SME

Bratislava má OLO, no čierne skládky likviduje firma

Čierne skládky v meste likviduje súkromná firma, hoci by to vedela urobiť aj mestská.

Na čierne skládky dá mesto tento rok menej peňazí.Na čierne skládky dá mesto tento rok menej peňazí. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Dobrovoľník zo Zelenej hliadky spochybňuje súkromnú firmu, ktorá pre mesto likviduje čierne skládky.

BRATISLAVA. Hoci má mesto vlastnú spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu, čierne skládky v Bratislave likviduje súkromná firma. A.S.A. Slovensko má s mestom zmluvu na 126 900 eur s DPH.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Upozornil na to Matúš Čupka, zakladateľ Zelenej hliadky, ktorá čierne skládky v meste likviduje zadarmo.

Podotýka, že firma dostala zákazku napriek tomu, že mestská spoločnosť zamestnáva štyristo ľudí a vyprázdňuje 40-­tisíc nádob na zmiešaný odpad, 13-­tisíc nádob separovaného zberu a 250 veľkokapacitných kontajnerov.

SkryťVypnúť reklamu

„Všetky peniaze tak pretečú do súkromných rúk namiesto toho, aby zostali v mestskom rozpočte,“ hovorí Čupka.

Mohlo by aj OLO

Magistrát však tvrdí, že OLO je na to, aby plnilo zákonné povinnosti mesta. Likviduje legálny odpad, pričom súkromnú firmu angažujú na nelegálny odpad.

„Predmetom zmlúv so spoločnosťou OLO, a. s., nie je zabezpečenie plnenia odstraňovania odpadu uloženého v rozpore so zákonom o odpadoch, z toho dôvodu hlavné mesto zabezpečuje výber dodávateľa tejto služby verejným obstarávaním,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán. Dodáva, že OLO platí z poplatku za odpad, firmu A.S.A. „z iných vlastných zdrojov“. A.S.A. podľa neho zákazku dostala, lebo v súťaži ešte v roku 2011 ponúkla najnižšiu cenu 126 900 eur.

Čupka si však myslí, že by OLO mohlo likvidovať aj skládky. „OLO má záujem o všetok odpad, aby sa čo najviac využila kapacita spaľovne,“ reagoval riaditeľ spoločnosti Roman Achimský. Podotýka však, že nie sú zameraní na čistenie ulíc, ale vyprázdňovanie smetných nádob a likvidáciu odpadu.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak by sme mali našu činnosť rozšíriť aj o služby údržby a čistenia, museli by sme nabrať nových zamestnancov alebo si tieto služby objednať,“ vraví. Mestská firma by však podľa neho dokázala službu zabezpečiť v konkurenčne výhodných cenách.

Odvezú aj 22 ton

Matúš Čupka však spochybňuje aj to, či súkromná firma naozaj vyváža toľko odpadu, ako si vyfakturuje. Podľa faktúr z júna minulého roka ich vozidlo odviezlo spod Prístavného mosta 22,27 tony odpadu, čo je výrazne viac ako pri odvozoch predtým, keď za deň vozili od jednej do 2,5 tony. Na fotografii Čupka ukazuje, že jeden veľký plný kontajner má kapacitu 27 kubických metrov.

A.S.A. reagovala, že tony odpadu skutočne previezli. „V prípade veľkého množstva odpadu je zneškodnenie zabezpečené opakovaným zvozom.“ Odvoz podľa nich riadne zadokumentovali. Fotografie magistrátu „pred“ a „po“ však podľa Čupku skôr nedokazujú, že by zmizlo naozaj 22 ton odpadu. Magistrát je však presvedčený, že firma hovorí pravdu. „Faktúry boli uhradené na základe obhliadky a protokolu o preberaní prác,“ vraví Ščepán.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto ročne plánuje vyzbierať 1500 ton nelegálneho odpadu. Vlani na to vyčlenili 45­tisíc eur, neskôr sumu znížili na 35­tisíc. Tento rok sa má rovnaký objem vyzbierať za menej ako polovicu. Magistrát odmieta, že by boli vlaňajšie čísla nadhodnotené, nižšie sumy podľa Ščepána súvisia s úspornými opatreniami. Koľko zaplatí, podľa neho závisí od jednotkových cien.

OLO médiám odkázalo, že by sa mali skôr zaujímať o vinníkov čiernych skládok. Aj na to však Zelená hliadka upozorňuje. Žiada napríklad magistrát, aby pri vchode do lesov osadzoval stĺpiky, ktoré by zabránili autám vojsť dnu a vykladať odpad.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 558
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 430
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 913
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 266
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 102
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 845
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 763
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 089
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 860
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu