Vedenie bratislavskej mestskej firmy OLO nedokáže odsledovať, či si smetiari zľahčujú prácu a dávajú separovaný odpad na kopu.
BRATISLAVA. Odborárom z bratislavskej mestskej firmy Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) prekáža, že si nakrúcajú ich kolegov.
Kritizujú video, ktoré odhalilo, že jedna zo smetiarskych posádok nahádzala do jedného auta k zmiešanému odpadu aj separovaný papier a plasty.
Vedenie firmy pritom po zverejnení videa reagovalo, že smetiarov potrestá.
„Zamestnanci nám avizovali, že nelegálne zhotovené video sa im nepáči a že proti nemu budú mať vážne výhrady,“ povedal riaditeľ marketingu OLO Pavel Vitek.
Odborárom prekáža, že video spred bytovky v Petržalke porušuje ich právo na ochranu osobnosti. Nakrútil ho miestny obyvateľ.
„Na videu je nasnímané, ako títo zamestnanci porušili zákon. Právo verejnosti na informácie je v tomto prípade nadradené ochrane ich osobnostným právam,“ vraví právnik Transparency International Vladimír Pirošík. Video je navyše anonymné a nie je z neho jasná totožnosť zamestnancov.
S odborármi OLO sa nám včera spojiť nepodarilo, tak ako ostatní smetiari pracujú do druhej popoludní.
Autá jazdia rôzne
V utorok po zverejnení videa šéf OLO tvrdil, že autá jazdia po presne určenej trase a s odpadom sa otočia trikrát.
Prostredníctvom GPS by ich tak mali vedieť odsledovať. V stredu svoje vyjadrenie pozmenili.
„Autá jazdia rôzne trasy a majú presne určené, čo v daný deň zbierajú. Odsledovať, čo do nich naložili, nevieme. Koľkokrát sa auto do spaľovne otočí, závisí aj od množstva naloženého odpadu, a tak v niektorý deň prejdú danú trasu trikrát a v iný len dvakrát,“ spresňuje Vitek.
Preto dodatočne nevedia zistiť, či si zamestnanci cestu skrátili nelegálne, alebo bolo menej odpadkov.
Lepší systém je drahý
Separácia odpadu na Západe funguje aj na základe čipov, ktoré presne odsledujú, aký druh odpadu domácnosť vyhadzuje a na základe toho za odpad aj platia.
Prostredníctvom čipov vedia spoločnosti zároveň kontrolovať aj to, či ich zamestnanci pri práci nepochybili.
„Zavedenie tohto systému je finančne veľmi náročné a nemôžeme si to dovoliť. Ak by sme ho zaviedli, ľudia by za odvoz odpadu museli platiť dvakrát viac ako dnes,“ hovorí Vitek.