SME

Dopravného inžiniera vypískali, Petržalka odmieta štvorprúdovku

Petržalku možno pretne štvorprúdovka. Mesto cestu zatiaľ nezmenilo, len upravilo.

Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska.Chorvátske rameno sa stalo obľúbeným kúskom prírody uprostred petržalského sídliska. (Zdroj: SITA)

Primátor sľubuje súťaž. Petržalčania žiadali odvolanie hlavného dopravného inžiniera a aj referendum.

Agentúrne spravodajstvo nahradené autorským textom redaktora SME o 14:20

BRATISLAVA. Ľudia v chodbičke medzi stoličkami, za plnými stoličkami, ľudia pri stene, na zemi, na parapetoch a davy aj pred vstupom do Zrkadlovej siene bratislavského Primaciálneho paláca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy žartoval, že na budúce bude musieť mesto pre verejnú prezentáciu objednať štadión.

Atmosféra ako na športovisku už však bola aj v pondelok večer. Krik, nadávky a piskot. Ľudia vypískali najmä hlavného dopravného inžiniera Bratislavy Tibora Schlossera.

SkryťVypnúť reklamu

Inžinier predstavil, ako by mala viesť električka a štvorprúdová cesta, ktorá ju má sprevádzať, cez Petržalku. Verejnú prezentáciu projektu, ktorý má byť druhou etapou nosného dopravného systému, čiže pokračovaním električky od Starého mosta, zorganizovalo mesto po dvoch odkladoch.

Bratislavčania však medzitým zistili, že električku má lemovať aj štvorprúdovka, začali proti projektu spisovať petíciu. Protest podporilo už viac než 8000 ľudí.

Štvorprúdovku mesto zatiaľ z plánov neškrtlo, definitívne o nej však ešte nerozhodlo.

Inžinier: Je to v pláne

Cesta pre autá a autobusy MHD má preťať dnes zelené územie najväčšieho sídliska v strednej Európe pri Chorvátskom ramene, spájať má sever a juh Petržalky a podľa Schlossera aj odľahčiť vnútrosídliskové komunikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Zmeny a plány

Štvorprúdovka

  • pridali dva nové pásy zelene;

  • odstránili pás pre núdzové zastavovanie a parkovanie;

  • pás pre MHD presunuli do automobilového jazdného pruhu;

  • mesto sľúbilo, že skôr než vydá stanovisko k projektu, vyhlási urbanisticko­ architektonickú súťaž.

Začínať má pri križovatke Jantárova a Bosákova a pokračovať spolu s plánovanou električkou až po Janíkov dvor a v budúcnosti aj ďalej na juh.

Štvorprúdovka je v územnom pláne, obhajoval dopravný projekt Schlosser. Petržalka podľa neho potrebuje centrum a odľahčiť tranzitné cesty. „Všetko je podľa platných technických predpisov,“ vraví inžinier. „Po ceste by mala väčšinou jazdiť mestská hromadná doprava.“

Pôvodnú štvorprúdovku mesto upravilo, no nezrušilo. Po novom by cesta mala tri metre, dokopy by tak bolo pre motoristov dvanásť metrov, vraví Schlosser. Odmieta tiež tvrdenia, že by Bratislava išla cez Petržalku budovať diaľnicu. Z projektu vyškrtli núdzový parkovací pruh a pruh pre MHD spojili s automobilovým. Pridali aj zelené pásy so stromami.

SkryťVypnúť reklamu

Architektka: Električka nepotrebuje cestu

„Hanba, fuuj,“ sprevádzal krik ľudí prezentáciu inžiniera. Proti ceste však nemajú výhrady len obyvatelia, ale aj hlavná architektka mesta Ingrid Konrad. „Električka pri sebe nepotrebuje automobilovú dopravu,“ oponovala. „Myslím, že Panónska a Dolnozemská sú dosť silné cesty.“

Architektka chce, aby sa Bratislava pri budovaní trate poučila z iných miest, presadzuje urbanisticko-architektonickú súťaž, ktorá by projekt doriešila.

Jej vypísanie do konca roku sľúbil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Štvorprúdovka nepomôže obyvateľom, ale developerom, ktorí plánujú v Petržalke nové projekty, tvrdí Iveta Plšeková, predsedníčka petržalského okrášľovacieho spolku. „Získajú peniaze z predaja nových bytov, no vybudovanie cesty nechajú na mesto.“

V Petržalke má pribudnúť viacero bytových projektov, ako Petržalka City, Južné mesto či Kapitulské polia.

Referendum v Petržalke

Ľudia v pondelok žiadali od mesta referendum či odvolanie dopravného inžiniera. Nepáčili sa im nepresnosti v prezentácii, napríklad šírka plánovanej cesty, ktorú nakreslil inžinier v mestskej časti, nezodpovedala podľa nich realite. Kritizovali aj dlhodobé utajovanie štvorprúdovky.

Ftáčnik o odvolaní Schlossera neuvažuje. Vraví, že električka a cesta je v územnom pláne od roku 2007. Projekt už má projektovú dokumentáciu a aj kladné vyjadrenia pre územné rozhodnutie. Chýba len stanovisko mesta, kým nevypíšu súťaž, ho vraj mesto nevydá.

„Máme reálnu šancu získať eurofondy a 2020 to dokončiť,“ dodáva primátor.

Prvú etapu, čiže nový Starý most aj s električkovou traťou má byť hotový do konca roku 2015. Ak má mesto svoj najväčší dopravný projekt stihnúť, musí so stavbou začať v júni. Do medzinárodnej súťaže sa prihlásili ôsmi.

Dopravný projekt majú platiť eurofondy, druhú etapu má mesto stavať v rokoch 2014 až 2020. Primátor vraví, že to bude ťažšie, lebo mesto a štát budú musieť zaplatiť viac. Počíta sa až s 50 percentami nákladov, pričom dnes platí únia 85 percent.

Ľudia pískali a kričali. Žiadali aj odvolanie dopravného inžiniera.

FOTO - SITA

Ľudia navrhovali odvolanie Schlossera, vedenie mesta však vysvetľuje, že štvorprúdovku nevymyslel inžinier, ale je v územnom pláne.

Dav a krik na prezentácii.

FOTO - SITA

Pozri si prezentáciu hlavnej architektky a dopravného inžiniera- tu

Z prezentácie hlavnej architektky.

Úprava projektu

Pozri si prezentáciu hlavnej architektky a dopravného inžiniera- tu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  7. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  8. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  1. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  2. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  3. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  4. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  5. Elektrifikujte svoj biznis! Ukážeme vám, ako na to
  6. Na ako dlho majú mladí Slováci nasporené peniaze?
  7. Ako zistíte, že máte v tele zápal
  8. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 8 317
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 401
  3. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 6 049
  4. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 597
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 313
  6. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 2 971
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 650
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 363
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 17 667
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 11 765
  3. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 8 803
  4. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 8 068
  5. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 6 315
  6. Ján Valchár: Nestačilo Stačilo a Konečná Konečnej (Grad pošól na***!) 4 197
  7. Radko Mačuha: Robert Fico sa stáva premiérom záhrobia. 3 995
  8. Ján Valchár: Čo chce ruské velenie dnes? Nevieme! 3 919
  1. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  2. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  3. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
  4. Roman Kebísek: Básnik Baudelaire Sabatierovej: Chcem sa vkradnúť k tvojim pokladom
  5. Dušan Koniar: Fico je hrdý ako sa hrbí
  6. Věra Tepličková: Spevy s/piatočné alebo Krásna, krásna, kde si sa ty pásla?
  7. Věra Tepličková: Kde zarába vlastná hlava, tam sa v teple dobre spáva
  8. Věra Tepličková: O ne/spravodlivosti alebo Keď Cintulovia rastú ako huby po daždi
SkryťZatvoriť reklamu