SME

Dunaj bude ako Temža, študenti si pripútajú nohy k osemvesliciam

Tri univerzity pôjdu od Karloveského ramena až po sochu Štefánika. Prvým ročníkom chcú založiť tradíciu.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mestskej hromadnej doprave by to trvalo v ideálnom prípade približne pol hodinu, veslári sa dostanú od kameňolomu pri Devíne po Euroveu odhadom za dvadsať minút.

Túto sobotu sa bude konať prvý ročník Univerzitnej regaty Bratislava. Vo veslovaní na osemvesliciach si zmerajú sily Univerzita Komenského, Slovenská technická univerzita a Ekonomická univerzita.

„Našou ambíciou je, aby školy spolupracovali,“ vraví prorektor STU Milan Sokol. „Tento rok sme oslovili verejné vysoké školy v Bratislave, v budúcnosti možno pribudnú aj školy napríklad z Budapešti. Už teraz sa nám dokonca ozvali z talianskeho Terstu, že by sa radi zúčastnili.“

Ako v Anglicku

Veslárski nadšenci a jednotlivé bratislavské univerzity tak chcú zaviesť podobnú tradíciu, aká je v Anglicku medzi Oxfordom a Cambridge, kde sa tento rok išiel už 159. ročník prestížneho závodu.

Zatiaľ nebudú v lodiach sedieť len denní študenti, ako je tomu pri pretekoch na Temži, ale aj absolventi alebo zamestnanci školy.

„V našej lodi budú sedieť štyria študenti, potom sme tam dvaja zamestnanci a dvaja absolventi. Ďalšie lode budú mať podobné zloženie,“ vraví telocvikár z STU Ján Žiška.

„Chceme, aby v budúcnosti v lodiach sedeli len študenti, ale treba ich ku veslovaniu dostať,“ tvrdí Žiška. Na STU si študenti mohli tento šport zapísať, podľa neho sa však nedá stihnúť všetko podstatné za jeden semester. „Nie je možné naučiť človeka veslovať, ak do lodenice príde raz za týždeň.“

V zahraničí podľa neho na podobné preteky trénujú aj každý deň.

Zapája sa celé telo

„Veslovanie je najzložitejší cyklický pohyb, pri ktorom pracuje celé telo od členkov až po zápästia,“ vysvetľuje telocvikár. „Aj keď je podľa mňa najbolestivejší z hľadiska svalov, tento pohyb je zdravý, lebo tam nie sú žiadne nárazy na kĺby.“

Úrazy podľa Žišku nehrozia, základom je, že všetci veslári musia vedieť plávať a do lode na vode si sadnú až po určitom výcviku.

V lodi sú pripevnené topánky, ktoré si športovci obujú. „Keby sa loď náhodou prevrhla, je tu šnúrka, ktorou sa po potiahnutí topánky vyzujú. Stali sa prípady, že na veľkých medzinárodných pretekoch s množstvom účastníkov sa do seba zamotalo niekoľko lodí a zrazili sa,“ vraví Žiška.

Dunaj je však natoľko široký, že pri troch lodiach niečo podobné prakticky nehrozí.

FOTO: ROMAN DANAY

Do lode len skúsení

Začína sa na trenažéroch a neskôr na pokojnej vode v kanáli, ktorý má veslársky klub k dispozícii. Počas našej návštevy mohol podľa Žišku hlavný tok Dunaja tiecť rýchlosťou okolo sedem až osem kilometrov za hodinu.

„To je dosť veľká rýchlosť. Ak by sa niekto prevrhol, tak ho bude ťažké naháňať až niekde v Gabčíkove,“ vraví.

Spolu s veslármi a potrebnou výbavou môže loď vážiť aj tonu.

Vyhrať nemusí nutne posádka s najsilnejšími, ale najzohratejšími veslármi.

„Pohyb všetkých veslárov musí byť zosúladený. Ponorenie a vytiahnutie vesla musí byť v rovnakých momentoch. Ak impulz nie je rovnaký, stráca sa veľa sily a loď sa tým pádom spomalí,“

Pri Eurovei budú aj rôzne sprievodné akcie. Na veľkoplošnú obrazovku pri nákupnom centre budú premietať priamy prenos študentskej televízie STU mc2, ako súčasť dňa vysokoškolákov študenti pripravia aj simulovanú záchrannú akciu, výstavu výtvarných prác a ukážu naprogramovaných robotov. Súťažiť sa tu bude aj na veslárskych trenažéroch.

osem_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

lod_res.jpg

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 561
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 918
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 288
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 143
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 858
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 735
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu