, či si už nechali poistku vyplatiť. Riaditeľ Ľubomír Belfi podľa tlačového oddelenia odkazuje, že poistky využívajú permanentne a kontinuálne.
Odkedy je riaditeľom Belfi, podľa podniku poisťovňu vybrali v súťaži. Zmluvu mali iba s Allianzom, spolupracovali aj iné poisťovne.
Nezohnali by manažérov
Staneková hovorí, že keby poistku neuzavreli, mali by problém nájsť reálneho manažéra, ochotného podnik riadiť.
„Týmto by mohli argumentovať, ak by manažérov hľadali v otvorenom výberovom konaní a bez tohto benefitu by nevedeli pozície obsadiť,“ oponuje Nechala.
Vedenie mestkých podnikov vyberali mestskí poslanci s primátorom. Šéfa predstavenstva Ľubomíra Belfiho a podpredsedu Alexandra Saka navrhol vládny Smer.
Záhradník: Štandardné
Dopravný podnik uzavrel prvú zmluvu takmer za sedem miliónov korún (takmer 230tisíc eur) ešte v roku 2007, keď bol predsedom predstavenstva Branislav Záhradník (vtedy SDKÚ).
Ten hovorí, že ide o štandardný manažérsky nástroj na ochranu dopravného podniku. „Poisťuje sa preto, že v prípade škody nemusí na jej pokrytie stačiť ani osobný majetok členov predstavenstva, ktorým ručia.“
Súčasné vedenie podniku odkazuje, že poistku chcú určite uzavrieť aj na budúci rok.
Výrazne lacnejšie
Manažérov poistili aj iné bratislavské mestské podniky, aj dopravné podniky iných slovenských a českých veľkých miest. Všetky však výrazne lacnejšie.
Bratislavská vodárenská spoločnosť platí 12tisíc eur, organizácia Starz spravujúca športoviská 2300 eur.
Napríklad Dopravný podnik mesta Košice platí ročne 6300 eur. Poistenie vykryje škody za rovný milión eur. Podobne veľký ako bratislavský je brniansky dopravný podnik. Poistka tam stojí sedemtisíc eur.
V Prahe to je zasa takmer 64-tisíc eur. Aj keď platia za poistku menej, sú poistení na dvakrát vyššiu sumu ako v Bratislave. Zdroj z prostredia poisťovní tvrdí, že zohľadňujú hospodárske výsledky a rizikovosť spoločnosti. Oba dopravné podniky sú v strate.
Primátor Milan Ftáčnik sa k poisteniu nevyjadril. Cez riaditeľa svojej kancelárie Ľubomíra Andrassyho odkázal, že ho má najskôr preskúmať dozorná rada. Jej predseda Jozef Uhler sa vyjadrí až na budúci týždeň, po zasadaní rady.
Šéfovia diaľničnej ešte ročný plat nevrátili
Riaditelia NDS dostali od parlamentného výboru za poistku pokutu. Na dopravný podnik to neplatí.
BRATISLAVA. Poistenie proti zlým rozhodnutiam manažérov je medzi štátnymi firmami obľúbené. Zmluvu so spoločnosťou Allianz uzavrela aj štátna Národná diaľničná spoločnosť.
Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií označil podpísanie trojročnej zmluvy za 978-tisíc eur za porušenie zákona o konflikte záujmov.
V máji tohto roku dvom najvyšším predstaviteľom spoločnosti, generálnemu riaditeľovi Milanovi Gajdošovi a finančnému riaditeľovi Danielovi Makovi zobrali ročný plat. Podľa výboru uzavreli zmluvu vo svoj vlastný prospech, a tým uprednostnili osobný záujem pred verejným.
Hovorca NDS Marcel Jánošík nechcel povedať, koľko manažéri za rok zarobia. Topmanažéri v NDS môžu zarábať 30 až 45-tisíc eur.
Jánošík tvrdí, že stanovisko parlamentného výboru doteraz nedostali.
NDS na svojom webe informuje, že „zadosťučiní“ rozhodnutiu parlamentného výboru. Potrestaní však pokutu ešte nezaplatili, ale obrátili sa na Ústavný súd.
Ak súd pokutu potvrdí, manažéri prídu o plat.
V tomto prípade ich podľa informácií SME neochráni ani drahá poistka. Podmienky poistenia sa nevzťahujú na škodu spôsobenú jeho uzatvorením a podľa NDS ich ani nechráni pred pokutou od parlamentného výboru.
Manažérov poistili aj ďalšie štátne firmy, napríklad bratislavské letisko, železničná spoločnosť Cargo, Slovenská pošta, letisko Poprad–Tatry, košické a martinské teplárne či automobilové opravovne ministerstva vnútra. Väčšina poistení platí na celom svete okrem územia a jurisdikcie Spojených štátov a Kanady.
Právnik Pavel Nechala z Transparency International Slovensko hovorí, že Dopravný podnik uzavretím rovnakej zmluvy zákon neporušil, lebo nie je štátnou firmou.