SME

Tender na bratislavské trolejbusy zrušili

Dôvody zatiaľ známe nie sú, Dopravný podnik však stále tvrdí, že do súťaže sa mohlo prihlásiť viac uchádzačov.

Škoda s karosériou SOR dodali trolejbusy aj Žiline, Banskej Bystrici a Prešovu. Všade boli jediný uchádzač v súťaži.Škoda s karosériou SOR dodali trolejbusy aj Žiline, Banskej Bystrici a Prešovu. Všade boli jediný uchádzač v súťaži. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

Do tendra sa prihlásila iba jedna firma, Európska komisia pohrozila, že ho nepreplatí.

BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie už zrušil tender Dopravného podniku na nákup trolejbusov za 70 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hovorca úradu Ján Mažgút SME potvrdil, že rozhodli v týchto dňoch. Dôvody zatiaľ nie sú známe.

Informovať o nich budú po tom, čo rozhodnutie doručia všetkým účastníkom.

Prihlásila sa len firma blízka J&T

Tender

Sporné body

  • žiadali certifikát o schválení trolejbusu na Slovensku, majú ho len dvaja, ostatní výrobcovia by si ho museli vybavovať;

  • výraznú výhodu má mať kĺbový trolejbus s piatimi dverami – taký ponúka firma SOR, ktorú vlastní aj J&T;

  • dopravný podnik tvrdil, že päť dverí ponúka viac firiem, tie to však popreli;

  • kto by ponúkol päťdverový trolejbus, získal by pri hodnotení ponuky 14 bodov zo 100, za štvoro dverí je nula bodov.

  • výhodu dverí mohol iný
    výrobca v aukcii prebiť iba tak, že by pýtal cenu nižšiu o 44 %, vypočítalo združenie Lepšia doprava.

Úrad pravdepodobne rozhodol, že podmienky tendra boli nastavené pre užší okruh uchádzačov.

SkryťVypnúť reklamu

Prihlásila sa doň totiž iba česká Škoda Electric s karosériou od SOR Libchavy, firmy blízkej J&T.

Ide pritom o súťaž, ktorá je po nákupe električiek druhou najväčšou v hlavnom meste.

Dopravný podnik zrejme už rozhodnutie dostal. Na svojej stránke totiž zverejnil vyjadrenie, v ktorom sa obhajuje.

„Dopravný podnik Bratislava naďalej zastáva názor, že podmienky tendra boli nastavené tak, že umožňovali prihlásiť sa viacerým uchádzačom do verejného obstarávania,“ napísal.

Vo februári pritom generálny riaditeľ Dopravného podniku Ľubomír Belfi bratislavským poslancom priznal, že veľký výber nečakali.

Zrušenie žiadal aj Ftáčnik

K zrušeniu tendra vyzval mestský Dopravný podnik aj primátor Milan Ftáčnik (blízky Smeru).

Urobil tak nielen pre to, že sa prihlásil iba jeden uchádzač, ale aj pre hrozbu Európskej komisie, že tender nepreplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava totiž na nákup nových vozov peniaze nemá a tak žiadala o peniaze únie.

Teraz musí Dopravný podnik vypísať nový tender s upravenými podmienkami. Podľa primátora by mal umožniť, aby sa prihlásili aspoň dve firmy.

Viac si prečítajte tu: Brusel hrozil, že trolejbusy Bratislave nezaplatí

Prihlásia sa aj iní?

Dopravný podnik tvrdí, že už má nový tender pripravený. Podľa neho sa novými kritériámi snažia „motivovať ďalších výrobcov na predloženie ponuky, aby trh opäť nevygeneroval len jednu ponuku.“

V zrušenom tendri totiž mohli mať výraznú výhodu tí, ktorí ponúkli päťdverový trolejbus.

Riaditeľ Belfi menoval štyri firmy – MAN, Hess, ARC a Škoda, ktoré majú päťdverové karosérie. I keď ide o výrobcov autobusov, podľa neho pre nich nie je problém spojiť sa s výrobcom elektrovýzbroje a vyrobiť trolejbus.

SkryťVypnúť reklamu

Trolejbusy je naozaj schopný ponúkať akýkoľvek výrobca autobusov, no musel by investovať do ich vývoja, povedal pod zárukou anonymity predstaviteľ jedného západoeurópskeho výrobcu autobusov.

Výrobcom by sa to podľa neho oplatilo len vo veľkých tendroch, ktoré by niekoľkokrát prevyšovali nákup osemdesiatich trolejbusov v Bratislave, dodal. „Nešli by sme do toho,“ uviedla aj Belfim spomenutá firma MAN.

ARC vyrobila v minulosti päťdverový trolejbus s dopravným podnikom v Szegedíne. Do takého projektu by už nešli. „Bolo to pre našu spoločnosť drahé,“ napísal SME v januári generálny riaditeľ István Tibor Toth. Podotkol, že ide o projekt bývalého vedenia podniku, pričom podľa neho ide o risk, ktorý si ako dopravca, financovaný z verejných zdrojov, nemôžu dovoliť.

Jedine firma Hess má v ponuke jeden päťdverový trolejbus. Ten má však až dva kĺby a je dlhý 24,7 metra. Bratislava pritom hľadala trolejbusy do 18,75 metra.

Či päť dverí zostane podmienkou, zatiaľ nie je známe. "Technické kritériá sú koncipované s väčším počtom parametrov a s odlišnou štruktúrou bodovania," uvádza podnik.

Tender za nových pravidiel

Nové súťažné podklady tiež podľa Dopravného podniku zohľadňujú zmeny v novele zákona o verejnom obstarávaní.

Nové pravidlá narýchlo schválila vo februári vláda. Vyplýva z nich, že ak vopred požiadajú Úrad pre verejné obstarávanie o odobrenie podmienok súťaže, žiadne námietky už tender nepribrzdia.

Keby sa aj sťažovali viacerí, súťaž bude pokračovať a o námietkach rozhodnú až na záver.

V takom prípade môže ÚVO aj napriek pochybeniam povoliť podpis zmluvy s víťazom súťaže, ktorý by bol „vo verejnom záujme“.

Nákup trolejbusov je podľa Dopravného podniku urgentný. Desať kusov totiž v prvej polovici marca vyradili, lebo sa podľa nich pokazili. Trolejbusy s popraskanými a polámanými rámami dopravný denníku SME odmietli ukázať.

Viac si prečítajte tu: Pokazené trolejbusy skrývajú

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  2. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  3. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  4. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  5. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 609
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 476
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 345
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 719
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 538
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 549
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 858
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 063
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 480
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 824
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 466
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 487
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 102
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 018
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 922
  8. Ján Valchár: Základný stavebný kameň každej ideológie: STRACH 4 352
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu