BRATISLAVA. V rámci plánovanej výstavby koľajovej trate z Janíkovho dvora na Šafárikovo námestie bude najprv položená prvá časť trate v úseku Bosákova ulica – Šafárikovo námestie. Zároveň bude zrekonštruovaný Starý most ponad Dunaj, cez ktorý električková trať povedie. Pôjde o súčasť Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na základe koľajovej dopravy.
Stavba prvej časti električkovej trate Bosákova ulica – Šafárikovo námestie je súčasťou projektov v Operačnom programe Doprava (OPD). Realizáciu projektu, ktorého predpokladané celkové oprávnené náklady dosahujú 84 miliónov eur, umožní najmä využitie európskych peňazí.
Z eurofondov a rozpočtu štátu
Kohézny fond Európskej únie má pokryť až 85 percent oprávnených výdavkov uvedeného projektu. Rovnaký podiel financovania je aj v prípade iných veľkých projektov na rozvoj dopravnej infraštruktúry. Štátny rozpočet SR prispeje na investíciu desiatimi percentami z plánovaných výdavkov a Hlavné mesto SR Bratislava, ako prijímateľ finančnej pomoci, poskytne zvyšných päť percent peňazí z vlastných zdrojov.
Podľa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktoré je riadiacim orgánom OPD, najdôležitejším a najnáročnejším stavebným objektom bude už spomínaná rekonštrukcia Starého mosta.
Prvá
Prvá časť trate pre električky Bosákova ulica – Šafárikovo námestie bude dlhá 2,4 kilometra a budú na nej jedna zrekonštruovaná a nové zastávky Štúrova, Viedenská, Bosákova a Jantárová. Stavba trate začne pred križovatkou ulíc Jesenského a Štúrova, bude pokračovať cez Šafárikovo námestie, Starý most a po estakádach Artmedia a Einsteinova už v Petržalke sa dostane k Bosákovej ulici. Tam sa prvá časť trate skončí obratiskom pred Námestím hraničiarov.
„Prvoradým účelom stavby je začať budovať prepravný systém, ktorý bude postupnými krokmi v budúcnosti schopný prevziať na seba rozhodujúci podiel prepravy cestujúcich v mestskej hromadnej doprave,“ priblížilo význam projektu výstavby električkovej trate do Petržalky ministerstvo dopravy.
Druhá v budúcnosti
Aby projekt splnil svoju základnú funkciu, musí podľa rezortu zabezpečiť požadované prepravné kapacity pravidelnosťou chodu vlakových súprav, ako aj ich bezpečnou, kvalitnou a spoľahlivou každodennou prevádzkou.
V budúcnosti sa plánuje aj druhá časť výstavby električkovej trate na úseku Bosákova ulica – Janíkov dvor.
Po predĺžení koľajovej trate z bratislavského Starého mesta, čo sa predpokladá v priebehu dvoch rokov, bude mať Petržalka po veľmi dlhom čase opäť električkovú dopravu. Stane sa tak totiž po viac ako polstoročí, ktoré uplynuli odvtedy, čo jazdili električky v Petržalke.
Mestská hromadná doprava v slovenskej metropole na pravom brehu Dunaja sa tak popri autobusovej rozšíri aj na električky. A tie do Petržalky, najľudnatejšej časti hlavného mesta, nepochybne takisto patria.