SME

Pre nové električky nie sú koľaje

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

Viaceré trate sú v havarijnom stave, nízkopodlažné električky by sa na nich poškodili.Viaceré trate sú v havarijnom stave, nízkopodlažné električky by sa na nich poškodili. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

BRATISLAVA. Do dvoch rokov by bratislavskými ulicami mali jazdiť moderné nízkopodlažné električky. Budú však potrebovať nové alebo špeciálne upravené trate.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naše trate nie sú v dobrom stave. Koľaje tam doslova plávajú alebo sú úplne zodrané. Na mnohých miestach z nich trčia betónové a asfaltové časti,“ hovorí šéf dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler.

SkryťVypnúť reklamu

Nová trať len za rieku

Nízkopodlažné električky, ktoré sa chystá DPB kúpiť, majú nižší podvozok a kolesá prekryté tak, že ich nie je vidno. S týmito časťami môžu mať podľa Uhlera na súčasných tratiach problém.

„Podobne to bolo aj minulý rok, keď sa testovala nízkopodlažná električka od firmy Bombardier. Nemohla jazdiť všade, preto sa jej vytýčila jedna trasa cez Americké námestie. Koľajisko sa muselo ešte špeciálne zbrusovať,“ vysvetľuje Uhler.

Koľajnice pred nasadením nízkopodlažných električiek upravia. „Zároveň sa má vybudovať električkové prepojenie mesta s Petržalkou,“ povedala vedúca komunikácie DPB Zuzana Vachová.

Nové električky by zrejme jazdili najmä do Petržalky. „Obojsmerné električky budú nasadené pravdepodobne do Petržalky a jednosmerné na najvyťaženejšie linky jednotlivých radiál v meste.“

SkryťVypnúť reklamu

Električková trať do Petržalky by mal byť hotová do roku 2015. Stavať ju majú v dvoch etapách a na 85 percent za peniaze z fondu súdržnosti Európskej únie. Desať percent zaplatí štát a zvyšok hlavné mesto.

Bude aspoň most?

Magistrát včera vybral víťaza súťaže na rekonštrukciu Starého mosta. Meno spoločnosti neprezradil, odvolal sa na to, že čaká na prípadné námietky od neúspešných uchádzačov.

Víťaz má za 68 miliónov opraviť Starý most a vybudovať dráhu pre električky v úseku Bosákova ulica - Šafárikovo námestie. Okrem toho bude musieť rozšíriť estakádu na Einsteinovej ulici a vybudovať novú pri bývalom štadióne Artmedie.

Lehotu na výstavbu, ktorú mesto odhadovalo na základe expertízy na 24 mesiacov, víťaz skrátil. „Sľubuje, že to urobí do 22 mesiacov,“ hovorí primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

SkryťVypnúť reklamu

Kedy most pôjde dolu, odhadnúť nevedel, povie to zhotoviteľ. „Dá sa to však robiť v jarnom alebo v jesennom období vzhľadom na hladinu Dunaja a ďalšie súvislosti.“

Do budúcnosti je plánovaná druhá časť výstavby trate smerom na Janíkov dvor. O jej podobe budú môcť dnes podvečer občania diskutovať na magistráte.

Modernizáciu nestíhajú

Po súčasných hlavných radiálach Bratislavy by mali nízkopodlažné električky jazdiť do Dúbravky, Ružinova, Rače a na Zlaté piesky.

Dopravný podnik opravil za posledné mesiace menšie časti tratí v spomenutých mestských častiach. Stále je však viacero miest v havarijnom stave.

Na jeseň rozsiahlo zrekonštruujú trať do Dúbravky. Električková doprava od Hanulovej ulice po zastávku Pri kríži bude úplne vylúčená a nahradia ju autobusy. Rekonštrukcia bude stáť 13,8 milióna eur, ktoré pôjdu z európskych fondov.

Mesto naznačuje, že na opravu ďalších tratí už nebude mať peniaze.

„Magistrát v najbližších dvoch rokoch musí počítať so spoluúčasťou na nákupe nových električiek a trolejbusov, čo môže znova ohroziť prevádzkové financie na verejnú dopravu. V júni mesto škrtlo štyri milióny eur určené na modernizáciu električkových tratí, pretože sa termíny neustále posúvajú a v tomto roku sa modernizácia nestíha,“ hovorí Uhler.

Dopravný podnik na otázky SME, z čoho chce ďalšie opravy zaplatiť, nereagoval. Magistrát prisľúbil poslať odpovede dnes.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  8. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu
  1. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  6. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  7. Jedinečný koncert EURYTHMICS v Bratislave
  8. LOVESTREAM Festival oznamuje prvú vlnu interpretov
  1. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 487
  2. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 361
  3. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 5 682
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 084
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 047
  6. Ísť do kúpeľov je IN 4 796
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 578
  8. Vypite bar s ministrom, teraz za polovičnú cenu 4 434
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 50 238
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 41 558
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 23 567
  4. Janka Bittó Cigániková: Pán Fico, nemajte strach! My na vašu úroveň neklesneme 19 401
  5. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 7 921
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 7 499
  7. Ján Šeďo: Opozícia sa "pridáva aj nepridáva" k protestom, v zákulisí niečo "buble". 6 730
  8. Richard Vilkus: Keď vládnu burani, päťkári a Samuel Migaľ. 6 058
  1. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  2. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  3. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  4. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  5. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
  6. Radko Mačuha: Ficovi zdochla koza a preto Slovensku zdochne celé stádo.
  7. Tupou Ceruzou: Žandári
  8. Radko Mačuha: Fico už nieje antivaxer.
SkryťZatvoriť reklamu